Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2006-12-14
Inlägg 89

Hej!

Jag har en fråga som jag retar upp mig på, inte särskilt viktigt för mig, men ändå... Min flickvän säger att det inte är bra att dricka vatten medans man tränar, det är vad hon har lärt sig av sin tränare. Finns det någon nackdel om man dricker vatten UNDER sitt träningspass? Är det bättre att drick ETFER man tränat klart?

Jag själv har hört att det kan vara farligt om man tex har varit ute och löpt en kall höst/vinter/vårdag och sedan kommer hem, slår upp ett glas iskallt vatten och klunkar i sig det. Det skulle kunna shocka hjärtat hade jag för mig - vet dock inte om detta stämmer.

Jag själv har alltid druckit vatten under min träning(handboll, fotboll, innebandy och nu styrketräning) och är van vid det, det känns skönt psykiskt att dra i sig en slurk från flaskan när man känner sig törstig. :)

Har letat runt lite i forumet, men inte riktigt hittat någon liknande fråga!

Titel
Registrerad 2006-05-03
Inlägg 132

jikajd skrev:
Hej!

Jag har en fråga som jag retar upp mig på, inte särskilt viktigt för mig, men ändå... Min flickvän säger att det inte är bra att dricka vatten medans man tränar, det är vad hon har lärt sig av sin tränare. Finns det någon nackdel om man dricker vatten UNDER sitt träningspass? Är det bättre att drick ETFER man tränat klart?

Jag själv har hört att det kan vara farligt om man tex har varit ute och löpt en kall höst/vinter/vårdag och sedan kommer hem, slår upp ett glas iskallt vatten och klunkar i sig det. Det skulle kunna shocka hjärtat hade jag för mig - vet dock inte om detta stämmer.

Jag själv har alltid druckit vatten under min träning(handboll, fotboll, innebandy och nu styrketräning) och är van vid det, det känns skönt psykiskt att dra i sig en slurk från flaskan när man känner sig törstig. :)

Har letat runt lite i forumet, men inte riktigt hittat någon liknande fråga!


Kan garantera att det inte är farligt att dricka vatten under träning. Jag fick lära mig på friidrotsgymnasiet för länge sedan att dricka 0.25-0.5 dl var 5-10 minut under träning som varar längre än en timme. Nu vet jag inte om just de nivåerna är det rätta men det är klart du ska dricka vatten under aktivitet eftersom du måste ersätta den vätska du förlorar för att inte tappa i prestation.

Titel
Registrerad 2006-01-06
Inlägg 1 397

jikajd skrev:
Hej!

Jag har en fråga som jag retar upp mig på, inte särskilt viktigt för mig, men ändå... Min flickvän säger att det inte är bra att dricka vatten medans man tränar, det är vad hon har lärt sig av sin tränare. Finns det någon nackdel om man dricker vatten UNDER sitt träningspass? Är det bättre att drick ETFER man tränat klart?

Jag själv har hört att det kan vara farligt om man tex har varit ute och löpt en kall höst/vinter/vårdag och sedan kommer hem, slår upp ett glas iskallt vatten och klunkar i sig det. Det skulle kunna shocka hjärtat hade jag för mig - vet dock inte om detta stämmer.

Jag själv har alltid druckit vatten under min träning(handboll, fotboll, innebandy och nu styrketräning) och är van vid det, det känns skönt psykiskt att dra i sig en slurk från flaskan när man känner sig törstig. :)

Har letat runt lite i forumet, men inte riktigt hittat någon liknande fråga!


När jag tränade boxning blev vår lärare arg om vi drack.. vår idrottslärare i skolan sa också åt oss om vi drack för att springa runt med vatten i magen inte var bra.
Kan kanske vara så att om man tränar något väldigt konditionskrävande så skvallpar vattnet runt i magen eller kanske ger di håll.. något sådant sa vår idrottslärare.

Styrketränar man däremot är det nog ingen fara.. du springer ju inte så mycket och dessutom behövs mycket vatten då du svettas.
Ronnie Coleman har ju en 5 liters vattendunk på gymet.. allafall i The unbeliveable

Titel
Registrerad 2006-09-04
Inlägg 279

Känns löjligt att läsa detta om att vatten skulle vara "farligt".
Finns en hel del andra saker man ska akta sig för i första hand i så fall.
Jag menar vafan, våra kroppar består ju till stor del av just vatten.

Det enda jag kan tänka mig är att om man dricker för mycket vatten på för kort tid så kan det resultera i håll. Vilket gör denna fråga för oss styrketränande väldigt oviktig.

Be my guest att rätta mig om jag har fel!

jocke
Titel
Registrerad 2005-10-15
Inlägg 3 182

Farligt att dricka vatten :D

Drick måttligt så att du får i dig vätska och salter som kroppen gör av med genom svettning under passet.

Titel
Registrerad 2006-12-14
Inlägg 89

MartinJ skrev:
Känns löjligt att läsa detta om att vatten skulle vara "farligt".
Finns en hel del andra saker man ska akta sig för i första hand i så fall.
Jag menar vafan, våra kroppar består ju till stor del av just vatten.


"Farligt" kanske var lite fel ord, undrade mer om det fanns något optimalt sätt att dricka sitt vatten på - allt sitter i detaljerna ;). 2 dl / 20 min kan kroppen ta upp var något jag lärde mig i lumpen. Men "farligt" var väl lite fel ord.

Paula
Titel
Registrerad 2005-11-23
Inlägg 1 545

Björklund skrev:
om muskeln slits ut så är det nog svårt att träna upp...tydligen var det många tjejer som blev inkontinenta (säger min barnmorska) under den perioden det var modernt att gå runt med en flaska vatten och sippa konstant.

hm...då får man nog sippa bra mycket vatten under en väldigt lång period för att slita ut muskeln...skeptisk...:/ jag tror det krävs mycket för att slita ut en muskel på det sättet..
kanske man skulle sprungit på toa lite tidigare ?? ;) :|

Titel
Registrerad 2006-10-29
Inlägg 50

man kan dö!

Sami.A
Titel
Registrerad 2006-01-25
Inlägg 2 801

Jag dricker runt en halv liter vatten efter varje övning jag kör..
tycker bara det är gott och att man kan prestera mera..

Mattias L
Titel
Registrerad 2006-07-09
Inlägg 1 550

Björklund skrev:
saken är den ifall man måste springa på toa ofta... muskeln slits ut när man sitter på toaletten... jag kan själv känna att om jag dricker mycket vatten så rinner det rakt igenom. så att man får gå på toaletten ofta... skulle den vanan hålla i sig så kan det leda till inkontinens... sedan är det ju individuellt hur mycket vatten man ska dricka... beror ju på hur mycket vatten man gör av med... men kroppen kan ändå bara ta upp så mycket vatten som kroppen behöver och dricker man mer så rinner det rakt igenom... alltså får man väl själv känna efter... kan du dricka 6 liter vatten om dagen utan att behöva springa på toa varannan timma så drick 6 liter vatten...



Jobbigt för alla BB tjejer som kör 3 dgr tömmning då:D
Många som är utslitna efter det:|

Titel
Registrerad 2006-10-29
Inlägg 50

Rutinerad må jag säga.

TeTe
Titel
Registrerad 2005-11-26
Inlägg 1 020

Paula skrev:
hm...då får man nog sippa bra mycket vatten under en väldigt lång period för att slita ut muskeln...skeptisk...:/ jag tror det krävs mycket för att slita ut en muskel på det sättet..

Hur är det om man äter ofta eller tuggar tuggummi jättejättemycket kan det slita ut käkmuskulaturen så man riskerar att bli glappkäft :| hm..det har jag faktiskt aldrig tänkt på ;)

Titel
Registrerad 2006-09-01
Inlägg 773

Nej det är inte farligt att dricka vatten under träning. Jag själv kör mycket konditions/styrke/kampsportsträning och bäljar i mig en del. Läste i en Runners förut att för varje dl eller om det var liter vatten man förlorade genom svettning så minskade prestationsförmågan med 10% Samt så ska man när man dricker mycket vatten ersätta det med mineraler. Många löpare, typ marathon löpare som laddar med mycket vatten får då lättare kramp under tävling p.g.a saltbrist eller vad det nu var. Kommer inte ihåg exakt men ska leta reda på källan till det jag skrev!

Paula
Titel
Registrerad 2005-11-23
Inlägg 1 545

TeTe skrev:
Hur är det om man äter ofta eller tuggar tuggummi jättejättemycket kan det slita ut käkmuskulaturen så man riskerar att bli glappkäft :| hm..det har jag faktiskt aldrig tänkt på ;)

haha
OT: min käke låser sig ofta faktiskt. Är det för att jag går på diet det blir så här? förr tuggade jag nämligen jämt och det känns som om glappet inte finns där längre

jag förstår inte riktigt vitsen med att hälla i sig mängder med vatten dag ut och dag in, jag dricker när jag är törstig, och det är nästan bara under träningspassen det går åt nån liter :pop:

Mirre
Titel
Registrerad 2005-10-22
Inlägg 854

Att bli inkontinent av att dricka mycket vatten anser jag vara gammal skrock. Däremot är många tjejer bra på att gå på toa i förebyggande syfte. :|
Knip istället så tränar du upp din muskel. 8)

Titel
Registrerad 2005-10-10
Inlägg 8

Om man svettas extremt mycket så är det nog lämpligt att inta lite vatten i allafall är ju inte bra att bli uttorkad. Vätske brist kan ge njursten som är så skönt.En förlust av vätska gör även att prestationsförmågan minskar drastiskt också vad jag hört.

Titel
Registrerad 2005-12-13
Inlägg 2 484

jikajd skrev:
2 dl / 20 min kan kroppen ta upp var något jag lärde mig i lumpen.


Sen när lärde lumpen ut ngt vettigt ? ;)

Titel
Registrerad 2006-03-06
Inlägg 2 667

Du kan nog lugnt dricka ditt vatten, finns väl inget som helst fel i att dricka vatten under träning om man behöver, motsatsen däremot kan bli farlig.

Titel
Registrerad 2006-04-06
Inlägg 967

Vattnet måste ut nånstans, annars blir man en vattenfylld ballong. ;)

Titel
Registrerad 2006-05-31
Inlägg 364

Jag känner att jag lätt blir snurrig under träningspasset om jag inte har druckit mer än vad jag känner att jag behöver innan. Jag behöver även dricka lite extra under passet, det resulterar i och för sig i att jag får springa och pissa 3-4 gånger under passet:(

Mattias L
Titel
Registrerad 2006-07-09
Inlägg 1 550

Robert Svensson skrev:
Jag tror fortfarande inte riktigt på det där med att muskeln slits ut. Är nog ingen fara för tjejer att dricka mycket vatten, så länge man inte går och håller sig i timmar. Sen har det väl att göra med hur stor blåsa man har också.
Kroppen består ju som bekant av 70% vatten.

Hämtar detta ifrån Wikipedia.

Människokroppen består till 72% av vatten. För att fungera ordentligt behöver människokroppen mellan en och sju liter vatten per dag, beroende på aktivitetsnivå, temperatur, fuktighet och flera andra faktorer, om den inte ska torka ut.



Nä det är rent skitsnack att muskeln skulle slitas ut

Titel
Registrerad 2006-02-27
Inlägg 1 248

Jag litar på min käre vän Paulun och han rekommendera att man skulle ha med sig en flaska vatten och ta en klunk mellan seten.. :up:

Pilen
Titel
Registrerad 2006-08-11
Inlägg 212

supermouse skrev:
Jag lärde mig under militärtjänsten att man inte ska dricka mer än 10dl/10min. Varför? Jo för att kroppen inte tog upp det snabbare, och man vill väll inte behöva kissa i onödan?


Och detta antagligen för att det inte är någon magisk gräns för hur mycket kroppen kan ta upp utan för att helt enkelt banka in i soldatens huvud att ransonera på vattnet. Vatten är en bristvara och för det mesta måste man bära det själv och det skall räcka till kroppen och hygienen (dig och disken). Det är dumt att dricka en massa vatten bara för att man är törstig och sen pinka ut det mesta.

Titel
Registrerad 2006-10-01
Inlägg 1 505

Vem klarar ett tungt gympass utan lite vatten då och då?

Titel
Registrerad 2006-12-18
Inlägg 6

Man förfasas över okunskapen ibland, man sliter inte ut någon knipmuskel och det är absolut inte farligt att dricka vatten under träning.

1 liter vatten i timmen är ungefär vad kroppen kan tillgodogöra sig under hård fysisk aktivitet. Vid 1% vätskeförlust sjunker din prestationskapacitet med ungefär 10%. Sjunker den ytterligare ett par % kan du halvera din prestation. Så drick gott folk! Tränar du i varma lokaler eller blir väldigt varm så är vätska och således kall vätska bra för att reglera din kroppstemperatur för att du ska kunna prestera optimalt. Blir du för varm så "eldar du för kråkorna" producerar värme istället för kraft. Det vill man inte som idrottare.

Har funnits åsikter om att man ska dricka ljummet vatten för att kroppen inte ska ta energi från andra delar av kroppen för att värma vattnet. För en person som lyfter vikter för att se bra ut är detta helt oviktigt. Det kan snarare handla om elitprestationer i konditionsidrotter där varje tiondels % i förbättring är värt ett försök.

Dessutom är de flesta gymlokaler varma och det är bra att reglera eran kroppstemperatur med lite kallt vatten.

Så nu vet ni att det inte är farligt, finns massa litteratur i ämnet vid fysisk träning. Läs eller googla så hittar ni mer, jag ska ta fram lite böcker åt er så ni får källor oxå så diskussionen kan gå åt rätt håll.

Mvh

//S

Calle Sirén
Titel
Registrerad 2005-10-24
Inlägg 4 743

Att dricka för mycket är inte i närheten så farligt som att dricka för lite.

Calle Sirén
Titel
Registrerad 2005-10-24
Inlägg 4 743

Stafford skrev:


Har funnits åsikter om att man ska dricka ljummet vatten för att kroppen inte ska ta energi från andra delar av kroppen för att värma vattnet. För en person som lyfter vikter för att se bra ut är detta helt oviktigt. Det kan snarare handla om elitprestationer i konditionsidrotter där varje tiondels % i förbättring är värt ett försök.
//S

Kallt vatten ska vara lättare för kroppen att ta vara på enligt en undersökning jag har läst. Ska kolla om jag hittar den.

Titel
Registrerad 2005-12-27
Inlägg 17
Online just nu
Offline

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.


Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 2 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.



Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 365, december 2014

  • BODY 364, november 2014

  • BODY 363, oktober 2014

  • BODY 362, september 2014

  • BODY 361, augusti 2014

  • BODY 360, juli 2014

  • BODY 359, juni 2014