Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2007-05-05
Inlägg 233

Tjenare

Jag har en fråga, vad är egentligen bäst om du vill gå ner i vikt ? Är det att gå promenader eller att hålla på med konditionsträning ? dvs löpning. Det är min kompis som vill gå ner i vikt.

Då han inte gymmar så har han inte som mål att bibehålla någon msukelmassa, utan han vill endast gå ner i vikt

Vilket är då att föredra för maximal utveckling ? :)

Titel
Registrerad 2005-09-13
Inlägg 2 043

Benjamin_fj skrev:
Tjenare

Jag har en fråga, vad är egentligen bäst om du vill gå ner i vikt ? Är det att gå promenader eller att hålla på med konditionsträning ? dvs löpning. Det är min kompis som vill gå ner i vikt.

Då han inte gymmar så har han inte som mål att bibehålla någon msukelmassa, utan han vill endast gå ner i vikt

Vilket är då att föredra för maximal utveckling ? :)

Löpning förbränner mer energi per tidsenhet än promenader. Om din kompis spenderar en timme med att springa kommer han, givet att hans energiintag är detsamma, tappa mer vikt än om han hade spenderat den timmen till att promenera.

henkebenke
Titel
Registrerad 2005-12-27
Inlägg 4 767

Båda förbränner lika mycket kalorier per sträcka. Därför går kan man förbränna mer kalorier på kort tid med löpning, eftersom det går fortare. Och löpning är mycket bättre konditionsträning än promenader.

Nackdelen med löpning är att man kan skada sig om man går ut för hårt. Jag vet inte hur mycket man bör löpa som nybörjare, men söker du lite på det så hittar du det nog. :)

Titel
Registrerad 2005-09-13
Inlägg 2 043

henkebenke skrev:
Båda förbränner lika mycket kalorier per sträcka. Därför går kan man förbränna mer kalorier på kort tid med löpning, eftersom det går fortare. Och löpning är mycket bättre konditionsträning än promenader.

Inte riktigt, löpning förbränner mer iom att du även förflyttar kroppen på ett annat sätt än när du promenerar. löpning kan liknas vid att man "hoppar" fram.

henkebenke
Titel
Registrerad 2005-12-27
Inlägg 4 767

Peter Storhannus skrev:
Inte riktigt, löpning förbränner mer iom att du även förflyttar kroppen på ett annat sätt än när du promenerar. löpning kan liknas vid att man "hoppar" fram.

Tji fick jag för att jag använde Arnolds Encyklopedia of Modern Bodybuilding som faktakälla. ;) Jag trodde att den ökade energiförbrukningen vid "hopp" kontra promenadsteg kompenserades av att man tar fler steg när man promenerar.

Hur stor är skillnaden förresten?

Titel
Registrerad 2005-09-13
Inlägg 2 043

henkebenke skrev:
Tji fick jag för att jag använde Arnolds Encyklopedia of Modern Bodybuilding som faktakälla. ;) Jag trodde att den ökade energiförbrukningen vid "hopp" kontra promenadsteg kompenserades av att man tar fler steg när man promenerar.

Hur stor är skillnaden förresten?

Hehe, jag läste faktiskt ut den häromveckan. Intressant läsning om inte annat :).

Skillnaden i energiåtgång ska vara runt 30%. Detta diskuteras i tråden nedan.
http://forum.body.se/showthread.php?t=27817&highlight=l%F6pning+vs+promenader

henkebenke
Titel
Registrerad 2005-12-27
Inlägg 4 767

Peter Storhannus skrev:
Hehe, jag läste faktiskt ut den häromveckan. Intressant läsning om inte annat :).

Skillnaden i energiåtgång ska vara runt 30%. Detta diskuteras i tråden nedan.
http://forum.body.se/showthread.php?t=27817&highlight=l%F6pning+vs+promenader

Okej, det var ju faktiskt ganska stor skillnad där. Tackar!

elwira
Titel
Registrerad 2016-07-07
Inlägg 2

Självklart bränner du mer genom att springa, men promenader har ju sina fördelar. Först och främst är det inte lika jobbigt, det är lättare att motivera sig till det och det kan faktiskt vara ganska behagligt, ifall du går i en härlig miljö. Det kan nästan fungera som meditation ibland.

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 0 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.

Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

• De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 399, oktober 2017

• BODY 398, september 2017

• BODY 397, augusti 2017