Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2011-07-18
Inlägg 17

Tjenare! Jag är då 16 år och väger 85 kilogram, jag har gymmat i cirka 1,5 år och har ökat i resultat med så som bänkpress, marklyft m.m. Men jag känner att jag vill gå ner lite i vikt och även få synligare muskler.

Jag har pratat med en kompis som gick ner 14kg på en sommarlov, självklart är det väl väldigt jobbigt, man kommer ju få kämpa som ett svin.

Jag tänkte fråga er här på forum Body vad jag ska tänka på när jag ska deffa? Mitt "tränings schema" ser för tillfället ut såhär

Måndag: Rygg
Onsdag: Bröst
Fredag:Biceps/Triceps
Söndag:Mage/Ben.

Kör alltså 4 gånger i veckan, inga undantag. Försöker tänka lite på kosten, försöker äta mycket bär, även fullkorns saker så som makaroner osv. Till frukost brukar jag äta t.ex. havrefras och mjölk osv. Är det något mer jag borde tänka på? Hoppas inte det här blev ett allt för långt & jobbigt inlägg. Tack!

CJ'sSyndicate
Titel
Registrerad 2011-08-01
Inlägg 38

det är ju inte direkt kul att deffa tycker jag personligen. Det gäller ju att ha disciplin så kommer resultaten tillslut, tyvärr råkar jag sakna den disciplinen som krävs :P

Titel
Registrerad 2011-07-18
Inlägg 17

VanNuysCity skrev:
det är ju inte direkt kul att deffa tycker jag personligen. Det gäller ju att ha disciplin så kommer resultaten tillslut, tyvärr råkar jag sakna den disciplinen som krävs :P

ah jo jag antar att man måste ligga i som fan.

On Topic: Någon som har några tips?

Titel
Registrerad 2011-12-03
Inlägg 8

Freddan11 skrev:
Tjenare! Jag är då 16 år och väger 85 kilogram, jag har gymmat i cirka 1,5 år och har ökat i resultat med så som bänkpress, marklyft m.m. Men jag känner att jag vill gå ner lite i vikt och även få synligare muskler.

Jag har pratat med en kompis som gick ner 14kg på en sommarlov, självklart är det väl väldigt jobbigt, man kommer ju få kämpa som ett svin.

Jag tänkte fråga er här på forum Body vad jag ska tänka på när jag ska deffa? Mitt "tränings schema" ser för tillfället ut såhär

Måndag: Rygg
Onsdag: Bröst
Fredag:Biceps/Triceps
Söndag:Mage/Ben.

Kör alltså 4 gånger i veckan, inga undantag. Försöker tänka lite på kosten, försöker äta mycket bär, även fullkorns saker så som makaroner osv. Till frukost brukar jag äta t.ex. havrefras och mjölk osv. Är det något mer jag borde tänka på? Hoppas inte det här blev ett allt för långt & jobbigt inlägg. Tack!

Vill du gå ner i vikt borde du lägga på nåt springpass i schemat, räcker med 1 gång per vecka så kommer du se resultaten förr eller senare, sluta ät/dricka onyttiga saker, visst unna dig nåt ibland men minska på det.

mysglenn
Titel
Registrerad 2011-07-13
Inlägg 1 316

VeXx skrev:
Vill du gå ner i vikt borde du lägga på nåt springpass i schemat, räcker med 1 gång per vecka så kommer du se resultaten förr eller senare, sluta ät/dricka onyttiga saker, visst unna dig nåt ibland men minska på det.

springpass klarar man sig utan

Jon Larsson
Titel
Registrerad 2006-02-17
Inlägg 6 786

Freddan11 skrev:
ah jo jag antar att man måste ligga i som fan.

On Topic: Någon som har några tips?

Hela det här forumet är en enda enorm tipslåda. Snoka runt lite så ska du se att det finns hur mycket information som helst.

Titel
Registrerad 2011-07-18
Inlägg 17

VeXx skrev:

Jag springer Alltid 10-15 min innan varje muskelbyggnings-pass.

Kommer även börja gå varje dag när jag inte är på gymmet :)

Titel
Registrerad 2006-10-18
Inlägg 387

Deff handlar enkelt uttryckt om två saker:

1. Skapa ett kaloruunderskott.
2. Ha ett högt proteinintag.
(3. Styrketräning.)

Naturligtvis är inte detta det enda man behöver tänka på innan man börjar deffa.
Mitt tips är att du inte ska ha bråttom med detta utan läsa runt om andras misstag och tips innan du börjar. En annan viktigt sak är motivationen. Är man inte motiverad att hålla en tio veckors diet så kommer resultaten definitivt bli lidande.

Titel
Registrerad 2011-07-18
Inlägg 17

Maod skrev:
Deff handlar enkelt uttryckt om två saker:

1. Skapa ett kaloruunderskott.
2. Ha ett högt proteinintag.
(3. Styrketräning.)

Naturligtvis är inte detta det enda man behöver tänka på innan man börjar deffa.
Mitt tips är att du inte ska ha bråttom med detta utan läsa runt om andras misstag och tips innan du börjar. En annan viktigt sak är motivationen. Är man inte motiverad att hålla en tio veckors diet så kommer resultaten definitivt bli lidande.

Precis, jag försöker undvika mat som är kalori-fyllda. Så som t.ex. pasta, potatis, ris osv.

alexhallgren
Titel
Registrerad 2008-06-03
Inlägg 992

Mitt tips är att ge det ett försök på en kortare tidsperiod och sen utvärdera vad du tyckte gick bra eller mindre bra.
Sätt tydliga regler för vad du ska och inte ska göra.
Som tex
tidsperiod 1 månad
mål 2-4kg viktnedgång
Tillvägagångssätt:
4 gym i veckan. 2 1h konditionspass där du kör mellanintensivt typ jogg/cykling/rodd
Mat : Radera alla former av godis/snacks och annat du "vet" är onyttigt.

Utvärdera sedan efter 4 veckor hur jobbigt det var och vilka resultat du fick. efter det har du en bättre bas att stå på inför nästa period du vill deffa.
"Upplägget var endast ett exempel, testa dig fram"

Titel
Registrerad 2006-07-30
Inlägg 1 570

Freddan11 skrev:
Precis, jag försöker undvika mat som är kalori-fyllda. Så som t.ex. pasta, potatis, ris osv.

Undvik inte men se till så du har koll på ditt totala kalori intag sen väger du dig en bestämd dag varje vecka direkt på morgonen så justerar du kalori intaget efter det så du håller en jämn och fin viktnedgång.

Gör ett mat schema och skaffa dig fasta rutiner sen justerar du eftersom.

Titel
Registrerad 2011-07-18
Inlägg 17

alexhallgren skrev:
Mitt tips är att ge det ett försök på en kortare tidsperiod och sen utvärdera vad du tyckte gick bra eller mindre bra.
Som tex
tidsperiod 1 månad
mål 2-4kg viktnedgång
Tillvägagångssätt:
4 gym i veckan. 2 1h konditionspass där du kör mellanintensivt typ jogg/cykling/rodd

Utvärdera sedan efter 4 veckor hur jobbigt det var och vilka resultat du fick. efter det har du en bättre bas att stå på inför nästa period du vill deffa.

Tackar! :) Jag har redan börjat lägga undan alla onödiga snacks på rasterna i skolan osv, och även på helgerna dricker jag knappt läsk eller äter godis. Jag kommer köra med att jag unnar mig en gång/vecka, men försöker då också tänka på att jag inte häver mig i.

Titel
Registrerad 2011-07-18
Inlägg 17

dr Nick skrev:
Undvik inte men se till så du har koll på ditt totala kalori intag sen väger du dig en bestämd dag varje vecka direkt på morgonen så justerar du kalori intaget efter det så du håller en jämn och fin viktnedgång.

Gör ett mat schema och skaffa dig fasta rutiner sen justerar du eftersom.

Ah, absolut. T.ex. nu i skolan så har vi matkort då vi får välja mellan olika restuaranger, jag har börjat gå till ett ställe där det finns kycklingsallad, där jag brukar även säga till att jag inte vill ha så jätte mycket pasta :)

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

Freddan11 skrev:
och även på helgerna dricker jag knappt läsk eller äter godis.

Det fetstilta kan dock ställa till det. "Jag äter knappt..." är ett tecken på att du inte har koll på hur mycket det faktiskt är och det kanske kan vara mängder som ändå inverkar lite. Du behöver inte förbjuda det för dig men ett tips är att i alla fall bestämma dig för hur mycket det ska vara och inte överskrida det. Varje helg tar man en Snickers och en burk cola exempelvis, men inget mer. Då vet man i alla fall mängderna och står inte lika oförstående inför eventuell stagnation.

Titel
Registrerad 2011-07-18
Inlägg 17

alexhallgren skrev:
Som tex
tidsperiod 1 månad
mål 2-4kg viktnedgång
Tillvägagångssätt:

Det låter bra, fast dock så kommer jag inte väga mig då jag kör muskelbyggnad också, och då kommer jag gå upp i muskler = mer vikt. Jag kommer köra på att jag mäter mig runt midjan.

Tack för dina tips! :)

Titel
Registrerad 2011-07-18
Inlägg 17

Eddie Vedder skrev:
Det fetstilta kan dock ställa till det. "Jag äter knappt..." är ett tecken på att du inte har koll på hur mycket det faktiskt är och det kanske kan vara mängder som ändå inverkar lite. Du behöver inte förbjuda det för dig men ett tips är att i alla fall bestämma dig för hur mycket det ska vara och inte överskrida det. Varje helg tar man en Snickers och en burk cola exempelvis, men inget mer. Då vet man i alla fall mängderna och står inte lika oförstående inför eventuell stagnation.

Tack, jo du har absolut rätt, då jag är "ny" i det här ämnet så vet jag inte så jätte mycket och ska lyssna på kunniga :)

Titel
Registrerad 2011-07-18
Inlägg 17

alexhallgren skrev:
Som tex
tidsperiod 1 månad
mål 2-4kg viktnedgång
Tillvägagångssätt:

Självklart kommer jag testa mig fram vilket som känns bäst, men jag kommer inte ställa mig på vågen och väga mig då jag tränar muskelbyggnad, vilket också väger såklart. Jag kommer köra med att mäta mig runt midjan för att se hur bra/dåligt det har gått. :D

alexhallgren
Titel
Registrerad 2008-06-03
Inlägg 992

Freddan11 skrev:
Självklart kommer jag testa mig fram vilket som känns bäst, men jag kommer inte ställa mig på vågen och väga mig då jag tränar muskelbyggnad, vilket också väger såklart. Jag kommer köra med att mäta mig runt midjan för att se hur bra/dåligt det har gått. :D

Att konsekvent lyckas bygga muskler samtidigt som man går ned i fettvikt är riktigt svårt. Jag skulle helt klart rekommendera dig att fokusera på en av delarna, sakta viktuppgång eller sakta gå ned i vikt. Att inte stressa och vara konsekvent kommer hjälpa dig bibehålla muskler och tillåta den största mängden vikt komma ifrån fett. Men försök inte bita av mer än du kan tugga, börja smått o jobba fram dina kunskaper och muskler

CJ'sSyndicate
Titel
Registrerad 2011-08-01
Inlägg 38

alexhallgren skrev:
Att konsekvent lyckas bygga muskler samtidigt som man går ned i fettvikt är riktigt svårt. Jag skulle helt klart rekommendera dig att fokusera på en av delarna, sakta viktuppgång eller sakta gå ned i vikt. Att inte stressa och vara konsekvent kommer hjälpa dig bibehålla muskler och tillåta den största mängden vikt komma ifrån fett. Men försök inte bita av mer än du kan tugga, börja smått o jobba fram dina kunskaper och muskler

Men om man ligger på kaloriunderskott men äter tillräckligt med protein ca 2g per kroppsvikt. Borde man inte bränna fett och bygga muskler samtidigt?
Annars har jag slösat tid hehe

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

VanNuysCity skrev:
Men om man ligger på kaloriunderskott men äter tillräckligt med protein ca 2g per kroppsvikt. Borde man inte bränna fett och bygga muskler samtidigt?
Annars har jag slösat tid hehe

Vad "man borde" göra kan ingen svara på. Men det är i alla fall inget som på något vis är hugget i sten att en period av energiunderskott omöjliggör ökad muskelmassa. Men den kommer ju naturligtvis inte öka i den takten som man ökar vid energiöverskott. 2 gram/kg kroppsvikt vid deff skulle dessutom många anse vara för lite, det brukar ju vara standardrekommendation för balans/överskott. Men någon vetenskaplig evidens för så höga intag finns inte, det bygger på extrapoleringar av forskningsresultat och anekdoter.

Trådskaparen som bara är 16 år och dessutom nybörjare kommer kunna öka suveränt om han bara tränar och käkar vettigt. I den åldern ökar man ju ofta bra även om man toktränar tre timmar om dagen och lever på Gorby's.

CJ'sSyndicate
Titel
Registrerad 2011-08-01
Inlägg 38

Eddie Vedder skrev:
Vad "man borde" göra kan ingen svara på. Men det är i alla fall inget som på något vis är hugget i sten att en period av energiunderskott omöjliggör ökad muskelmassa. Men den kommer ju naturligtvis inte öka i den takten som man ökar vid energiöverskott. 2 gram/kg kroppsvikt vid deff skulle dessutom många anse vara för lite, det brukar ju vara standardrekommendation för balans/överskott. Men någon vetenskaplig evidens för så höga intag finns inte, det bygger på extrapoleringar av forskningsresultat och anekdoter.

Trådskaparen som bara är 16 år och dessutom nybörjare kommer kunna öka suveränt om han bara tränar och käkar vettigt. I den åldern ökar man ju ofta bra även om man toktränar tre timmar om dagen och lever på Gorby's.

Aaa jag är också nybörjare :) okej så det kanske är bättre att kötta på och köra 3-4g per kroppsvikt? fast då blir det ju dock ganska svårt att ligga på kaloriunderskott kan jag tänka mig

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

VanNuysCity skrev:
okej så det kanske är bättre att kötta på och köra 3-4g per kroppsvikt?

Jag vet inte, kanske. Men att öka från 2 behöver ju inte innebära att man nästan dubblerar heller

CJ'sSyndicate
Titel
Registrerad 2011-08-01
Inlägg 38

Eddie Vedder skrev:
Jag vet inte, kanske. Men att öka från 2 behöver ju inte innebära att man nästan dubblerar heller

haha fan vad blind man är.. jag tänkte inte ens på det :D

Titel
Registrerad 2011-07-18
Inlägg 17

Tjenare! Den här tråden var det väl några månader sen jag gjorde, jag har börjat springa 2-3 gånger i veckan! Min kondition har utvecklats ganska mycket, förut blev jag as trött på 15 minuter, nu kan jag springa 25-30 minuter! Jag har dessutom börjat kolla på hur många "kcal" jag bränner istället för att kolla hur länge jag springer och hur länge det är kvar osv.

Mitt personliga "rekord" är väl att springa 55 minuter, som jag är helt nöjd över! Jag tror att om jag lägger inn ett extra konditionspass på schemat, så jag springer iallafall 3 gånger/vecka och sedan försöker skärpa mig lite på kosten så kommer det löna sig, eller vad tror ni?

Angående min kost så äter jag dagligen i skolan på en liten restuarang där det finns mängder med olika sallader! Brukar ta kycklingsallad med lite pasta. Känner att det går bra nu!

Raderad
Titel
Registrerad 2013-05-21
Inlägg 0

Om du tänkt behålla muskler ska du absolut INTE springa 1 timmes pass 3 gånger i veckan eller mera. Angående kosten där hoppas jag inte du menar att du enbart äter i skolan? :O
1 mål under en hel skoldag är egentligen för lite, själv tar jag med mig mat hemifrån 1-2 bunkar mat + proteinshake varje dag! kändes lite jobbigt i början att förbereda och göra mat varje kväll innan skolan, men som sagt man behöver inte komplicera "något" är ju bättre en inget, så länge det inte är massa socker och andra söt saker! lycka till :)

Gober
Titel
Registrerad 2010-01-14
Inlägg 6 674

Så här kommer du att se ut med massa cardio och lite "pastasallad"

Bild

Nice.

Visst kan du äta det, men då får du (vilket jag hoppas du gör) äta när du kommer hem, rejält med protein för att behålla de få muskler du har.

Madball
Titel
Registrerad 2011-07-27
Inlägg 644

INTE äta mindre av samma saker som du äter vanligtvis. Du kommer bara att överäta vid en given måltid och dessutom gå runt med ett sötsug om du envisas med en massa kolhydrater i kosten vid deff. Särskilt vete kan jag knappt käka utan att få ett stört sötsug och har också sett en studie på att vete ger en hög insulinstegring.

Hur som helst, mer protein och fett och mindre kolhydrater. Skit i pasta och ris och lägg till grönsaker istället. Då kan du inte misslyckas

Titel
Registrerad 2011-07-18
Inlägg 17

Förstog hur ni reagerade på mitt svar, självklart äter jag när jag kommer hem också! Och efter jag har ätit "pastasallad" så drar jag direkt till ica om jag inte är riktigt mätt, och köper något inte för onyttigt!

HcBB
Titel
Registrerad 2011-08-27
Inlägg 120

Gå in på www.dumbbell.se och börja väga allting du äter och skriv upp där.Kan även föra träningsjournal där. Vet att du inte kan väga skolmaten men då får du försöka uppskatta någelunda i alla fall . Man lär sig tillslut hur mycket t.ex 150g potatis är. (Vilken anses vara en normal portion)

Sök först på dagligt energibehov på google och testa fram hur många kalorier du ska äta dagligen detta brukar inte stämma helt man får testa sig fram men är ett någelunda värde. Sen om du t.ex vill gå ner 1kg i veckan lägger du dig på 1000kalorier under ditt dagliga behov 1000x7=7000kcal bränner du då bort på en vecka vilket är 1kg kroppsvikt om du vill gå ner 0.5kg i veckan ska du gå på ett underskott på 500kcal om dagen. Så enkelt är det. Sen kommer du få samma i-lands problem som jag få i sig så många gram protein på så få kalorier som möjligt =) kan vara jävligt tricky vissa dagar.

John Gröntvedt
Titel
Registrerad 2012-01-03
Inlägg 20

Freddan11 skrev:
Förstog hur ni reagerade på mitt svar, självklart äter jag när jag kommer hem också! Och efter jag har ätit "pastasallad" så drar jag direkt till ica om jag inte är riktigt mätt, och köper något inte för onyttigt!

Fokusera på att få i dig tillräckligt med protein och träna tungt för att bibehålla muskelmassa.

Gällande kolhydrater, så är det väldigt individuellt. Många lyckas bra med kolhydrater och det är viktigt att inte glömma effekten av att kunna upprätthålla en hög intensitet på träningspassen. Ju tyngre du kan köra och desto bättre hormonell respons får du. För vissa gynnar det sig att dra ner på kolhydraterna och få lite sämre effekt av träningen, och för andra är det mer fördelaktigt att kunna träna hårt och få en bra effekt på fettförbränning från den fysiska aktiviteten.

Du får prova dig fram, men min rekommendation är att ligga på ett så högt kolhydratintag som möjligt, där du fortfarande ser resultat, eftersom den styrketräning som genererar hypertrofi är av anaerob karaktär.

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 16 medlemmar online. 14 foruminlägg har postats idag.

Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

• De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden