Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2007-10-18
Inlägg 5

Tjena!

Är relativt ny inom styrketräning och behöver nu lite hjälp! Har nu lyft kontinuerligt i ca 7 månader och känner att det har stärk kroppen en del. Tränar alltid på morgonen innan jobbet 7 - 8 men hörde att det kanske inte är det bästa om man vill börja lägga på sig lite mer muskler. Behöver lite råd i denna fråga då jag nu gärna skulle vilja öka lite både muskler och vikter.

MVH

NÖTEN

zonecapone
Titel
Registrerad 2005-10-05
Inlägg 6 015

Bra?...Nej BÄST!!!!

ZONE

Titel
Registrerad 2007-10-18
Inlägg 5

Varför är det bäst?

zonecapone
Titel
Registrerad 2005-10-05
Inlägg 6 015

NÖTEN skrev:
Varför är det bäst?


Cuz your mind is fresh! Smaksak antar jag...jag gillar att köra morgon då jag är mer fokuserad då...hela dagen känns sedan bättre om jag tränat + att jag efter passet får i mig 6-7 mål mat istället för 1 eller 2 om jag tränar kväll...sen känns det även coolare att träna när alla "vanliga" sover!

ZONE

dbbb
Titel
Registrerad 2007-03-16
Inlägg 365

NÖTEN skrev:
Tjena!

Är relativt ny inom styrketräning och behöver nu lite hjälp! Har nu lyft kontinuerligt i ca 7 månader och känner att det har stärk kroppen en del. Tränar alltid på morgonen innan jobbet 7 - 8 men hörde att det kanske inte är det bästa om man vill börja lägga på sig lite mer muskler. Behöver lite råd i denna fråga då jag nu gärna skulle vilja öka lite både muskler och vikter.

MVH

NÖTEN


Nöten? Som i nöten på poker? :P

Jag tränar alltid kvällar, mkt skönare imo.
Zone, finns det nån fysisk förklaring till varför en viss tid på dagen är att föredra, återhämtning, vila osv?

zonecapone
Titel
Registrerad 2005-10-05
Inlägg 6 015

dbbb skrev:
Nöten? Som i nöten på poker? :P

Jag tränar alltid kvällar, mkt skönare imo.
Zone, finns det nån fysisk förklaring till varför en viss tid på dagen är att föredra, återhämtning, vila osv?


Det jag sa om maten... att jag efter passet får i mig 6-7 mål mat istället för 1 eller 2 om jag tränar kväll...MAN ÄR ALLTID KATABOL UNDER NATTEN..

ZONE

Lioness
Titel
Registrerad 2006-10-20
Inlägg 1 101

zonecapone skrev:
Cuz your mind is fresh! Smaksak antar jag...jag gillar att köra morgon då jag är mer fokuserad då...hela dagen känns sedan bättre om jag tränat + att jag efter passet får i mig 6-7 mål mat istället för 1 eller 2 om jag tränar kväll...sen känns det även coolare att träna när alla "vanliga" sover!

ZONE


Håller med 100% .Jag är också morgonpigg!! Jag blir som pigg hela dagen sedan!

Titel
Registrerad 2007-10-18
Inlägg 5

Shit vilket bra forum detta var!!!! Tack för hjälpen Zone och ni andra!!!

Yes NÖTEN som i Poker det stämmer dbbb ;)!

Grixon
Titel
Registrerad 2006-04-09
Inlägg 436

dbbb skrev:
Nöten? Som i nöten på poker? :P

Jag tränar alltid kvällar, mkt skönare imo.
Zone, finns det nån fysisk förklaring till varför en viss tid på dagen är att föredra, återhämtning, vila osv?


Nu vet jag att frågan inte var adresserad till mig, men svarar ändå!:
Att vi är morgon och kvällsmännsikor kan man härleda till att vi har olika långa dygn programmerade biologiskt. Vissa har kortare dygn, vilket gör dem till morgonmännsikor. Vissa har ett längre dygn än 24 timmar, vilket leder till att man är kvällsmänniska.
Det är iaf svar på en liten del av din fråga.

zonecapone
Titel
Registrerad 2005-10-05
Inlägg 6 015

NÖTEN skrev:
Shit vilket bra forum detta var!!!! Tack för hjälpen Zone och ni andra!!!

Yes NÖTEN som i Poker det stämmer dbbb ;)!


You are welcome bro!

ZONE

Titel
Registrerad 2006-10-04
Inlägg 599

Jag tvivlar på att det spelar någon som helst roll när på dygnet du tränar utan anser att det är individuelt vad som passar bäst. Huvudsaken är att du inte tränar på tom mage och att du även får i dig tillräckligt med näring efter passet. Personligen presterar jag märkbart bättre sent på dygnet än jag gör de första timmarna efter att jag vaknat. Samtidigt har jag vänner som undrar hur sjutton jag klarar av att träna så sent, det skulle de aldrig palla enligt dem själva.

Däremot kan jag hålla med om att det är skönt att träna före jobbet då man känner sig fräsh och alert resten av dagen. Jag lägger ibland mina lätta och intensiva pass tidigt av den anledningen, men skall jag träna tungt är det sent som gäller, annars orkar jag inte.

Titel
Registrerad 2007-10-18
Inlägg 5

Matsa skrev:
Jag tvivlar på att det spelar någon som helst roll när på dygnet du tränar utan anser att det är individuelt vad som passar bäst. Huvudsaken är att du inte tränar på tom mage och att du även får i dig tillräckligt med näring efter passet. Personligen presterar jag märkbart bättre sent på dygnet än jag gör de första timmarna efter att jag vaknat. Samtidigt har jag vänner som undrar hur sjutton jag klarar av att träna så sent, det skulle de aldrig palla enligt dem själva.

Däremot kan jag hålla med om att det är skönt att träna före jobbet då man känner sig fräsh och alert resten av dagen. Jag lägger ibland mina lätta och intensiva pass tidigt av den anledningen, men skall jag träna tungt är det sent som gäller, annars orkar jag inte.



Hur lång tid innan passet och vad bör man äta?

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

Angående maten håler jag med Andreas´J, ät en rejäl frukost helt enkelt, tillräckligt för att inte vara trött och hungrig men inte så mycket så att du känner dig proppmätt. Att vara för mätt är inte positivt heller.
Men en skål fil och müsli, en banan och en ostmacka tre timmar innan t.ex.:)

Det VIKTIGASTE angående maten är dock inte frukosten utan vad du äter dagen/kvällen innan. Ska du träna hårt klockan sju på morgonen rekommenderar iaf jag ett rejält mål mat ganska sent. Vissa har problem med sömnen om dom äter sent, om det inte är något problem för dig tycker jag du ska äta mat vid niotiden på kvällen t.ex. Då kommer du ha rejält med lagrad energi i kroppen för att träningen ska gå bra, frukosten är mest för att "komma igån" som sagt samt att slippa känna sig hungrig.:)

Och nej, att äta före läggdags gör dig inte tjock.;)

Titel
Registrerad 2006-10-04
Inlägg 599

Hej Nöten, missade din fråga, sorry. Jag håller i stort med Andreas och Eddie, fast om du tränar före jobbet kanske det kan bli svårt att äta 2-3 timmar före träningen. Variera storleken på målet beroende på hur nära träningen du intar det. Annars tycker jag Eddie har rätt angående ett ordentligt mål innan läggdags.

mccarlsson
Titel
Registrerad 2007-11-02
Inlägg 673

Tittade snabbt på "dr Åsa" igår... Ett program där allt är "fakta", inga referenser eller kritiskt granskande. Där framställdes det att träning runt 17 var optimal för muskeltillväxt. Tittat runt lite på pubmed men inte hittat några bra artiklar om detta. Någon som vet mer...? eller har några bra artiklar om detta?

makå
Titel
Registrerad 2008-12-09
Inlägg 195

det är åxå skönt och träna vid 22.00 tiden.efteråt är man trött och hungrig och kan faktist sova mycket bättre :)

Sinni
Titel
Registrerad 2009-04-05
Inlägg 314

jag fixar inte att träna på morgonen
när jag jobbar kvällskift måste jag träna på morgonen , men kraften känns inte närvarande
funkar bäst efter middag för mig :)

Celox
Titel
Registrerad 2006-11-17
Inlägg 908

Jag är starkast på morgonen,funkar bäst för mig

Titel
Registrerad 2009-01-02
Inlägg 279

En smaksak som zone sa, jag presterar bäst efter skolan/jobbet. Då jag vet att jag har allt viktigt gjort och bara kan träna och sen ta det lugnt.

Titel
Registrerad 2005-10-17
Inlägg 1 605

Prestera mycket bättre om jag tränar på kvällen. Kört några morgon pass me och det har varit riktigt dåliga pass, dåligt tryck,styrka och motivation.

biffen669
Titel
Registrerad 2009-05-12
Inlägg 2 257

Jag vill helst ha några timmar från att man vaknat tills man tränar och helst några måltider också. Känner att man får mer pump också när man varit uppe ett tag. Kroppen har inte blivit varm på morgonen utan håller fortfarandes på att vakna upp. Med naturligtvis är det ju en smaksak!

Titel
Registrerad 2008-09-18
Inlägg 17

Doktor Åsa på svt säger att man bygger upp till 20% mer muskelmassa om man tränar kring 17. Då är tydligen ens kroppstemperatur (eller vad hon sa) högst.. :whistle:


ONT:D Känner mig starkare och piggare på eftermiddan/kvällen.

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

cronaldo skrev:
Doktor Åsa på svt säger att man bygger upp till 20% mer muskelmassa om man tränar kring 17. Då är tydligen ens kroppstemperatur (eller vad hon sa) högst.. :whistle:


Vet du att det är fel då? 20% av den muskelmassa som syntetiseras efter ett träningspass är knappast mycket och låter definitivt rimligt, låt dig inte luras av procentsatser.

Just muskelbyggarpåståendet i programmet är inget jag själv känner till men i övrigt stämmer det mesta överens med vad vetenskapen säger som hon sa i programmet.

Och det gäller även övriga program. Jag tycker Dr Åsa är väldigt bra faktiskt, ett kul och pedagogiskt infotainmentprogram. Dessutom är hon snygg och Robinsonkändis.:D

Titel
Registrerad 2005-09-13
Inlägg 5 064

cronaldo skrev:
Doktor Åsa på svt säger att man bygger upp till 20% mer muskelmassa om man tränar kring 17. Då är tydligen ens kroppstemperatur (eller vad hon sa) högst.. :whistle:


Kan nog vara rimligt. Hormonbalansen är också mer gynnsam för anabolism på eftermiddagen/kvällen.

Titel
Registrerad 2005-09-13
Inlägg 5 064

Flessa skrev:
Då kan det ju vara bättre att träna tidigare på dagen/morgonen precis som Zone säger?


Jag skrev att hormonbalansen är bättre för anabolism på eftermiddagen/kvällen...

http://www.informaworld.com/smpp/854220663-86817794/content~db=all~content=a713619157

[http://archiveouverte.campus-insep.net:81/archimede/INSEP/734/6-7-734-20070420-1.pdf;jsessionid=D4DEE6C2456CEF8132268E30A86E7EDE http://archiveouverte.campus-insep.net:81/archimede/INSEP/734/6-7-734-20070420-1.pdf;jsessionid=D4DEE6C2456CEF8132268E30A86E7EDE]

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

Flessa skrev:
Jag personligen upplever att ett tungt gympass i ca 90 minuter avklaras bäst runt efter frukost tiden, boxningen lägger jag gärna senare på eftermiddagen.


Den är bättre på eftermiddagen. Men som sagt, 20% är EXTREMT små kvantiteter. Det är förstås inget man känner. Det är skillnad på vad man mäter upp och vilken form och prestationsförmåga man har.

Låt säga att man bygger 1 mg muskelmassa efter ett pass på förmiddagen (rent hypotetisk siffra). Alltså 1.2 mg på kvällen. Om vi då tar in praktiken jämfört med teorin och alltså adderar en bättre prestationsförmåga på förmiddagen så är det sannolikt en fördel ändå.:)

Titel
Registrerad 2005-09-13
Inlägg 5 064

Eddie Vedder skrev:
Låt säga att man bygger 1 mg muskelmassa efter ett pass på förmiddagen (rent hypotetisk siffra).


Ett rätt dåligt pass, hypotetiskt eller inte. :p

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

King Grub skrev:
Ett rätt dåligt pass, hypotetiskt eller inte. :p


Jag är för dålig på matte för att ta en annan siffra, 20% av 1 var enkelt.:D

Titel
Registrerad 2005-09-13
Inlägg 5 064

Jag förstår det, men en tillväxt 1000 gånger så stor, hade fortfarande varit ett värdelöst pass. :D

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

Flessa skrev:
Precis, det är lite min poäng, att tiden på dygent då man presterar bäst nog trots allt är den bästa tiden att träna på när det handlar om att man vill komma framåt och se resultat.


Absolut.

Men det verkade som du uppfattade King Grubs inlägg som att hormella förutsättningar är bäst på förmiddagen. Jag själv föredrar styrketräning på eftermiddagen i regel.

Särskilt ryggpassen, jag tycker inte det känns lika bra i ryggen på förmiddagen och har fått förklarat för mig att det kan ha med diskarna att göra på morgon kontra senare.

Online just nu
Offline

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.


Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 4 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.



Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 357, april 2014

  • BODY 356, mars 2014

  • BODY 355, februari 2014

  • BODY 354, januari 2014

  • BODY 353, december 2013

  • BODY 352, november 2013

  • BODY 351, oktober 2013