Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2014-12-09
Inlägg 1

Hej!

Jag slutade precis min 15 åriga karriär inom innebandyn där jag tränade 4-5 gånger i veckan plus en match, och funderar därför att börja gymma på heltid istället. Jag har mestadels benmuskler, inte stor överkropp alls men har grunder och potential, dock inte överdrivet mycket underhudsfett på kroppen vilket kan göra det svårt att bygga muskler så jag vill helst kunna gå upp i vikt och bygga muskler på det sättet.
Jag har bara några generella frågor angående hur jag ska ta mig till väga och skulle verkligen uppskatta all hjälp jag får

Jag är 175 cm lång.
Jag väger ca 65 kg.
Jag har 11% underhudsfett (tester gjorda inom innebandyn).

Några frågor jag gärna skulle vilja ha hjälp med:

Vad ska jag äta? Hur ofta?
Hur ofta ska jag träna?
Hur ska jag lägga upp träningen? Vilka muskelgrupper under vilka dagar osv, något schema?
Hur ska jag hantera proteintillskott/proteinshakes?


All hjälp vore grymt! Tack.

GetRipped.SE
Titel
Registrerad 2015-01-12
Inlägg 13

Hej donnydread! Bra initiativ!

Har några tips till dig som kommer fungera alldeles galant från det du har beskrivit här i tråden!

Som du säger är det bra om du går upp lite i vikt, jag skulle tippa på ungefär 8-10kg skulle passa bra för dig men med om det lite senare.

Till att börja med så behöver du hitta en träningsrutin som är gjord för att ge dig de resultaten som du är ute efter.

Metoden som jag förespråkar och som har funnits redan sedan 1960talet är något som kallas för "5x5" metoden.

Med 5x5 så kommer du att utöva 5 olika slags "basövningar", 3 dagar i veckan med minst en dags vilopaus mellan träningspassen, t.ex Måndag, Onsdag, Fredag eller Tisdag, Torsdag, Lördag etc. Du kommer även att öka tyngden på vikterna som du lyfter efter varje träningspass vilket är "nyckeln" i den här träningsrutinen.

"Basövningar" eller "flerledsövningar" är sånna övningar där du använder oftast hela kroppen när du genomför övningen. Du kommer alltid att träna med fria vikter eftersom det tvingar din kropp att även stabilisera vikterna vilket gör att du kommer att bygga riktig styrka och bygga muskler som faktiskt fungerar utanför gymmet också! Vilket grej eller hur? På det här sättet så tränar du upp hela din fysik och dina muskler att vara starka tillsammans och inte i "isolation".

De fem övningarna som ingår i 5x5 är:

1. Squats
2. Marklyft
3. Bänkpress
4. Skivstångsrodd
5. Överhuvudspress

Alla de här övningarna kommer du att göra i 5 sets av 5 reps, där av namnet 5x5, förutom Marklyftet som endast görs 1x5 då Squatsen fokuserar på liknande muskelgrupper och det blir alldeles för jobbigt ( och onödigt ) att köra marklyften 5x5!

Vad som är så bra med den här träningsrutinen är att den gör så att din kropp inte bara bygger muskler snabbt, utan just också att du tränar din kropp att bli stark på riktigt. Det är så många idag som går till gymmet och tränar på alla olika maskiner och tycker sig kunna lyfta så himla tunga vikter utan att vara medvetna om att maskinen tar bort all belastning från de muskler som krävs för att stabilisera vikten i vanliga fall. Vilket alltid behövs i det vardagliga livet!

Och nu om din vikt:

Många använder sig idag utav Gainers för att gå upp i vikt men jag har bara en sak att säga om det: GÖR DET INTE!

Gainers innehåller sjukliga mängder socker och många andra ämnen som inte alls är bra för din kropp eller kommer hjälpa dig under din träning.

Istället för att gå upp i vikt på ett snabbt och naturligt sätt så bör du använda dig utav något som heter "GOMAD".

GOMAD står för "Gallon A Milk A Day" och gör så att du kan gå upp 10 kg i vikt på 25 dagar. Har många vänner som har provat det och det fungerar alldeles utmärkt!

Och om proteintillskott, så länge du äter bra och kör GOMAD så kommer du inte behöva det, du får i dig i princip all näring du behöver bara av att äta bra och att dricka mjölken!

Klicka på länkarna nedanför om du vill du läsa mer om "5x5" och "GOMAD"

http://www.getripped.se/

http://www.getripped.se/ga-upp-i-vikt/

Om du har några ytterligare frågor efteråt så får du gärna maila mig eller svara här så kan vi föra diskussionen vidare :)

Ha en bra dag donnydread!

Mvh,
GetRipped.se

Online just nu
Offline

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.


Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 0 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.



Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017