Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Jon Larsson
Titel
Registrerad 2006-02-17
Inlägg 6 797

Stenne skrev:
Perfekt! Jag är trött på alla "magiska program." Ska bli spännande att läsa den :) Man kanske hittar en fungerande progression!


Tror att du kommer att älska den.

En i alla avseenden fantastisk bok.:)

Titel
Registrerad 2006-05-22
Inlägg 1 985

Din fråga kommer bli besvarad av McRoberts om man säger så;)

Jon Larsson
Titel
Registrerad 2006-02-17
Inlägg 6 797

Precis som Allan påpekar så kommer du inom en snar framtid att lära dig att betrakta träning ur helt nya synvinklar.

Spoiler: Mindre träning innebär inte på något sätt "lättare" träning.

Jon Larsson
Titel
Registrerad 2006-02-17
Inlägg 6 797

Stenne skrev:
Fint tack för det. Inte så bra att avslöja för mycket i och för sig, bäst att läsa boken :)

Jag var väl trött igår, mindre träning kan ju faktiskt innebära hårdare träning istället för mer träning men lättare. Nåja, jag överlämnar resten åt boken och återkommer sen när jag läst den kanske!


Gör det. Är lite nyfiken på vad du tyckte om boken. :)

Titel
Registrerad 2008-05-17
Inlägg 391

Jag är också jättenyfiken. Stenne, har du läst the hardgainer faq som finns på länksamlingens första sida?

Titel
Registrerad 2008-05-17
Inlägg 391

Stenne skrev:
Japp, som jag svarade Jon så kommer mer uppdateringar när jag kommit lite längre i boken, under tiden fortsätter jag att träna efter min enkla tresplitt, sär man inte lägger böj och bänk eller mark och böj på samma pass liksom.

Hardgainer faq tror jag det var jag som lade ut, jag har läst en hel del där ja :) Det som jag reagerade mest på var det att: "Om du inte ökar i övningarna under en längre tid är det något som är fel" ungefär så, plus att det stod en del annat som stämde in på mig, så jag tror jag är en hardgainer.

Det som konfunderar mig är att en hardgainer tydligen inte ska lägga på sig fett! Men jag lägger på mig fett mycket lättare än muskler! Jag är kanske en halvgainer? Haha!

Men ökningarna är stillastående och har varit det i ett par år eller så. I alla fall ett år drygt. Kanske för mycket träning?

Du vet på det andra forumet halso.info/forum eller vad det heter? Där verkar alla vara galna i volym! 25-30 set osv. Vad är det för märkligt forum?


Hälsa.info är fyllt av folk med volymfetisch och ryggskador ;) Jag lyssnade förut rätt mycket till vad folk sa där, och de träningstips jag fick (variera set och reps! chocka! träna oftare!) tog mig ingenstans. De som svarar bra på t.o.m. de galnaste uppläggen har ofta lite eller ingen förståelse för att andra kanske måste göra saker lite annorlunda än de själv för att bli större och starkare.

Om man är en hardgainer eller inte har inget att göra med om man lägger på sig fett lätt eller inte. Det är ett konstigt missförstånd från rätt mångas sida sida att hardgainern har "svårt att gå upp i vikt". Tro inte på vad folk säger om hardgainerträning, då de allra flesta är oupplysta grottbjörnar som hört det mesta av det dom "vet" av någon gammal gubbe på gymmet.

nutz
Titel
Registrerad 2006-02-16
Inlägg 3 128

Stenne, Hattes, Tord, StJohn, Cembalist, Nihilistic Terror, Lars-Börje, Hårig-Rygg, K.B., med mera, med mera.

- "Hur ska jag träna?"
- "Såhär, t.ex."
- "Nej, fy fan, jag har provat en gång och det gick inte. Jag slutar nu!"

Jon Larsson
Titel
Registrerad 2006-02-17
Inlägg 6 797

Stenne skrev:
Uppdatering om mitt bokläsande :)

Läsningen är väl hyfsat intressant, men inte något som är nytt för mig, det är grejer jag redan testat, av McRobert och det har inte funkat speciellt bra, inte bättre än nåt annat. Hans programupplägg var en besvikelse i boken i alla fall tycker jag, lårcurl och grejer, då tycker jag att jag kan göra mycket enklare program själv men lite i samma stil. Njae...Det var inget speciellt faktiskt. Jag tror jag får ge upp helt enkelt och enbart träna för nöjes skull och ge fan i att öka. Tränar jag så här kanske jag slipper gå bakåt i alla fall, för att sedan ta mig upp igen och sedan backa och upp igen, alltid till samma nivå.


Excuse me? Har du ens läst boken?:\

Titel
Registrerad 2006-05-22
Inlägg 1 985

Var det en rekommendation överhuvudtaget? Du menar Stennes åsikt om boken eller?

Titel
Registrerad 2006-05-22
Inlägg 1 985

Ja det programmet kan nog vara värt att prova. Verkar simpelt och effektivt.

En annan bok som verkar mycket bra är Mark Rippetoe´s Starting strength. har inte läst den själv men däremot tagit del av delar av den.

http://aasgaardco.com/files/ppsp.pdf

I övrigt vill jag också rekommendera Beyond Bodybuilding av Pavel Tsatsouline.

Titel
Registrerad 2006-05-22
Inlägg 1 985

Som vilka?

Peter Fredriksson
Titel
Registrerad 2007-11-10
Inlägg 2 310

Stenne skrev:
Tex dip.


Texmex-dip?

Gott!

OLDBOY-55
Titel
Registrerad 2008-11-23
Inlägg 47

pyramidträning, finns det kvar? 8,6,4,3,2,1 etc på tyngre och tyngre vikter ...
Funkade rätt bra på mig för 30 år sedan ...

Titel
Registrerad 2006-05-22
Inlägg 1 985

Självklart. Dock är denna tråd inriktad på träning av en lite lägre volym. Men pyramidträning a la lågvolym funkar alldeles utmärkt! T. ex 54321.

Titel
Registrerad 2006-05-22
Inlägg 1 985

johanww skrev:
Nu går jag OT på min egen tråd, men vill passa på att rekommendera en bok. Fick nämligen nyss Randall J. Strossens Super Squats. Postar programmet i en egen tråd någon dag då jag orkar.


Kommer den där dagen dyka upp snart?;)

Titel
Registrerad 2008-05-17
Inlägg 391

Allan skrev:
Kommer den där dagen dyka upp snart?;)


Ska försöka ta mig tid att skriva den idag.

Titel
Registrerad 2006-05-22
Inlägg 1 985

Var skriver han det? Man sträcker ju ut revbenen under övningen, men om dom sträcks ut permanent tack vare detta ska jag vara osagt. Det finns ett påstående om att övningen ska vara bra för asmatiska barn men inget jag fått bekräftat.

Annars är han väl bland dom mest seriösa och inte heller bunden till något kosttillskottsföretag som många andra sk "gurus".

Titel
Registrerad 2008-05-17
Inlägg 391

HIT som deload? Vilken mupp har skrivit det där?

Titel
Registrerad 2008-05-17
Inlägg 391

Rippetoe i all ära, men att som icke-nybörjare kunna böja tungt tre gånger i veckan... som ren då... nej nej nej.. Men visst, han har en poäng i starting strength då han säger att en nybörjare rent neuromuskulärt är oförmögen att köra failureträning.

Titel
Registrerad 2008-05-17
Inlägg 391

Givetvis. Det handlar till stora delar om motorinlärning och då handlar det såklart om att få till en neuromuskulär adaption till själva övningen. När man väl lärt sig att t.ex. böja eller marklyfta måste såklart musklerna på sikt växa. Då blir frekvens mindre intressant.

Titel
Registrerad 2006-05-22
Inlägg 1 985

Stenne skrev:
Han skrev det i boken "Beyond brawn" eller något. Där står det också att det är normalt till dåligt om man orkar marklyft runt 350 kilo när man väger 65 kilo, det är en riktigt skum bok. Ska se om jag kan scanna in det :S


De räcker om du ger mig en sidhänvisning bara. Du är säker på att de inte är 350 lbs han menar eller?

Jon Larsson
Titel
Registrerad 2006-02-17
Inlägg 6 797

Stenne skrev:
Jag trodde också det var lbs, men det var över 700 lbs eller något sådant. Jag ska fixa lite grejer här bara och återkommer sen med hänvisning!


Gör gärna det.

Jag har läst boken flera gånger och har inget minne av att Stuart anser att man bör kunna marka 350 kg om man väger runt 60 kg.;)

Titel
Registrerad 2005-11-20
Inlägg 1 608

Stenne skrev:
Nej då blir frekvensen ännu intressantare, åtminstone borde man träna samma muskelgrupp två gånger i veckan. Utan frekvens blir det svårt att lära musklerna växa. Hur ska man annars kunna uppnå Stuart McRoberts riktlinje om att marka 350 när man väger 60 kilo och kunna sträcka ut och få större revben? Haha, skum snubbe!


Du verkar vara något förvirrad?

1. Finns många som växt finfint genom att träna varje muskelgrupp en gång i veckan.

2. Du fattar väl för fan att det var 350 lbs, vilket är ca 150 kg och går i linje med 2.5x bw marklyft. 700 lbs/ 300 kg+ för 60 kilo hade varit världsrekord.

Titel
Registrerad 2006-05-22
Inlägg 1 985

Om du fortsätter läsa lite längre ner så står det: "...these poundages are totals of three single/onerep lifts-squat, benchpress and deadlift"
Hrrm.

Titel
Registrerad 2006-05-22
Inlägg 1 985

Stenne skrev:
Så tar han upp andra lyft med. Fast okej det var totalt i alla lyft då antar jag, men ändå.


Ja vadå?

Citat:
Ändå tror han att man kan vidga bröstkorgens och revbenen.


Vad har du som styrker att man INTE kan det?

Citat:
Men i alla fall så finns det säkert dom som växt bra och så med att träna en muskelgrupp i veckan, men enligt experter ska man träna oftare.


Och enligt andra experter att man tränar mer sällan. Ingen av dom har fel. Större frekvens, lägre intensitet osv.

Jon Larsson
Titel
Registrerad 2006-02-17
Inlägg 6 797

Stenne skrev:
bla bla bla


Jag föreslår att du startar en separat tråd om du nu känner en betvingande lust att diskutera detta vidare.:O

Den här tråden - är det tänkt i alla fall - ska tjäna som en länksamling för folk som är intresserade av lågvolymsträning.

Bara något att tänka på, om du nu undrar var dina inlägg tar vägen framledes.:whistle:

Titel
Registrerad 2008-05-17
Inlägg 391

Ultra Hardgainer Routine

Titel
Registrerad 2005-11-20
Inlägg 1 608

johanww skrev:
Ultra Hardgainer Routine


Det där är en finfin rutin. Enda ändringen jag skulle föreslå är

Bench press 2 x 6 (platsbyte)
Squat 1 x 20
Overhead Press 2 x 10


och

Deadlift 2 x 4-6 (istället för Stiff-legged Deadlift 2 x 12)
Chins 2 x 8 (with added weight)
Calf raises 3 x 15

och sedan cykla detta Mån/Fre eller var fjärde dag (dvs 2x/8 dagar).

Växte själv mycket bra på en liknande rutin när jag först började träna enligt lågvolymprinciperna för många år sen.

Titel
Registrerad 2006-05-22
Inlägg 1 985

En 20-reps böj skulle jag aldrig placera i mitten av ett pass. Först då du har som mest ork eller sist då du inte har något efter och kan ge det sista.

Titel
Registrerad 2005-11-20
Inlägg 1 608

Allan skrev:
En 20-reps böj skulle jag aldrig placera i mitten av ett pass. Först då du har som mest ork eller sist då du inte har något efter och kan ge det sista.


Jo, men det är ingen hit att ge sig på militärpressar direkt efter bänkpress. Är bara att vila 10 min efter 20-repparna. Inga större problem och var exakt så jag själv gjorde.

Online just nu
Offline

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.


Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 1 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.



Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017