Klen nybörjare behöver hjälp med att börja!

Home Forums Allmänt om gymträning Klen nybörjare behöver hjälp med att börja!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 40 total)
  • Author
    Posts
  • #372213

    Sha!

    jo. jag är en helt vanlig kille. dock så är jag väldigt svag och har aldrig tränat något förut. jag är 15 fyller 16 i år.

    jag blir inte så tjock av mat och det är tur för annars skulle jag va som ett hus ;)
    Nu SKA jag börja träna serriöst och komma i form då jag mått dåligt under en lång tid pga mina mat/träningsvanor.

    jag gör vad som krävs för att komma i bra form men vill dock inte använda massa medel och skit då jag nästan ser det som fusk ;)

    behöver hjälp med veckoshema för kost och gymträning. skulle upskatta lite nybörjartipps och gärna hyffsade sheman om någon får tid över ;)

    PS: om det är felpost sä ber jag er att flytta den istället för att ta bort tråden :)

    Tack på förhand :)

    #60111
    #372214

    ingen? :O

    #372215

    Här är en liten start
    [http://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=153] kör igen dom 3 delarna så får du lite grund träning kör 3 sets och 10 reps på alla övningar lycka till

    #372216

    Eller 5×5 ska va ruskig bra för nbörjare men även rutinerade rävar:
    [http://stronglifts.com/stronglifts-5×5-beginner-strength-training-program/]
    Ät mycket mat, som 15 åring har man svårt att sitta still (jag hade åtminstode det) så att ta en extra portion är bra för dig. Trck i dig mass kött om du kan

    #372217

    Är man klen och inte van att träna är ju 5 reps och börja försöka prestera något i början är ju rena receptet på skador, kör högrep i början sen kan du gå ner på lägre repetioner.

    #372218
    Bjern wrote:
    Är man klen och inte van att träna är ju 5 reps och börja försöka prestera något i början är ju rena receptet på skador, kör högrep i början sen kan du gå ner på lägre repetioner.

    Källa på det tack. Hur kan just 5 reps vara en skadebov?

    #372219

    tänker slå på stort nu. allt onyttigt åker bort.

    husmanskost främst. dock kommer säkert kroppen få så imot lite skolmat osv ;)
    proteiner efter gymmet, kolhydrater innan.

    gym så ofta jag kan . köra hantel hemma. har kört hantel nu i några veckor med STORA resultat :D

    koll på maten. det ska jag nog kunna lösa att få i mig bra mat och mängd :)

    träna kommer jag göra i stort sett 5-6 dagar i veckan. köra hårt :)

    #372220

    sry för dubbelpost med ändraknappen var konstig :S iaf. tänkte höra med dom på gymmet som tränar mk om dom kunde kolla vad jag klarade av och sätta upp ett shema för mig personligen :)

    men kör i stort sett 200-500 lyft på varje arm med en 5 kgshantel som ja köpte på en marknad för några år sen :) den ger resultat faktiskt ;)

    #372221
    PoWeRKinGG wrote:
    sry för dubbelpost med ändraknappen var konstig :S iaf. tänkte höra med dom på gymmet som tränar mk om dom kunde kolla vad jag klarade av och sätta upp ett shema för mig personligen :)

    men kör i stort sett 200-500 lyft på varje arm med en 5 kgshantel som ja köpte på en marknad för några år sen :) den ger resultat faktiskt ;)

    Menar du att du gör 200-500 reps med din 5kg hantel? :nono:

    #372222
    Eira wrote:
    Källa på det tack. Hur kan just 5 reps vara en skadebov?

    Källa? Vill du ha studier på otränade som får sluta träna efter 2 veckor för att dom börjat för hårt? Överlag är lågrep något som man borde börja med efter kroppen har blivit mer viktvan, prövat att köra 6or utan ett set på högrep innan?

    #372223
    agronberg wrote:
    Menar du att du gör 200-500 reps med din 5kg hantel? :nono:

    aa ;) varför inte?

    #372224
    Bjern wrote:
    Källa? Vill du ha studier på otränade som får sluta träna efter 2 veckor för att dom börjat för hårt? Överlag är lågrep något som man borde börja med efter kroppen har blivit mer viktvan, prövat att köra 6or utan ett set på högrep innan?

    Att träna hårt i början är en sak. Tror du inte tekniken på basövningar kan motverka potentiell skada? För att ett 5×5 program skulle skada en nybörjare köper jag bara inte… TS kör 5×5 börja lågt och öka progressivt är mitt råd

    #372225
    Eira wrote:
    Att träna hårt i början är en sak. Tror du inte tekniken på basövningar kan motverka potentiell skada? För att ett 5×5 program skulle skada en nybörjare köper jag bara inte… TS kör 5×5 börja lågt och öka progressivt är mitt råd

    Visst har TS tränat ett tag och kan hålla bålen vid till ex. benböj så visst. Men jag tycker fortfarande att man ska ha tränat ett tag innan man går på det för hårt. Det är väl TS ensak om han vill börja tungt, men inget jag skulle ha gjort iallafall. Och köra lätt tills man är trött på hög-rep är väl bättre än att man inte vågar ta i på låg-reps.

    #372226
    Bjern wrote:
    Källa? Vill du ha studier på otränade som får sluta träna efter 2 veckor för att dom börjat för hårt? Överlag är lågrep något som man borde börja med efter kroppen har blivit mer viktvan, prövat att köra 6or utan ett set på högrep innan?

    Varför ska du ha studier som visar att man INTE blir skadad? Du gör ett påstående utan grund så då ligger ju faktiskt bevisbördan på dig.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 40 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.