Rena djungeln med styrketräning! Vad ska jag ta mig till?

Home Forums Allmänt om gymträning Rena djungeln med styrketräning! Vad ska jag ta mig till?

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #106355
    #1082772

    Man blir ju helt knäpp och nojig i huvudet av att sitta och läsa studier efter studier gällande styrketräning. Samtidigt som man sitter och läser trådar, kommentarerfrån kolozzeum, body osv. Komiskt nog skapar jag en tråd här… Jag är inne i mitt fjärde styrketräningsår och har aldrig fastnat för ett såkallat split schema. Bytande efter bytande, man hör hit och dit vad som är bäst och hur man ska träna för att göra det som bäst. Jag blir helt förvirrad samtidigt som jag har svårt att bestämma mig för en split att gå efter. Men vad är bäst? Vad är sämre? Vilket styrketräningsschema ska man gå efter i syfte med att bygga muskler?

    Enligt forskning ska man träna varje muskelgrupp 2 gånger i veckan då detta gynnar muskeltillväxten som bäst. Men sedan ser man proffsen och då menar jag inte bara bodybuilders, utan dom som faktiskt kommit långt i karriären som muskelbyggare och är förbannat stora (enligt min åsikt) som vinner luciapokalen osv. Dessa personer går inte efter någon jävla forskning utan dom kör sina muskelgrupper 1 gång i veckan med en hög volym och bygger och får då förbannat bättre resultat än folk som tränar sina muskelgrupper 2 gånger i veckan.

    Finns det överhuvudtaget stora välbyggda personer som faktiskt kör en 2 split (underkropp, överkropp) eller rullande 3 split där dom kör igenom kroppen 2 gånger på en vecka? Men sen hör man också hur alla kroppar är olika och hur individuellt det är med träning, inte sant? Man ska tydligen lära känna sin kropp och förstå själv vad som funkar bäst på en själv men jag har dock svårt att komma fram till det..

    Kära medlemmar man får ju ont i huvudet snart, vilka riktlinjer kan ni ge mig? Själv är jag just nu sugen på att träna 4-5 gånger i veckan. Uppskattar och tackar hjärtligt och ödmjukt om ni kan hjälpa mig på vägen till ett styrketräningsschema!

    #1082818

    Hejsan!

    Ja man kan ju läsa sig till vad som helst, alla stora killar kör ju alltid olika, vissa kör säkert enligt vad ”forskningen” säger och vissa kör inte så.

    Problemet med forskningen är att den oftast inte är utförd på tillräckligt många personer, brukar vara studier på ett tiotal individer. Sedan finns det ju också studier med mycket dålig kvalité som kanske förvränger verkligheten lite.

    Jag tror hemligheten bakom att bli riktig stor är att lära känna sin EGEN kropp, ta till dig vad forskning säger, ta till dig vad de största killarna i gymmet säger, men anpassa det sedan efter hur din kropp fungerar.

    Mvh

    #1082874

    Hej Destorn, precis som du säger så är det till stor del att man måste känna vad det är som fungerar för sin egen kropp vilket kan kännas vara svårt. Mycket beror däremot på vad det är du vill uppnå med din träning.

    Så för att kunna hjälpa dig så bra som möjligt skulle jag vilja veta vad ditt eget mål är med din träning?

    Mvh,
    GetRipped.se

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.