Bröst/rygg på samma dag

Home Forums Allmänt om gymträning Bröst/rygg på samma dag

  • This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #105590
    #1081907

    Tjenare!

    Jag undrar vad de är för vits att köra Bröst/rygg på samma pass? om man nu ska verkligen kämpa på ett bröst pass, sen ska du kämpa lika hårt på ett rygg pass efter? jag förstår inte vad de är för mening att köra två stora muskel grupper samma dag, att köra biceps och triceps tillsammans de är en helt annan femma, för de kräver inte lika mycket energi som bröst/rygg. :|👿

    kan någon svara på vad de är för vits att köra dom nästan största muskel grupperna tillsammans?::up::down:

    #1081909

    Nej jag skulle inte träna dessa tillsammans, mest för att det skulle ta så lång tid. Men vad jag kan tänka mig ett argument är att ryggen och bröstet är helt fria från synergistiska rörelser, dvs du tränar ingen del på bröstet när du tränar ryggen.

    Detta kan vara till fördel om du vill kunna köra på max på både rygg och bröst i samma pass. Kör du bröst + triceps tex så kommer du bli försvagad i dina triceps efter bröstpasset och kanske inte kunna ge max.

    Men å andra sidan kommer du antingen vara så pass trött i kroppen efter ett tungt ryggpass så bröstpasset ändå kommer bli lidande. Men det är i alla fall min tanke om din fråga.

    #1081911

    Ja jag förstår vad du menar, tänkte med de att bröstet kommer ju inte få tillräckligt, de lider sen kan jag tänka mig att man inte bryter ner musklerna så hårt som man borde när man tränar så.. tack för svar :)

    #1081912

    Det kanske beror på lite vilket sorts ryggpass man kör, jag kör tex inte marklyft i min ryggpass, utan kör det i mitt benpass, då jag inte gillar att ha träningsvärk / svag i benen när jag kör marklyft, vilket jag brukar ha ett par dagar efter benpassen.

    Därmed blir inte mina ryggpass lika hårda som de kan bli om man kör marklyft + 5 andra ryggövningar. Väljer man att köra lite färre ryggövningar och sedan ett par bröstövningar så kan jag se att det skulle kunna fungera.

    Angående att bryta ner musklerna så kan man ju också argumentera för att synergismen till en muskelgrupp blir så pass aktiverad under en övning att den sedan är för trött för att orka slitas ner ordentligt sedan när den väl ska köras.

    Jag försöker alltid att köra antagonister när jag tränar, att tex inte köra bröst/triceps, rygg/biceps i samma pass just för att kunna få ut max av varje muskelgrupp. Om man nu vill dela in sina pass i 3 grupper som inte har någon synergism så blir det ju. Rygg/bröst, biceps/triceps, ben/axlar

    #1084620

    Hittade en artikel där vår gode vän Arnold Schwarzenegger uttalar sig om kombinerad bröst/rygg-träning:

    ”It saves time and the, workout goes much faster.

    * You can handle heavier poundages for more mass power.

    * You get a greater pump and a continuous flushing effect of both areas for the entire workout. You keep the pump longer.

    * Greater muscle density results because you are able to work to the absolute limit of your physical capacity.”

    Arnold continues, ’One of the most important reasons why a chest-back superset program works so well is the fact that most chest exercises are pushing movements, while all back exercises are pulling exercises. The chest muscles are resting during the last exercise and the lats are resting during the chest movement. While each muscle is alternately resting and working, it stay’s fully flushed and pumped up…. When the chest and upper back are pumped simultaneously, there is an indescribable feeling of growth stimulation and massiveness.'”

    Hela artikeln finner du här:
    http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m0KFY/is_12_20/ai_98488428/pg_1

    obey:

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.