Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Bapelzien
Titel
Registrerad 2015-12-10
Inlägg 1

Tjenare!

Jag är ny här och önskar tankar och hjälp angående mitt nuvarande träningsschema.

Jag är 22 år och har tävlat på elitnivå i friidrott, tennis och golf, slutade i stort sett med alla idrotter förutom golf när jag var runt 18 och sedan dess har jag jobbat och spelat vid datorn på väldigt seriös nivå vilket har gjort mig hyggligt fet men inte överdrivet.

Jag bestämde mig för drygt en månad sedan att det var dags att gå "all in" på träningen och jag vill verkligen bygga muskler samtidigt som jag vill bli riktigt fit.

Om ni förstår min tanke så vill jag ha en kropp som är en blandning mellan bodybuilding och väldigt fit, vet inte om det finns något typ av namn för den typen av träning men hårt ska det vara och jag ser fram emot hur pass bra det kan bli.

Det som står på schemat just nu är inte allt för mycket och träningen kanske inte är allt för hård men jag hoppas nu att få hjälp med att kanske lägga till, ta bort eller byta ut en del övningar och kanske lägga till fler dagar eller inte.

Förklarar allt i ordningen: reps x set

Måndag:
Bellyback (10x3)
Marklyft (10x20%, 8x30%, 8x40%, 6x60% och 3x70-80%)
Stångrodd (8x5)

Tisdag:
VILA

Onsdag:
Rotatorkuff (10x4)
Bänkpress (14x20%, 12x30%, 10x40%, 6x60% och 5x5 @70%)
Lutande hantelpress (8x5)
Skull crushers (12x4)

Torsdag:
VILA

Fredag:
Cykel (15 min)
Knäböj (14x20%, 12x30%, 10x40%, 10x60%, 8x5 @70%)
Benpress (10-12x4)
Benspark (14x1, 12x1, 8x3, 8x1, 12x1)

Lördag:
Rörlighet med stång
Stretch
Axlar (random övningar varje gång)
Biceps (random övningar varje gång)
Triceps (random övningar varje gång)

Söndag:
VILA

Jag vill gärna få in ett pass som jag kan göra hemma, typ armhävningar och andra övningar med egen vikt.

Skulle uppskatta om någon kikade igenom detta och säger vad som borde sägas.

Ha en underbar dag!

Mvh
Niclas "Bapelzien" Rickardsson

Jorgen
Titel
Registrerad 2005-10-05
Inlägg 7 793

Lite funderingar.

Varför ingen form av chins eller latsdrag på ryggdagen? Jag hade skippat bellyback när du ändå kör marklyft.
Varför fyra set triceps på bröstdagen (man skall fö inte köra skull crushers utan runt huvudet, dvs liggande tricepsextentions. Se: http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBLyingTriExt.html)
Varför ingen övning för baksida lår på bendagen? Har du kört någon friidrottsgren där explosiv löpning förekommer så har du med stor sannolikhet en styrkeobalans mellan framsida och baksida lår. Finnen eller raka marklyft och lårcurl hade jag lagt in.
Vad innebär random övningar för axlar, biceps och triceps? Hur många övningar och hur många set rör det sig om?

Online just nu
Offline

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.


Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 1 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.



Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017

  • BODY 389, december 2016