Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Armin
Titel
Registrerad 2006-05-16
Inlägg 180

Dricker ni protein med frukosten och om ja, varför?
Självklart är det för extra protein men varför görs det inte vid lunch och middag isnf?

Titel
Registrerad 2008-03-02
Inlägg 3 456

Jag dricker vassleprotein till frukost och därtill blir det 3-4 dl gröt och några ägg. Jag dricker det nog för att.. Vetifan, ganska gött tycker och sen har jag något att göra när jag kokar gröten och äggen.

Peter_Eriksson
Titel
Registrerad 2007-11-06
Inlägg 2 103

Jag brukar antingen dricka det direkt när jag vaknar och gör den andra frukosten, eller blanda med mjölken över gröten.

biffen669
Titel
Registrerad 2009-05-12
Inlägg 2 258

Jag dricker en vassleprotein med en matsked linfröolja när jag vaknar. Dels för att hindra katabolismen efter natten samt att jag ej är så hungig på morgonen. Efter 1-1,5 tim. så äter jag frukost. Oftast kött av något slag med fullkornspasta och grönsaker, omega-3, c-vitamin, multisportstabl.

Titel
Registrerad 2008-12-20
Inlägg 11

Då jag har extremt svårt för att äta en ordentlig frukost, jag äter som en häst i vanliga fall men blir bara illamående om jag äter mycket vid frukost, så brukar bli en portion gröt någon hårdbrömacka och sen en proteinshake dels för att det är hyffsat gott och sen för att jag behöver det extra proteinet jag kan få!

Titel
Registrerad 2009-06-23
Inlägg 106

Jag brukar själv blanda i proteinpulver i min smoothie varje morgon, massor av frukt, lite honung, proteinpulver, en matsked linfröolja och mjölk! Knäckebröd till det också. Gott, gott, gott!
God dietmat för min del :)

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

Nej verkligen inte.

RogBys
Titel
Registrerad 2008-01-09
Inlägg 200

Eddie Vedder skrev:
Nej verkligen inte.

Utveckla det bestämda svaret? ( inte kritik, bara nyfiken)

Morwen
Titel
Registrerad 2009-05-22
Inlägg 231

Tips!

God frukost m Proteinshake!

3 dl havregryn + stor banan + 5 dl vatten i stooor skål. I micron 3,5 min.
Låt svalna något.
På med 1 msk kanel och rör om så bananen fördelas.
Blanda ca 2 portioner WheyTech vanilj i 4 dl vatten och skaka väl.

På med proteindrinken på gröten och njut.

Näringsinformation:

Ingrediens Mängd Prot Fett Kolh Kcal
1. WheyTech 2 port 68.4 2 12.2 340
2. Havregryn 120 gr 16 8.4 67.2 411.6
3. Banan 150 gr 1.5 0.8 2.7 145.5

Totalt 86 11 112 897
(39 E%) (11 E%) (50 E%)

Morwen
Titel
Registrerad 2009-05-22
Inlägg 231

Mr Green skrev:
Tillskott är precis vad det heter. Jag äter 6-7 mål mat plus mitt protein fördelat på tre gånger mellan 05.00-11.00. Konstant blodcsocker konstant muskeltillväxt och konstant pigg.

Och jag äter 3 måltider per dag med konstant blodsocker, pigghet och tillväxt.
Så till skillnad från din är inte min dag inrutad på att peta in något i munnen var annan eller var tredje timme. Men vi har kanske olika prioriteringar.

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

RogBys skrev:
Utveckla det bestämda svaret? ( inte kritik, bara nyfiken)

Mr Green skrev:
Får man fråga varför?

Jag ser ingen som helst mening med det. Jag gillar den frukosten jag äter och den skulle inte bli det minsta bättre av en proteindrink.

Bara en ganska omättande drink som jag sedan måste ta bort från något annat under dagen. Inget är så enkelt som att tillgodose proteinbehovet och mitt är riktigt överdrivet trots att jag inte ens försöker.

Efter eller före ett pass kan det då och då bli en drink på två skopor. Men inte ens det gör jag jämt. Av sju pass per vecka kanske 2-3 stycken innebär en proteindrink eller så.

Tommy Ivarsson
Titel
Registrerad 2008-04-01
Inlägg 13 290

Aldrig proteindrink till frukost. På vardagar stoppar jag i mig max 1 macka innan jag drar till jobbet och käkar frukosten på jobbet 2,5h senare och då blir det gröt med mjölk/kvarg i de flesta fall.

På helger vaknar jag senare och då jag älskar frukost sitter jag alltid och äter mycket och länge vilket gör att en proteindrink absolut inte behövs. Älskar mat och väljer gärna inte bort den mot en blaskig drink om jag absolut inte måste.

Titel
Registrerad 2005-12-25
Inlägg 219

Det har väl hänt och med tanken på min usla kost i dagsläget så borde jag nog...
Man kan väl göra det för att öka det dagliga proteinintaget (vid behov) men annars är det nog inte så viktigt? Äter du dåligt så kan du bättra på lite med tillskott men äter du bra är det nog ingen vits.

Titel
Registrerad 2007-01-11
Inlägg 7 270

z@phod skrev:
Det har väl hänt och med tanken på min usla kost i dagsläget så borde jag nog...
Man kan väl göra det för att öka det dagliga proteinintaget (vid behov) men annars är det nog inte så viktigt? Äter du dåligt så kan du bättra på lite med tillskott men äter du bra är det nog ingen vits.

Både enkelt och genialt.

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

Flessa skrev:
Bra att någon har koll på att tillskott är just tillskott.

Jag skulle till exempel inte se meningen med att ha en drink till frukost om man käkar några ägg och några dl mjölk till.

Alltså måste du ju inte upprepa en tredje gång vad både zaph@d och Rasmus konstaterat. Oroa dig inte, folk kan faktiskt förstå vad som skrivs utan att du ska apa efter och skriva samma sak igen hela tiden.

Titel
Registrerad 2009-06-22
Inlägg 87

Eddie Vedder skrev:
Alltså måste du ju inte upprepa en tredje gång vad både zaph@d och Rasmus konstaterat. Oroa dig inte, folk kan faktiskt förstå vad som skrivs utan att du ska apa efter och skriva samma sak igen hela tiden.

Oj, nu ska vi väl inte börja attackera varandra. :( Alla vill väl ha sitt sagt fast det blir en upprepning.:|

Vincent Qvarfordt
Titel
Registrerad 2008-01-31
Inlägg 2 091

Armin skrev:
Dricker ni protein med frukosten och om ja, varför?
Självklart är det för extra protein men varför görs det inte vid lunch och middag isnf?

Tror dom flesta väljer till frukost för att dom inte ser typisk lunch/middagsmat som frukost.
Dvs till lunch/middag äter folk kött, fisk eller fågel. Det vill dom flesta inte göra till frukost. Dessutom har dom flesta lite brått på morgonen vilket gör att en drink är mer attraktivt än en omelett eller en burk keso

Titel
Registrerad 2007-06-04
Inlägg 1 754

Nej för jag har all tid i världen att göra min frukost så som jag vill ha den och gillar att tugga.

Titel
Registrerad 2009-06-23
Inlägg 106

Vincent Qvarfordt skrev:
Tror dom flesta väljer till frukost för att dom inte ser typisk lunch/middagsmat som frukost.
Dvs till lunch/middag äter folk kött, fisk eller fågel. Det vill dom flesta inte göra till frukost. Dessutom har dom flesta lite brått på morgonen vilket gör att en drink är mer attraktivt än en omelett eller en burk keso

Kan mycket väl vara så. Jag tycker omelett är gott till lunch/middag, därför äter inte jag det till frukost.
Proteinpulver passar i smoothie, ytterligare en smak, så det fungerar finfint av den anledningen.

Titel
Registrerad 2009-04-25
Inlägg 74

Hmm, jag är lite orolig över min frukost.
3 dl fil
35 gram all bransflingor
2 bruna mackor ca 80g + kavli räkost till

Känns inte direkt som nån byggarfrulle. Har nån nått bra tips vad man kan käka till frukost?

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

riddaren skrev:
Hmm, jag är lite orolig över min frukost.
3 dl fil
35 gram all bransflingor
2 bruna mackor ca 80g + kavli räkost till

Känns inte direkt som nån byggarfrulle. Har nån nått bra tips vad man kan käka till frukost?

Inga fel på den frukosten, vad är "byggarfrulle" för något? Bran flakes är ju knappast någon hälsoprodukt med en person med högt energiintag kan försås äta såna sockerflingor om man vill det.

Det går ju annars att byta mot vanlig osötad müsli om du hellre vill. "Bruna mackor" säger ingenting, det är inte färgen som avgör om bröd är bättre eller sämre ur hälsosynpunkt.

Titel
Registrerad 2009-06-23
Inlägg 106

[QUOTE=Eddie Vedder;770601] vad är "byggarfrulle" för något? QUOTE]

En relevant fråga faktiskt, det finns inget entydigt svar på den frågan, men du syftar nog på mer protein. Lägg till lite ägg, i form av en omelett, äggröra eller dylikt, supergott och passar till det mesta (enligt mig i alla fall )... då är det "problemet" löst :)

Titel
Registrerad 2009-06-25
Inlägg 234

Jag dricker proteinshake till gröten på morgonen, tycker det är enkelt och snabbt och dessutom gott. Har inga problem att hålla mig mätt heller :)

Titel
Registrerad 2008-08-28
Inlägg 58

Tar alltid en shake innan jobbet, är så seg på morgonen så jag hinner inte fixa till och äta en ordentlig frukost.
Väl på jobbet sen så blir det havregrynsgröt, ägg, mjölk och kaffe.

RogBys
Titel
Registrerad 2008-01-09
Inlägg 200

brukar blanda ner två skopor vanilj eller jordgubbsproteinpulver i naturell 0,5% youghurt och rör om detta. Blir som smaksatt youghurt, men med mer protein. Har nämligen svårt att dricka en shake på morgonen, vet ej varför det är svårt just på morgonen...

Till det blir det ofta två eller tre skivor grovt hårdbröd med två skivor mager hårdost och två skivor rökt kalkonkött per macka. Ett eller två ägg smiter ner ibland med :-)
till detta tar jag omega 3 samt multivitamin.

Jag tycker det är enkelt, gott och en förhållandevis bra frukost i mina ögon i alla fall :-)

Clark
Titel
Registrerad 2009-08-13
Inlägg 697

Jag har fruktansvärt dålig aptit på morgonen. En macka och ett glas mjölk med proteinpulver är vad jag får i mig, inte mer. Nu har jag även börjat blanda i 1,5 tsk kreatin i proteindrinken också.

Titel
Registrerad 2015-06-30
Inlägg 2

Jag har börjat med att ta en proteindrink till frukost, det är det enda jag tar till frukost,sedan "normal" lunch och middag. Jag tränar inte mycket, kanske blir en gång i veckan, ibland två. Målet är att gå ner i vikt, såklart i fettmassa och därför tänkte jag starta med ett kaloriunderskott, och frukosten känns bäst att göra det på då jag ändå inte är så jättesugen på morgonen.
frågan är vad ni tycker om detta, låter det "rimligt" eller har ni andra tips?
Tacl

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 3 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.

Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

• De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 399, oktober 2017

• BODY 398, september 2017

• BODY 397, augusti 2017