Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2011-05-21
Inlägg 16

Sha!

jo. jag är en helt vanlig kille. dock så är jag väldigt svag och har aldrig tränat något förut. jag är 15 fyller 16 i år.

jag blir inte så tjock av mat och det är tur för annars skulle jag va som ett hus ;)
Nu SKA jag börja träna serriöst och komma i form då jag mått dåligt under en lång tid pga mina mat/träningsvanor.


jag gör vad som krävs för att komma i bra form men vill dock inte använda massa medel och skit då jag nästan ser det som fusk ;)



behöver hjälp med veckoshema för kost och gymträning. skulle upskatta lite nybörjartipps och gärna hyffsade sheman om någon får tid över ;)

PS: om det är felpost sä ber jag er att flytta den istället för att ta bort tråden :)

Tack på förhand :)

Titel
Registrerad 2011-05-21
Inlägg 16
Titel
Registrerad 2011-05-07
Inlägg 8

Här är en liten start
http://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=153 kör igen dom 3 delarna så får du lite grund träning kör 3 sets och 10 reps på alla övningar lycka till

Eira
Titel
Registrerad 2010-06-15
Inlägg 357

Eller 5x5 ska va ruskig bra för nbörjare men även rutinerade rävar:
http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/
Ät mycket mat, som 15 åring har man svårt att sitta still (jag hade åtminstode det) så att ta en extra portion är bra för dig. Trck i dig mass kött om du kan

Bjern
Titel
Registrerad 2010-10-19
Inlägg 280

Är man klen och inte van att träna är ju 5 reps och börja försöka prestera något i början är ju rena receptet på skador, kör högrep i början sen kan du gå ner på lägre repetioner.

Eira
Titel
Registrerad 2010-06-15
Inlägg 357

Bjern skrev:
Är man klen och inte van att träna är ju 5 reps och börja försöka prestera något i början är ju rena receptet på skador, kör högrep i början sen kan du gå ner på lägre repetioner.


Källa på det tack. Hur kan just 5 reps vara en skadebov?

Titel
Registrerad 2011-05-21
Inlägg 16

tänker slå på stort nu. allt onyttigt åker bort.

husmanskost främst. dock kommer säkert kroppen få så imot lite skolmat osv ;)
proteiner efter gymmet, kolhydrater innan.

gym så ofta jag kan . köra hantel hemma. har kört hantel nu i några veckor med STORA resultat :D


koll på maten. det ska jag nog kunna lösa att få i mig bra mat och mängd :)



träna kommer jag göra i stort sett 5-6 dagar i veckan. köra hårt :)

Titel
Registrerad 2011-05-21
Inlägg 16

sry för dubbelpost med ändraknappen var konstig :S iaf. tänkte höra med dom på gymmet som tränar mk om dom kunde kolla vad jag klarade av och sätta upp ett shema för mig personligen :)


men kör i stort sett 200-500 lyft på varje arm med en 5 kgshantel som ja köpte på en marknad för några år sen :) den ger resultat faktiskt ;)

Titel
Registrerad 2010-11-13
Inlägg 84

PoWeRKinGG skrev:
sry för dubbelpost med ändraknappen var konstig :S iaf. tänkte höra med dom på gymmet som tränar mk om dom kunde kolla vad jag klarade av och sätta upp ett shema för mig personligen :)


men kör i stort sett 200-500 lyft på varje arm med en 5 kgshantel som ja köpte på en marknad för några år sen :) den ger resultat faktiskt ;)


Menar du att du gör 200-500 reps med din 5kg hantel? :nono:

Bjern
Titel
Registrerad 2010-10-19
Inlägg 280

Eira skrev:
Källa på det tack. Hur kan just 5 reps vara en skadebov?


Källa? Vill du ha studier på otränade som får sluta träna efter 2 veckor för att dom börjat för hårt? Överlag är lågrep något som man borde börja med efter kroppen har blivit mer viktvan, prövat att köra 6or utan ett set på högrep innan?

Titel
Registrerad 2011-05-21
Inlägg 16

agronberg skrev:
Menar du att du gör 200-500 reps med din 5kg hantel? :nono:


aa ;) varför inte?

Eira
Titel
Registrerad 2010-06-15
Inlägg 357

Bjern skrev:
Källa? Vill du ha studier på otränade som får sluta träna efter 2 veckor för att dom börjat för hårt? Överlag är lågrep något som man borde börja med efter kroppen har blivit mer viktvan, prövat att köra 6or utan ett set på högrep innan?


Att träna hårt i början är en sak. Tror du inte tekniken på basövningar kan motverka potentiell skada? För att ett 5x5 program skulle skada en nybörjare köper jag bara inte... TS kör 5x5 börja lågt och öka progressivt är mitt råd

Bjern
Titel
Registrerad 2010-10-19
Inlägg 280

Eira skrev:
Att träna hårt i början är en sak. Tror du inte tekniken på basövningar kan motverka potentiell skada? För att ett 5x5 program skulle skada en nybörjare köper jag bara inte... TS kör 5x5 börja lågt och öka progressivt är mitt råd


Visst har TS tränat ett tag och kan hålla bålen vid till ex. benböj så visst. Men jag tycker fortfarande att man ska ha tränat ett tag innan man går på det för hårt. Det är väl TS ensak om han vill börja tungt, men inget jag skulle ha gjort iallafall. Och köra lätt tills man är trött på hög-rep är väl bättre än att man inte vågar ta i på låg-reps.

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

Bjern skrev:
Källa? Vill du ha studier på otränade som får sluta träna efter 2 veckor för att dom börjat för hårt? Överlag är lågrep något som man borde börja med efter kroppen har blivit mer viktvan, prövat att köra 6or utan ett set på högrep innan?


Varför ska du ha studier som visar att man INTE blir skadad? Du gör ett påstående utan grund så då ligger ju faktiskt bevisbördan på dig.

Titel
Registrerad 2011-05-07
Inlägg 8

Eira skrev:
Källa på det tack. Hur kan just 5 reps vara en skadebov?


Om du inte har tränat något och dunkar på max vikt och kör 5or så kan du få skador. Bättre och köra höga reps 10-15 i början så korpen vänjer sig sen kan man sänka om man vi gå på styrka.

PoWeRKinGG tänk på att musklerna bygger upp sig under villa så kör inte 6 gånger i veckan kör max 5 gånger i veckan tycker jag i alla fall tex träna måndag tisdag vila torsdag fredag lördag vila. lägg upp ett tränings schema så du har minst 2 dagars vila eller så kör du helkropp schema och har varannan dag vila

Titel
Registrerad 2010-07-22
Inlägg 1 744

Han behöver väl inte köra maxvikt för att han kör 5X5 eller? Han kan väl börja som det passar honom viktmässigt?

Titel
Registrerad 2011-05-21
Inlägg 16

alex91 skrev:
Om du inte har tränat något och dunkar på max vikt och kör 5or så kan du få skador. Bättre och köra höga reps 10-15 i början så korpen vänjer sig sen kan man sänka om man vi gå på styrka.

PoWeRKinGG tänk på att musklerna bygger upp sig under villa så kör inte 6 gånger i veckan kör max 5 gånger i veckan tycker jag i alla fall tex träna måndag tisdag vila torsdag fredag lördag vila. lägg upp ett tränings schema så du har minst 2 dagars vila eller så kör du helkropp schema och har varannan dag vila


tänkte köra tisdag,onsdag,torsdag, lördag och söndag. måndag orkar jag bara inte och fredag så gör man ju annat ;)


känner mig dum men vad är reps och allt det ni snackar om :O antar att reps är hur många lyft man gör men ni får gärna gå igenom alla ord ;)

Titel
Registrerad 2010-07-22
Inlägg 1 744

Set. En omgång med reps på en övning.

Eira
Titel
Registrerad 2010-06-15
Inlägg 357

alex91 skrev:
Om du inte har tränat något och dunkar på max vikt och kör 5or så kan du få skador. Bättre och köra höga reps 10-15 i början så korpen vänjer sig sen kan man sänka om man vi gå på styrka.

PoWeRKinGG tänk på att musklerna bygger upp sig under villa så kör inte 6 gånger i veckan kör max 5 gånger i veckan tycker jag i alla fall tex träna måndag tisdag vila torsdag fredag lördag vila. lägg upp ett tränings schema så du har minst 2 dagars vila eller så kör du helkropp schema och har varannan dag vila


När har jag nämnt att han ska maxa?

Florin
Titel
Registrerad 2010-03-31
Inlägg 250
Titel
Registrerad 2010-07-15
Inlägg 418

Eira skrev:
Källa på det tack. Hur kan just 5 reps vara en skadebov?


Skämtar d? Du kör tyngre med lågrep och därmed svårare att kontrollera vikterna~skaaaador.

Eira
Titel
Registrerad 2010-06-15
Inlägg 357

Istolig skrev:
Skämtar d? Du kör tyngre med lågrep och därmed svårare att kontrollera vikterna~skaaaador.


Sluta lägg ord i min mun och utgå från att folk är puckade

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

Istolig skrev:
Skämtar d? Du kör tyngre med lågrep och därmed svårare att kontrollera vikterna~skaaaador.


Var du seriös eller var det en drift med de som faktiskt tror på det där?

Titel
Registrerad 2011-05-21
Inlägg 16

nu har jag varit på gymmet idag för första gången. bra upplevelse :)

frukkost: flingor med bär i och en banan.

lunch:
åt regält med mat i skolan. 1/4 kött, 1/4 potatis och 2/4 grönsaker :)
2 stora tarikar.

mellanmål: jordgubbskräm med mjölk och en banan


1,5h innan gymmet:

snabbpasta enbart. vatten till


efter gymmet. en stor egenplockad sallad med olika saker. en gamermax (stavning?) och vatten till


middag: lite avv pastan som blev över.




sen till gymmet.


-körde spinning för att värma upp. kanske 20 min

-testade dom flesta maskenerna och kollade hur jag skulle träna på bästa sätt.

tränade mkt mage och lite armar. lite allmän träning.

körde i ca 2 h.



nu hade jag tänkt såhär:

funkar maten bra att äta 7 dagar i veckan tror ni? inget att ändra på?


måndag: ben och kondition
tisdag: vila
onsdag: armar/rygg/bröst
torsdag: rygg/mage
fredag:vila
lördag:armar/rygg/bröst
söndag: rygg/mage


kör ca 1,5h-2h varje gång. tränar med dom vikterna som känns bra i dom maskiner som känns bra :)



lär detta funka att göra under lång tid? bra resultat?

Titel
Registrerad 2010-10-26
Inlägg 186

jag vet ej men jag har kört 5x5 när jag börja ända tills 1 månad tillbax... Jag kommer faktist inte på någon nackdel med det alls....

Eira
Titel
Registrerad 2010-06-15
Inlägg 357

Du behöver mer protein i din kost till att börja med

Titel
Registrerad 2011-05-21
Inlägg 16

Eira skrev:
Du behöver mer protein i din kost till att börja med


tips på mat?

Eira
Titel
Registrerad 2010-06-15
Inlägg 357

PoWeRKinGG skrev:
tips på mat?


Kyckling, kalkon,tonfisk, kött, mejeriprodukter i de flesta former innehåller mycket protein. Man brukar rekomendera ca 2 gram protein per kg kroppsvikt. Så lägg mer fokus på kött, fisk och fågel i skolan istället för all sallad. Sallad som gurka o tomat (som det var mest i min skola) är typ bara vatten åndå. Men broccoli är bra att lassa på om dem serverar det :)

Edit: glömde proteinkungen ÄGG!!! Dunka det till fruskost istället för sockerflingor!! Och om du kan, få i dig protein direkt efter träningen. Typ mjölk om du inte har prottepulver eller har lusta att smaske i dig en burk tonfisk efter :P

Titel
Registrerad 2011-05-21
Inlägg 16

gött älskar ägg, kykling osv ;) dom har broccoli med ost på men ska ta upp i skolan att dom ska ha vanlig kall :)

Clark
Titel
Registrerad 2009-08-13
Inlägg 697

PoWeRKinGG skrev:
nu har jag varit på gymmet idag för första gången. bra upplevelse :)

måndag: ben och kondition
tisdag: vila
onsdag: armar/rygg/bröst
torsdag: rygg/mage
fredag:vila
lördag:armar/rygg/bröst
söndag: rygg/mage


kör ca 1,5h-2h varje gång. tränar med dom vikterna som känns bra i dom maskiner som känns bra :)



lär detta funka att göra under lång tid? bra resultat?


Om jag får komma med ett förslag på schema så skulle det se ut så här:

Måndag: Ben, Mage.

Onsdag: Bröst, Axlar, Biceps.

Fredag: Rygg, Triceps.

Kör med maskiner i nån månad och be sedan någon instruktör på gymmet att visa dig övningar med fria vikter. Försök gärna göra alla basövningar!

Försök som sagt att få i dig protein till alla måltider. Ägg till frukost är ju givet! Kalkon på mackan kanske? Lunch och middag brukar ju alltid innehålla någon proteinkälla om du äter i skolan och maten dina föräldrar serverar. Ät MYCKET kött! Blir du sugen på något mellan måltiderna kan du med fördel äta Keso med bär eller Kesella (Kvarg) blandat med lite högkoncentrerad saft typ. Bob eller Fun Light.

Sluta inte att unna dig lite godis då och då men se alltid till att bli mätt på riktig mat!

Online just nu
Offline

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.


Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 1 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.



Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 358, maj 2014

  • BODY 357, april 2014

  • BODY 356, mars 2014

  • BODY 355, februari 2014

  • BODY 354, januari 2014

  • BODY 353, december 2013

  • BODY 352, november 2013