Stångcurl frågor

Home Forums Allmänt om gymträning Stångcurl frågor

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #84976
    #863556

    Hej! Jag har några frågor om stångcurl övningen.
    Har de någon betydelse vilket grepp man håller stången med?
    Såg en träningsvideo med Ove Rytter där han säger att man ska skjuta fram armbågarna redan innan man startar curlen men har jag har läst att då aktiveras framsida axel för mycket. Vad anser ni?

    #863557

    Håller du fram armbågarna en aning under hela repetitionen, men samtidigt håller bak axlarna ordentligt ska inte framsida axel belastas nämnvärt. Däremot håller du biceps under belastning hela tiden, alltså ingen vila någonstans, såvida du inte för stången upp till viloläge vid toppen av rörelsen. Det är så jag kör mina reps men det innebär också en aning mindre vikt. Jag kör dock hellre strikt och belastar muskeln hela tiden än några reps/kilo extra.

    #863558

    Lilja hits the nail on the head.

    #863559

    kan inte säga att jag håller med föregående. Stångcurl är stångcurl och vill man isolera kör man koncentrationscurls eller koncentrationsstångcurls. Men valet är givetvis ditt eget.

    kolla vid 00.07-00.11sec där… där visar Mr. A hur en stångcurl ska köras. :emo-thumb
    [http://www.youtube.com/watch?v=HsohASX_c-U]

    #863560
    Flexor wrote:
    Har aldrig riktigt förstått själva poängen med att bygga upp frontdeltat underarmarna och skada ryggen när man vill bygga biceps.

    Visst kan du använda mer vikt genom att gunga eller använda axlar och underarmar, men då tränar du som sagt inte biceps och med den ökade belastningen som ”cheating” kan medföra så ökar också belastningen på våra leder. Att ta hjälp av en starkare muskelgrupp för att underlätta för en svagare ger ingen bra grund för en hälsosam kropp på gamla dagar.

    Om du bryter ett ben så kan det oftast repareras, om du skadar dina axelleder eller korsryggen så lycka till med en smärtfri ålderdom.

    :)

    Mvh
    Robert Lilja

    Kör du bara isolationsövningar? :|
    Med rätt utförande ser jag inte hur du skulle skada axlar eller korsrygg på denna övning då dom inte utsätts för några våldsamma krafter direkt. Beror givetvis på hur pass skör man är, så inget jag hade rekomenderat tant agda81 att prova, men vill man bygga fina biceps tycker jag det är utmärkt så länge övningen utförs korrekt.

    Edit: Glömde skriva MVH, så det inte sker några missförstånd om sura miner! :)

    #863561

    jo absolut handlar det om kontakt och hypertrofi, det är ju därför man tränar! :) annars hade man hållt på med SL. ;) Men samtidigt så är cheatande stångcurl den övning där jag får mest överbelastning på biceps, och mkt av den kommer i den negativa fasen. Så det är ju varken korsryggen eller underarmarna som gör att man failar.

    Peace out! :)

    #863562

    finns inte många som är villiga att stå och passa upp stången så ;)
    Så du tycker att bänkpress är för SL och inget som en byggare behöver bör sig av? ;) Finns nog inte många som får stora bröst enbart genom pecdecen och CCn.. :(

    Övningen har iaf gett mig grymt mkt och är mkt tacksam för att han(Arne P.) visade mig den och ville bara skicka ett bra tips vidare.
    Men som sagt, alla är olika och ingen kan säga vad som funkar bäst för någon annan. :)

    mvh

    #863563
    Flexor wrote:
    haha, pecdec och cc var väl att ta i :)

    Bänkpress går också fint att bygga med, lite mer ovänlig mot axlarna än hantlar bara. Men även där går det att prickskjuta bröstmusklerna och undvika för stor inblandning av axlar, triceps och armbågsleder.

    Det är inte många byggare som använder denna övning på samma sätt som en styrkelyftare gör då syftet oftast inte är att bygga styrkan utan öka muskelvolymen. Att brygga i bänkpress är riktigt skadligt för ryggen och det är inte många byggare som bryggar i bänk.

    Mvh
    Robert Lilja

    hehe, överdrifter är alltid fint när man argumenterar. ;)
    Självklart vet jag att utförandet skiljer sig på hur vi bänkar jämfört med dom viktkåta. ;) Och jag har även märkt dina greenpeace metoder mot axelskador! snart hittar man flexor fastkedjad vid bänken på gymmet så att man inte kan köra alla dessa axeldödare! :p
    Och nej, jag bryggar inte u bänk, jag expanderar bröstkorgen.

    Mvh!

    #863564

    låter bra det! ;) peace out och hoppas verkligen du får fortsätta vara skadefri! :)

    #863565
    Degpekka wrote:
    finns inte många som är villiga att stå och passa upp stången så ;)

    Styrkevänd upp stången
    excentriskt med endast bicep på vägen ner.

    #863566
    Robert Svensson wrote:
    Degpekka :up:

    tack för lite support! :emo-thumb

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.