Funktionell träning inför militär – Allmänt förvirrad

Home Forums Allmänt om gymträning Funktionell träning inför militär – Allmänt förvirrad

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #106685
    #1083203

    Hej!
    Mitt namn är Elias och jag är 16 år gammal och jag känner att jag behöver hjälp angående träning och de olika träningsformerna som finns.

    Jag har sedan cirka två år tillbaka funnit ett starkt intresse för militären, specialförband specifikt… det tog mig inte långt tid innan jag googlade allt jag kunde och kollade upp konkurrenskraftiga krav, jag förstod snabbt att man arbetar på en extremt fysiskt krävande nivå där du pushar din kropp till dess allra gräns ständigt och just därför bestämde jag mig för att börja träna… träna hårt.

    Jag köpte ett årskort på ett gym där en timmes tid med en Personlig Tränare ingick, inhandlade joggingskor, inneskor och med mera… och nu är jag igång, dock så kvarstår det några problem som jag är här för att ställa och förhoppningsvis få svar på.

    PT:n rekommenderade ”CrossFit” vilket jag hade hört talas om innan men aldrig riktigt förstod, han frågade vad jag mitt största mål inom träning var… ”En fin kropp, en funktionell kropp?” osv. Och rekommenderade ovanstående ”CrossFit”.
    Jag tänkte jaha, skit bra… funktionell bra träning med synliga muskler som en bonus, perfekt!

    Men nu är jag som sagt här, jag har bara tränat i en vecka och jag förväntar mig definitivt inte stora resultat direkt utan jag hade tänkt träna konstant med lagom och lyssna på min kropp i cirka 5-6 år innan jag gör min värnplikt och förhoppningsvis ansöker till Specialförband.

    Jag ser STÄNDIGT hat mot CrossFit, att det kan leda till väldigt kraftiga skador och att det inte alls är så funktionellt. Jag vill veta vem som har rätt, kanske en svår grej att avgöra… men jag vill ju undvika skador och få så mycket ut av min träning som möjligt för att kunna ligga på topp och vara bättre än alla andra som söker till Specialförband. ”Cocky” kanske, men det gäller att vara bäst på en sådan Elit nivå.

    Just synliga muskler är också något som oroar mig, jag har alltid varit väldigt smal… en 2000 tals dator spelare helt enkelt och jag känner att jag vill ändra på allt det där. Jag vill göra nytta, och jag vill få muskler på kroppen!

    Så att jag har ställts ett väldigt konstigt dilemma.
    CrossFit har jag hört bryter ner muskler mycket mer än standard ”gå till gymmet och använd maskiner”, alltså så får jag en tredjedels synliga muskler istället för 3/3 om ni förstår hur jag tänker. Dock så förlorar jag ju det funktionella, kan man på något sätt mötas i mitten? Kan jag gymma ”standard” i två år och sedan gå över till något mycket mer funktionellt så att jag får en väldigt stadig grund. För att självklart så vill jag se resultat efter slit vilket jag kommer göra när jag använder mig utav CrossFit men mycket mindre? Förstår ni hur jag tänker, väldigt förvirrad. Jag vill som sagt behålla smidigheten och vara så funktionell som möjligt men forfarande ha synliga och fina muskler på kroppen.

    Just nu känns det som om CrossFit kommer till att göra mycket mindre nytta än standard ”gymmning”, och med CrossFit så riskerar jag även skador så som det ser ut.

    Väldigt förvirrande eftersom jag aldrig satt fot på ett gym i mina ”16 år” heh, och sen så har jag ju lite av ett unikt mål alltså ytterst funktionell, men även ”biffig” om man säger så. Värt att nämna är att jag springer 2 mil i veckan men sakta och säkert jobbar mig upp på 4-5 mil. Jag springer alltså 4 ggr i veckan och gymmar 3 ggr i veckan!

    Jag hoppas att ni kan hjälpa mig få lite klarhet i det hela, samt så jag ursäktar för det extremt långa texten.

    Mvh, Elias!

    #1083211

    Tänkte bara ge ett snabbt svar som inte grundar sig på någon som helst kunskap om crossfit eller militären, utan är endast mina tankar.
    Jag TROR inte CrossFit är farligare än traditionell styrketräning, styrketräning på gym kan också vara farligt om man inte vet vad man sysslar med, fördelen med crossfit är att du troligtvis har en instruktör som vet vad hen gör, på gymmet är du ofta ensam och får hoppas på att du utför dina övningar rätt.

    Vad jag hört om skaderisken med crossfit är att man utför mycket snabba reps, något som ökar risken att tekniken blir lidande. Men jag antar att man själv får bestämma sin egen takt och kan säkert där påverka sin teknik.

    Jag tror inte att man erhåller sig funktionella muskler genom att gymma, att kunna lyfta 120kg från marken är ytterst sällan vi behöver göra i verkliga livet. Jag tror vi är i betydligt större behov av god muskelkondition, något som vi inte får så jättemycket av att träna på gym (om vi snackar traditionellt gymmande).
    Därmed tror jag att CrossFit ”kan” vara bättre träning rent funktionellt. Men jag tror också att allt som CrossFit erbjuder går att återskapa på gymmet.

    JAG tror att det är bättre att köra 20 reps på knäböj än 5 reps om det är funktionalitet du är ute efter.
    Bäst är nog om du tar reda på mer info om vad det innebär att vara militär, vad för slags fysiska påfrestningar ställs de inför? Sedan försöker du hitta en träningsform som imiterar detta så mycket som möjligt.

    Mvh

    #1083213

    Tack Redfik för hjälpen samt det snabba svaret, sådant uppskattas! :)

    Jag tror även som du, jag fick faktiskt samma råd från min mammas killkompis som tränat hårt i flertal år… han nämnde det här med mer reps för ökad uthållighet. Dock så har jag en fråga angående den här muskelkonditionen… menar du att jag inte kan träna upp den genom att köra fler reps snarare än lite tyngre fast mindre?

    Hur tränar jag upp muskelkonditionen isåfall?

    Tack igen!

    #1083223

    Tränar du fler reps kommer din kropp bli bättre på att träna fler reps, kroppen blir alltid bra på det du utsätter den för.
    Så du uppnår alltså muskelkondition genom att träna fler reps, dvs om vi menar att muskelkondition är möjligheten att kunna utföra något under längre tid.

    Egentligen är kondition hur pass väl kroppen kan ta upp syre, därför är det viktigt att träna på ett sätt som liknar den livssituation som du vill uppnå så mycket som möjligt.

    Även om du kan springa en mil utan att bli trött betyder inte det att du klarar av att springa 2 km intervaller, eller gå upp för en lång trappa utan att bli trött. Så det du tränar blir du bra på.

    Mvh

    #1083736

    När det gäller träning för det militära så föreslår jag att du börjar med att söka efter Dr. Ed Thomas på nätet. Det finns väldigt lite information, men det lilla som finns är guld värt. Det finns någon föreläsning på youtube och någon podcast. Han ger dig förståelse för principerna 1. Precision, 2. progression och 3.variation. Begrepp som du hittar i CrossFit också, men där har de fått det om bakfoten så att säga. 3,2,1..
    Läs på Joel Friels blogg så förstår du vikten av LISS. Det tar lång tid att bygga uthållighet.
    Passa på att köra en del Hypertrofi träning nu när du är i tonnåren men se till att du följer NASM principer för ”integrated training” och OPT-modellen. strukturell integrering och rörlighet är betydligt mycket viktigare än volymstyrka. Målet med din styrketräning bör vara ”starkare än du ser ut”.

    #1083738
    redfik wrote:
    Tänkte bara ge ett snabbt svar som inte grundar sig på någon som helst kunskap om crossfit eller militären, utan är endast mina tankar.
    Jag TROR inte CrossFit är farligare än traditionell styrketräning, styrketräning på gym kan också vara farligt om man inte vet vad man sysslar med, fördelen med crossfit är att du troligtvis har en instruktör som vet vad hen gör, på gymmet är du ofta ensam och får hoppas på att du utför dina övningar rätt.

    Vad jag hört om skaderisken med crossfit är att man utför mycket snabba reps, något som ökar risken att tekniken blir lidande. Men jag antar att man själv får bestämma sin egen takt och kan säkert där påverka sin teknik.

    Traditionell styrketräning har en av dom lägsta skaderiskerna av alla träningsformer enligt dom studier som finns i området.
    Crossfit ligger klart över ”normal” styrketräning i skaderisk, vilket inte är så konstigt då övningsutförandet inte är så kontrollerat som i styrketräning.

    Quote:
    Jag tror inte att man erhåller sig funktionella muskler genom att gymma, att kunna lyfta 120kg från marken är ytterst sällan vi behöver göra i verkliga livet. Jag tror vi är i betydligt större behov av god muskelkondition, något som vi inte får så jättemycket av att träna på gym (om vi snackar traditionellt gymmande).
    Därmed tror jag att CrossFit ”kan” vara bättre träning rent funktionellt. Men jag tror också att allt som CrossFit erbjuder går att återskapa på gymmet.

    Vad är en funktionell muskel och vad är funktionell träning enligt dig?

    Man behöver sällan lyfta 120 kg från marken skriver du, men hur ofta gör du muscle ups, handstående pushups, klättrar i rep eller styrkerycker i vardagen?
    Jag gissar att det är lika sällan som du behöver lyfta 120 kg från marken.

    Funktionell träning och funktionella muskler är modeord som inte betyder något. En stark muskel är en funktionell om man behöver lyfta tunga saker, en uthållig muskel är funktionell om man behöver orka något under en längre tid.
    Bänkpress är den mest funktionella övningen om man tävlar i bänkpress tex.

    Quote:
    JAG tror att det är bättre att köra 20 reps på knäböj än 5 reps om det är funktionalitet du är ute efter.
    Bäst är nog om du tar reda på mer info om vad det innebär att vara militär, vad för slags fysiska påfrestningar ställs de inför? Sedan försöker du hitta en träningsform som imiterar detta så mycket som möjligt.
    Mvh

    Du måste återigen definiera funktionalitet.

    För det militära så är konditionen det viktigaste. Normal styrketräning med fokus på basövningar samt en merpart konditonsträning hade jag rekommenderat. Det är min erfarenhet av vad som behövdes inom det militära när jag gjorde min militärtjänstgöring.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.