Står stilla

Home Forums Allmänt om gymträning Står stilla

  • This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #105819
    #1082156

    Hallå.

    Jag vet inte om detta bör ligga under gym eller kost men en mod får flytta om dettaär fel ställe.
    Inte helt säker på hur jag ska förklara/börja men jag provar.

    Jag har tränat 7-8år.
    Jag läser/har läst mycket på bl.a. bodyforum men även lite överallt annars, främst bartoll, seth ronland, brad pilon, berkhan – under årens gång.
    Jag anser mig ganska mycket mer påläst än average byggarbob på gymmet…

    Jag har under åren provat det mesta både vad gäller kost och träning.

    Periodisk fasta, äta ofta, olika näringstimingar kring träning m.m. m.m.
    Högrep, lågrep, hur många upplägg som helst.
    Klassiska splittarna och program som DC, 531 m.m.
    Mycket vila, mindre vila..
    Jag har provat det mesta istället för att bara läsa om det.

    Jag kör typ på samma hantlar som för flera år sen.
    Bänk, mark, squat alla typ samma.

    Jag FATTAR verkligen inte varför jag inte ökar.
    Har nu käkat 500-1000kcal överskott i månader, spelar fan ingen roll. Jag blir lite större i början sen lägger det sig runt midjan (såklart) men inga ökningar, går bakåt ibland.

    Jag är nu 31år, väger runt 85 nu kanske och det är där jag legat alltid, 75-85.
    Kan säkerligen gå upp mer men det händer fan ingenting vad gäller ökningar.

    Någon påläst som har någon spontan tanke/ide?

    Tacksam för svar och ideer

    Mvh

    #1082163

    Hejsan, kan ju finnas flera hundra olika anledningar till varför du inte ökar. Men min spontana tanke är om du verkligen utmanar dig själv på gymmet? Ibland kan jag känna att man inte riktigt vågar öka vikter, man blir bekväm med det man kör, kanske upplever man att man precis orkar köra tex 100 kg i bänk 5 ggr och därför inte känner sig redo att öka den vikten.

    Testa nästa gång du tränar att lägga på 5 kg eller liknande vikt som står i relation till övningen och se hur det går. Om det känns för tungt, ge inte upp. (Så länge det inte skadar dig)
    Kroppen är riktigt bra på att anpassa sig efter belastning, kanske har din kropp nöjt sig med den muskelmassa du har och vill inte göra en ”naturlig” ökning, utan du kanske måste pusha på själv lite extra.

    Tränar du själv? Jag kände att jag kunde öka betydligt mer när jag hade en kompis som passade åt mig, då vågar man köra tyngre när man inte behöver vara rädd att få en 45 kg hantel i ansiktet :) Har du någon som passar kan du också köra tyngre än du egentligen orkar.

    Det var i alla fall min tanke, hoppas det hjälte lite.

    Mvh

    #1082328

    Du äter inte ett överskott på 1000 kcal, om du inte går upp i vikt. Justera upp mängden kost så kommer även resultaten.

    #1082426

    Ett överskott på 1000kcal skulle innebära en viktuppgång på ca 1kg i veckan, får du inte de resultaten har du gjort fel i din ekvation någonstans. Antingen räknat fel på antal kcal du får i dig eller på hur mycket du förbränner.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.