Förslag på badass träningsupplägg

Home Forums Allmänt om gymträning Förslag på badass träningsupplägg

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #107514
    #1083776

    Har tränat i 5-6 år med godkänt resultat. Träningen har uteslutande bestått av klassisk styrketräning med framförallt sikte på att utveckla muskelmassa. Senaste 1-2 åren har däremot utvecklingen helt stagnerat och detta tror jag till stor del beror på bristande motivation. Idag består upplägget av ett rätt stabilt schema med 1. Ben, 2. Bröst/Triceps, 3. Rygg/Biceps, 4. Axlar och ibland 5. med extra armar, mage och vader. Vilodag tar jag när jag känner för det, men annars rullar schemat på.

    Förutom att jag numera tycker att det är sjukt tråkigt att styrketräna så har mitt liv också förändrats. Tiden räcker egentligen inte till för att träna varje dag och med åldern så vill jag också att träningen mer anpassas till att bli hälsosam. Kom igen, att lyfta as tungt och att ha stora muskler samtidigt som man blir andfådd av att gå till tvättstugan är inte hälsosamt.

    Därför önskar jag nu ett träningsupplägg som fokuserar på att behålla muskelmassa, på att vara effektivt, på basövningar och på kondition. Exempelvis tänker jag mig något sånt här:

    Pass 1: Ben – i huvudsak knäböj
    Pass 2: Press – i huvudsak bänkpress och militärpress
    Pass 3: Drag – i huvudsak marklyft och chin-ups
    Pass 4: Löpning eller simning
    Vilodag

    Förslag?

    #1083786

    Man kan ha stora muskler och lyfta as tungt utan att bli andfådd av att gå till tvättstugan. :)

    Det viktigaste med träningen om man vill få resultat är kontinuitet, och för att få det så måste träningen vara rolig, annars vill man inte göra den.

    Du kan köra tre helkroppspass i veckan, eller tre halvkroppspass som rullar tex.
    Jag hade slängt in löpningen/simningen mitt i, och även en vilodag om det är möjligt.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.