Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2015-08-25
Inlägg 3

Hejsan, är ny på detta forum och verkligen ny inom träning på gym. Och skulle behöva lite vägledning och hjälp med förbättringar inom de schemat jag följer just nu. Detta schema har jag då kommit fram till med hjälp av lite sökningar på diverse sidor på internet.
Jag tränar då 4ggr i veckan från Måndag till torsdag. Kan endast köra dessa dagar då jag bor på annan ort resterande dagar. Har hört att man ska ha vilo dagar o.s.v mellan t.ex 1-2 dagar men det funkar inte för mig. Så försöker göra de så bra som möjligt ändå.
Till schemat.
Måndag
Ben, alla muskler även mage i mindre mängder.
mycket maskiner använder jag.
Blir 4-5 stationer totalt där jag kör 5set med 10 repetetioner som jag precis klarar av.

Tisdag
Bröst och triceps
blir ungefär 6 bröst övningar och 4 triceps övningar
samma sak här med 5 set och 10 reps som jag precis klarar.

Onsdag
Biceps och rygg
hela rygg muskelaturen
4 biceps övningar 5 rygg övningar
5 set 10 reps på biceps. Brukar bli mycket lätta vikter på ryggslut så man klarar i alla fall av runt 25reps.

Torsdag
Axlar och mage
runt 4 axelövningar 5set 10 reps som precis går.
mage brukar bli lite blandat.

Jag väger 72kg
186cm lång
20år

Så frågan är då, vad behöver jag ändra på? Kan jag få de att bli bättre på något vis, alla råd tas emot.
Jag är ju ny inom detta. Så kan säkert vara helt ute och cykla på de jag gör. Svårt att fråga någon på gymmet där jag är då de är knappt något folk där.

Mvh

Jorgen
Titel
Registrerad 2005-10-05
Inlägg 7 791

Det är ingen som helst fara att träna fyra dagar på raken.

Det ser väl bra ut på det hela taget, jag personligen hade bytt plats på bendagen och bröst/tricepsdagen. Då får överkroppen en dags vila.
Alltså: Bröst/triceps, Ben, Rygg/biceps, Axlar/mage.
Försök att alltid köra den stora muskelgruppen först, alltså rygg före biceps, bröst före triceps osv.

Vilka övningar kör du för respektive muskelgrupp?
Sex bröst, fyra triceps och fyra biceps övningar är lite i överkant i mitt tycke.

Titel
Registrerad 2015-08-25
Inlägg 3

Jorgen skrev:
Det är ingen som helst fara att träna fyra dagar på raken.

Det ser väl bra ut på det hela taget, jag personligen hade bytt plats på bendagen och bröst/tricepsdagen. Då får överkroppen en dags vila.
Alltså: Bröst/triceps, Ben, Rygg/biceps, Axlar/mage.
Försök att alltid köra den stora muskelgruppen först, alltså rygg före biceps, bröst före triceps osv.

Vilka övningar kör du för respektive muskelgrupp?
Sex bröst, fyra triceps och fyra biceps övningar är lite i överkant i mitt tycke.


Ja att byta dem dagarna är ju helt vettigt. Så får de bli !
Bröst börjar jag med bänkpress, sedan sittande bänkpress, hantelpress, "flyes" eller vad de heter. som man kör i vajermaskinerna. Brukar avsluta med armhävningar. Så 5st vart de väll då :)
Triceps, 2 vajerövningar. En där man drar nedåt mot golvet. Och en där jag man drar över huvudet. Sedan 1 övning med hantel över huvudet, och sist med en skivstång.
Biceps hantlar, skivstång (curl), enkel vajer med stång, sedan med dubbla vajrar.
Jäkligt dålig på vad just övningarna heter. Men ja de kanske är lite mycket övningar, man kan väll korta ned på det och sedan höja seten igentligen. Man vet ju heller inte hur många sets man ska köra totalt. Fast den främsta anledningen att jag kör många övningar är väll att de inte finns så mycket prylar på gymmet. Så när de väl kommer någon kan de kanske vara bra att flytta runt sig lite.

Jorgen
Titel
Registrerad 2005-10-05
Inlägg 7 791

Jag har gjort såhär.
Bröst: Bänkpress, flyes (lutande eller plana) http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBFly.html
Triceps: Liggande tricepsextention runt huvudet = http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBLyingTriExt.html , french press = http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBTriExt.html .

Biceps: Stångcurl (med rak stång), koncentrationscurl: http://www.exrx.net/WeightExercises/Brachialis/DBConcentrationCurl.html

Titel
Registrerad 2015-08-25
Inlägg 3

Okej, men hur många sets kör du totalt om man säger så då?
Eller ska man bara köra på tills man känner att man är nöjd? :)

Online just nu
Offline

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.


Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 5 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.



Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017

  • BODY 389, december 2016

  • BODY 388, november 2016

  • BODY 387, oktober 2016