Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
EHE
Titel
Registrerad 2007-03-26
Inlägg 26

Vet att rökning ger en sämre kondition.. men skadar d muskelpåbyggnad?

Titel
Registrerad 2006-01-13
Inlägg 913

Till viss del, men det är inte så att man inte kan bygga en snygg fysik pga rökning, den där gamle räven gunnar rösbo (tror jag han hette) rökte enligt historierna en hel del :)

Dock är inte en snygg och en sund fysik samma sak :)

Matias
Titel
Registrerad 2006-01-16
Inlägg 281

När jag slutade snusa blev jag mycket hungrigare åt mer och min träning gick mycket bättre

Eddie Vedder
Titel
Registrerad 2006-12-22
Inlägg 11 995

Rökning är dåligt för kroppen, extremt skadligt och ohälsosamt på alla tänkbara sätt. Det innebär ju självklart att träningen även blir lidande. Att träna sin kropp och samtidigt förgifta den är givetvis negativt. Det som är extremt ohälsosamt påverkar givetvis din träning i slutändan.

Med det sagt har rökning, utöver den självklara kopplingen mellan skadligt för hälsan=negativt på träningen, negativ inverkan på muskelproteinsyntesen i jämförelse med om man är rökfri:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2394120&postcount=1

Det jag skrev först av allt skrev jag först p.g.a. att det är viktigast. Att inte röka p.g.a. dess hälsoeffekter borde vara den självklara anledningen, följt av den ekonomiska aspekten.

Att det försämrar förutsättningarna för att bygga muskler känns som en bisak av främst akademiskt intresse i sammanhanget.:)

MathiasH
Titel
Registrerad 2007-02-25
Inlägg 250

Rökare å bodymedlem går ju inte ihop!!

Titel
Registrerad 2005-09-13
Inlägg 2 043
Titel
Registrerad 2005-10-24
Inlägg 791

Jag anser det vara riktigt märkligt att rökning är tillåtet. Mig veterligen är ingen annan form av övergrepp accepterad i samhället. Rökning är ingenting annat än ett övergrepp mot den omgivning som inte har en chans att värja sig mot denna luftburna ohyra och som, till skillnad från bilen, inte fyller någon som helst meningsfull funktion.

Titel
Registrerad 2007-02-20
Inlägg 179

smurfpucko skrev:
Jag anser det vara riktigt märkligt att rökning är tillåtet. Mig veterligen är ingen annan form av övergrepp accepterad i samhället. Rökning är ingenting annat än ett övergrepp mot den omgivning som inte har en chans att värja sig mot denna luftburna ohyra och som, till skillnad från bilen, inte fyller någon som helst meningsfull funktion.

+100

Titel
Registrerad 2007-03-12
Inlägg 150

Här gäller det bara att inte förväxla rökning med att då och då njuta en god cigarr (givetvis utan att störa någon annan). En riktig cigarrnjutare (som aldrig rökt cigaretter) drar t.ex. inte halsbloss, och den lugna avkopplande timmen ensam med cigarren ger en möjlighet till att filosofera över livet som i alla fall jag tror har positiva hälsoeffekter.

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 2 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.

Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

• De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 365, december 2014

• BODY 364, november 2014

• BODY 363, oktober 2014