Nybörjare styrketräning – Träningsschema?

Home Forums Allmänt om gymträning Nybörjare styrketräning – Träningsschema?

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #107770
    #1084040

    Nu ska trskiak börja styrketräna är det tänkt. Kan berätta en kort kuriosa och det är att jag är väl ingen direkt ”nybörjare” för jag har spelat hockey i 12 år och då styrketränade jag en del, det var benen mest och sen överkroppen – bröst, armar, mage, rygg och axlar. På 10 år nu har jag inte lyft ett kilo i onödan så jag vägde jag mig

    96,2 kilo som är fördelat på 175 cm. Jag har som ni kanske förstår en hel del underhudsfett plus en helt okej ölmage.

    Eftersom jag i mina yngre dagar spelade hockey och tränade konstant, upp emot 4 pass i veckan exkl. match så känner jag att jag vill ha nått att göra på dagarna efter jobbet. Att jag inte bara kommer hem och sätter mig i soffan och spelar PS4 i 6 timmar till jag ska sova.

    Jag skrev in mig på ett träninscenter här och ska imorgon träffa en personlig tränare för vägledning och träningsschema. Men jag har redan nu skissat på ett schema och tänkta få lite input på det från er som är mer erfarna.

    Vecka 1.
    (4 pass i veckan)
    Bänkpress 3 set x 8 reps
    Biceps 3 set x 8 reps

    Vecka 2.
    (4 pass i veckan)
    Militärpress 3 set x 8 reps
    Latsdrag 3 set x 8 reps

    Vecka 3.
    (4 pass i veckan)
    Sit-up 3 set x 8 reps

    Vecka 4.
    (4 pass i veckan)
    Ben 3 set x 8 reps

    Målet med min träning är att ”bygga muskler”. Alltså få bort mina ”kycklingtuttar” och min ölmage. Att sedan få muskler på kroppen. Jag älskar att träna och kan köra på ganska hårt om det behövs.

    Vad säger ni andra?

    #1084042

    Förstår inget av det schemat.
    Skall du köra bänk och biceps fyra gånger i veckan vecka 1 och militäårpress och latsdrag fyra gånger i veckan vecka 2?

    #1084072

    Håller med Jörgen ovan… begriper inte upplägget.
    Varför inte en 2-split fördelat på typ över/underkropp? På så sätt tränar du igenom kroppen 2gnr under veckan vilket är lagom.
    För att få bort chipstuttar och ölmage räcker sällan några styrkepass i veckan, man bränner inga enorma mängder på styrketräning. Här måste du nog se över din kost (äta mindre och nyttigare) samt lägga in någon form av konditionsträning.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.