Hjälp med förbättring av träningsschema

Home Forums Allmänt om gymträning Hjälp med förbättring av träningsschema

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #107730
    #1083965

    Tjenare!

    Jag är ny här och önskar tankar och hjälp angående mitt nuvarande träningsschema.

    Jag är 22 år och har tävlat på elitnivå i friidrott, tennis och golf, slutade i stort sett med alla idrotter förutom golf när jag var runt 18 och sedan dess har jag jobbat och spelat vid datorn på väldigt seriös nivå vilket har gjort mig hyggligt fet men inte överdrivet.

    Jag bestämde mig för drygt en månad sedan att det var dags att gå ”all in” på träningen och jag vill verkligen bygga muskler samtidigt som jag vill bli riktigt fit.

    Om ni förstår min tanke så vill jag ha en kropp som är en blandning mellan bodybuilding och väldigt fit, vet inte om det finns något typ av namn för den typen av träning men hårt ska det vara och jag ser fram emot hur pass bra det kan bli.

    Det som står på schemat just nu är inte allt för mycket och träningen kanske inte är allt för hård men jag hoppas nu att få hjälp med att kanske lägga till, ta bort eller byta ut en del övningar och kanske lägga till fler dagar eller inte.

    Förklarar allt i ordningen: reps x set

    Måndag:
    Bellyback (10×3)
    Marklyft (10×20%, 8×30%, 8×40%, 6×60% och 3×70-80%)
    Stångrodd (8×5)

    Tisdag:
    VILA

    Onsdag:
    Rotatorkuff (10×4)
    Bänkpress (14×20%, 12×30%, 10×40%, 6×60% och 5×5 @70%)
    Lutande hantelpress (8×5)
    Skull crushers (12×4)

    Torsdag:
    VILA

    Fredag:
    Cykel (15 min)
    Knäböj (14×20%, 12×30%, 10×40%, 10×60%, 8×5 @70%)
    Benpress (10-12×4)
    Benspark (14×1, 12×1, 8×3, 8×1, 12×1)

    Lördag:
    Rörlighet med stång
    Stretch
    Axlar (random övningar varje gång)
    Biceps (random övningar varje gång)
    Triceps (random övningar varje gång)

    Söndag:
    VILA

    Jag vill gärna få in ett pass som jag kan göra hemma, typ armhävningar och andra övningar med egen vikt.

    Skulle uppskatta om någon kikade igenom detta och säger vad som borde sägas.

    Ha en underbar dag!

    Mvh
    Niclas ”Bapelzien” Rickardsson

    #1083975

    Lite funderingar.

    Varför ingen form av chins eller latsdrag på ryggdagen? Jag hade skippat bellyback när du ändå kör marklyft.
    Varför fyra set triceps på bröstdagen (man skall fö inte köra skull crushers utan runt huvudet, dvs liggande tricepsextentions. Se: http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBLyingTriExt.html)
    Varför ingen övning för baksida lår på bendagen? Har du kört någon friidrottsgren där explosiv löpning förekommer så har du med stor sannolikhet en styrkeobalans mellan framsida och baksida lår. Finnen eller raka marklyft och lårcurl hade jag lagt in.
    Vad innebär random övningar för axlar, biceps och triceps? Hur många övningar och hur många set rör det sig om?

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.