Hjälp med alternativ till Chins

Home Forums Allmänt om gymträning Hjälp med alternativ till Chins

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #108074
    #1084323

    Hej!

    Jag har precis börjat träna för första gången i mitt liv och följer Styrkelabbets träningschema för nybörjare http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-for-nyborjare/

    En av övningarna som ska göra är Chins, alternativt latsdrag. Jag är dock för svag för att göra Chins, och gymmet jag har tillgång till har bara fria vikter. Har ni något förslag till vad jag skulle kunna sätta in istället för Chins/latsdrag?

    #1084328

    Latsdrag eller chins är en extraordinär övning för bredd och utveckling av ryggens muskulatur. Att avstå vore inte så bra.

    Alternativ 1.
    Köp dig ett gummiband och kör chins med gummibandet som hjälp. Det hjälper dig och du kommer snabbt att lära dig övningen såpass att du klarar en etta/tvåa med egen kroppsvikt efter ett tag om du inte har en kraftig övervikt.

    Alternativ 2.
    Stångrodd och sittande drag i cablecross-maskinen. Om ert gym har en cablecross så skulle jag rekommendera att du tar och kör latsdrag där istället. Sätt dig på golvet i mitten och dra sedan armarna nedåt så att armbågarna hamnar mot midjan likt latsdrag eller chins.

    Alternativ 3.
    Kör excentrisk träning. Dvs. gör chins fast baklänges. Hoppa upp så att du hamnar i det övre läget i chins och så håller du emot allt vad du kan så att du jobbar negativt när du sjunker ner. Många har åsikter om att detta är den absolut bästa metoden att träna en muskel.

    Lycka till, hoppas du blir stark, stolt och vältränad :)

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.