Hjälp, känner inte av mina knäböj!

Home Forums Allmänt om gymträning Hjälp, känner inte av mina knäböj!

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #105039
    #1081333

    Jag blir fullständigt galen.
    Jag har gjort knä böj nu i 2 månader och resultatet är bara att rumpan har blivit lite fastare och lyft sig pytte lite.
    Men inte så mycket mer,

    I en månad körde jag fel teknik innan jag träffade en pt på sats som sa att jag måste luta mig mer bakåt och ha hela vikten på hälen. Gjorde så nu i en månad.( dock så måste jag hålla i mig i ett dörrhantag tack vare min dåliga balans)
    Men känner absolut ingenting när jag kör. Möjligen ibland kan jag känna i framsidan av lår och ibland baksidan av låret om jag lägger på 4-8kg med en hantel

    Har testat att sätta en bänk bakom mig och kört så men känner fortfarande inget i rumpan.

    Övriga rumpövningar jag gör 3 ggr i veckan är utfall,hip thrust med vikt, hip thrust med ett ben, sumomarklyft ( samma där att det känns inte i rumpan men känns bra i baksidan av låren).

    Jag blir fullständigt galen!
    Enligt min pt på sats så är det rätt som jag gör nu efter han rättade till tekniken. Men varför känner jag inget då?
    Blir mest andfådd och känner att det är tungt när man ska upp igen.

    Mitt utgångsläge är en plattrumpa men vill ha en putig rumpa.

    #1081334

    Hmmm, var skall man börja.

    Vikten skall inte vara på hälen när man kör knäböj, då trillar man baklänges, utan den skall vara under hela foten.
    Hur många repetitioner gör du?
    Kör du med fri skivstång?

    Två månaders träning är inget, det tar bra mycket längre tid än så att bygga muskler.

    Det skall vara tungt när man är på väg upp. :)

    #1081338
    Jorgen wrote:
    Hmmm, var skall man börja.

    Vikten skall inte vara på hälen när man kör knäböj, då trillar man baklänges, utan den skall vara under hela foten.
    Hur många repetitioner gör du?
    Kör du med fri skivstång?

    Två månaders träning är inget, det tar bra mycket längre tid än så att bygga muskler.

    Det skall vara tungt när man är på väg upp. :)

    Aha ok, så med andra ord så har min pt fel. Men när man skjuter sig upp igen ska kraften komma ifrån hela foten eller ifrån hälen?
    Kör 4 x 15.
    Använder mig av hantlar då jag tycker det är lättare än skivstången. Tappar lätt balansen då.

    Har läst att vissa tjejer gör knäböj 50st varje dag! Men ger det något?
    Får nog ha lite bättre tålamod.

    I måndags var första gången jag fick träningsvärk i skinkorna. Ända skillnaden var att jag tog 8 kg på utfallen och i knäböj. Dock samma sak där , kände inget under träningspasset först några timmar efter. Nåt skumt är det i alla fall. Alla andra som kör knäböj känner ju i rumpan under övningen, vilket jag inte gör.

    Går ner till 90grader och ibland djupare men då är det stor risk att jag påvägen upp lägger all tyngd i tårna för att ta mig upp. Så 90grader är det som funkar bäst för mig.

    #1081343

    Antagligen så menade nog din PT att du lade för mycket tyngd framåt, dvs. att dina hälar nästan inte hade någon vikt alls på sig (kanske t.o.m lyfte från marken?).

    Dock så är det som Jorgen säger, 2 månader är inte jääättelång tid och du har ju börjat känna/se resultat redan så rätt väg är det väl.

    Men du får ge lite mer:) reps, vikter? din vikt kanske?

    #1081480

    Knäböj bör nog utföras med skivstång för bästa effekt. Har du svårt med balansen så kan du börja i Smithen. Kör tungt! Känner du inte av övningen har du för lite vikt.
    Personligen brukar jag börja benpassen med knäböj eftersom det är en tung o jobbig övning. Värmer då upp ca 10 rep med stången (20 kg), sedan 10 på 40 kg, 10 på 60 och kanske 8 på 70 lite beroende på dagsform. Väger ca 54 kg o är ca 160 cm lång. Har inte heller tränat så jättelänge på gym men nog fan känner jag av den alltid!!!! :)

    #1081629

    Ska testa smith, har fått det på schemat av min pt, fast utfall övning*urk*
    I dagsläget känner jag av mina knäböj, inte super mycket i rumpan men känner att det tar det och på baksidan av låren. Lyckas ta 12kg och kan ta 16kg på sista setet ( 4×10), Klarar dock bara 5-6st reps och inte pga svaga ben utan för mina armar klarar inte hålla upp vikten så länge (ketterbell som hålls uppe vid brösten).

    Min favorit som jag verkligen känner av i rumpan är Sumoböj.
    20kg har jag lyckas höja upp till, men dags att höja igen då benen tycker det börjar bli lite för lätt igen.

    FireAS: Ne det har mina hälar aldrig gjort. Snarare att tårna lyfte^^

    I Dagsläget kör jag:
    4×10 knäböj 12kg ketterbell, 16kg på sista setet (försöker göra en övergång där)
    Sumoböj 4×10 ,20kg.
    (Flexar alltid i nedersta läget på båda övningarna.

    När jag värmer upp bäcken brukar jag köra knäböj utan vikter några ggr:)

    #1081671
    tralopp wrote:
    Knäböj bör nog utföras med skivstång för bästa effekt. Har du svårt med balansen så kan du börja i Smithen. Kör tungt! Känner du inte av övningen har du för lite vikt.
    Personligen brukar jag börja benpassen med knäböj eftersom det är en tung o jobbig övning. Värmer då upp ca 10 rep med stången (20 kg), sedan 10 på 40 kg, 10 på 60 och kanske 8 på 70 lite beroende på dagsform. Väger ca 54 kg o är ca 160 cm lång. Har inte heller tränat så jättelänge på gym men nog fan känner jag av den alltid!!!! :)

    Nejnejnej ingen smith!

    Att börja i smithen för att lära sig att göra knäböj (eller vilken basövning som helst) är bland det värsta man kan göra enligt mig. Smithen sköter balansen åt dig så den tränas knappt alls där.

    Är balansen inte tillräcklig för ”vanlig” knäböj skulle jag istället frontböj, dvs. att stången ligger fram på axlarna. Allra först kan du även testa att köra goblet squat där du håller en vikt (t ex kettlebell) i händerna framför bröstet.

    #1081698

    Jag började inte med smithen utan den kom till nu:)
    När jag kör djupa knäböj så känner jag av i baksida lår och strax under rumpan – med en ketterbell vid bröstet. kör på mellan 12-16kg beroende hur mycket mina armar klarar.

    Igår körde jag i Smith och kände rumpan i både utfall som jag inte brukar göra..men la på en rejäl vikt..25kg. Jag har svårt att göra utfall annars då en arm inte klarar av att hålla upp en tung vikt och jag har för dålig balans på vänster ben^^.
    Och knäböj och då kände jag av i rumpan , men då lastade jag på 30kg =). 30kg är inget jag skulle kunna ta med en kettebell upp till bröstet alltså^^

    #1081784

    Tycker du ska testa att köra stång med vadderad kudde på. Går jävligt fort i början. Tror inte många lyckas få träningsvärk med bara 20-25 kg, det är ju tom stång liksom. Med stång träffar man dessutom hela benet och är svårare att göra fel, t.ex. som i SMITH gör ju typ hälften fel utförande.

    Kompisens lätt överviktiga otränade morsa som tränat med PT i 2 månader tar redan 70 kg.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.