dennis1 skrev:
Tror han menar att om du har tränat på en seriös nivå i 10 år och har mycket muskler så måste du helst ligga på överskott för att bygga.
Finns väl folk som är lite mer unika och kan bygga utan att äta som hästar, även ifall dom har tränat i 10 år.
Och nybörjare kan säkert till och med gå ner i fett massa samtidigt som dom bygger muskler. Som sagt, det är en stor skillnad.
TS har tränat i 2,5 månader. Varför diskuterar vi vad folk som tränat i 10år kan eller inte kan då?
adamber skrev:
Har man ALDRIG tränat förut kan man ha tur och gå ner i vikt samtidigt som man bygger muskler.
Tur!?
Jag gjorde/gör det. Inga problem alls.
Kommer inte säga att någon kan eller inte kan göra det.
INGEN här har den kunskap som behövs för att säga vad som går eller inte går att göra. Bara en massa folk som tror sig veta saker dom inte har en aning om. Spekulationer oftast baserade på egna erfarenheter..
Alla är olika.
@TS
Jag klarar att bygga muskler och förlora body fat, på mitt sätt. Man måste prova sig fram vad som fungerar för sig själv.
Kan redogöra hur jag gör, men det kanske inte fungerar för dig.
Jag övervakar min kropp ganska noga. Förmodligen överdrivet. Men det gör att jag lär känna den snabbare.
Mäter omfång och underhudsfett. Vikt är av mindre betydelse.
Kollar mitt dagliga intag av, ja allt. Använder en app som heter Kostanalys BETA (gjord av hackspett) som använder livsmedelsdatabasen från livsmedelsverket. Kostar 10kr, men väl värt.
Ser till att ligga under i kalorier, men att jag ligger högt på proteinerna.
Mycket vatten. Kreatin kurer. Vitamin & mineraltabletter. Proteinshake under träning.
Träning är tunga vikter med få reps (normalt 4-6. Magen 8-10) och få set. 4-6 set fördelat på 2-3 olika övningar per muskel. Max två muskelgrupper per träning. Träningstiden är max 45min per pass. 5-7 pass i veckan. Max 1 pass om dagen. Minst 5 dagars vila mellan pass med samma muskelgrupp.
Kom ihåg, det är inte på gymmet muskeln växer, det är i vila emellan passen.
Använder appen Jefit för att hålla koll på träningspassen. Byter schema varannan vecka. Ändrar vilka muskelgrupper jag kör tillsammans på pass och även ändrar lite övningar. Detta är för att inte vänja musklerna vid speciella övningar.
Kör inga konstiga övningar. Inga isoleringsövningar av muskler. Mycket fria vikter. Så mycket "basövningar" det går.
Kör motionsträning 1-2 ggr i veckan. Men bara för att "bränna" extra. Ligger då på 70% av maxpuls (karvonen) i 2x30min. Oftast 30min rodd och 30min gåband.
Ibland 3x20min. Rodd, gåband och cykel.
Så gör jag för att bli starkare och bygga muskler, samtidigt som jag går ner i bf.
Det finns garanterat andra som gör precis tvärtom, och det fungerar också, för dom.
Du får prova dig fram med vad du tycker är roligt, känns bra och ger resultat.