Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2006-01-07
Inlägg 90

Hur stor betydelse har egentligen stretchingen efter passet för muskeltillväxt? Själv brukar jag stretcha en kort stund innan jag pangar på med vikter (för att minska skaderisken) men sällan eller aldrig efteråt och har än så länge, 3 år, klarat mig utan skador.

Titel
Registrerad 2005-10-28
Inlägg 384

janne73 skrev:
Hur stor betydelse har egentligen stretchingen efter passet för muskeltillväxt? Själv brukar jag stretcha en kort stund innan jag pangar på med vikter (för att minska skaderisken) men sällan eller aldrig efteråt och har än så länge, 3 år, klarat mig utan skador.

Jag har fått för mig att en stel och kort muskel inte har samma förutsättning att växa och bli stor. Som att dra på sig en för tight skinnjacka...

Jag försöker att stretcha efter varje pass men då blir det främst fokus på mina problem områden...
Vader, höftböjare och rumpan...

Titel
Registrerad 2006-01-07
Inlägg 90
Titel
Registrerad 2006-01-07
Inlägg 90

Kiitos, Eknab! Hittills har jag bara stretchat i vilan efter seten (enbart f

Titel
Registrerad 2005-10-28
Inlägg 384

janne73 skrev:
Tack för svaret, numero. Jag ska stretcha 10 minuter efter varje pass i en månads tid och utvärdera ev resultat. Är själv aningen skeptisk men, va tusan, man måste ju undersöka saken innan man avfärdar den...Ha det gott!

Låter bra!

Ha det bra själv...

JAg tar det dock lugnt med stretchen dagar efter mina benpass....
det gör tillräckligt ont ändå att stretcha :)

Titel
Registrerad 2005-10-28
Inlägg 384

Eknab skrev:
Onnellista uutta vuotta, men nära nog:emo-thumb och ett riktigt gott år på dig med!!!

tack :)

Titel
Registrerad 2005-12-08
Inlägg 91

Vad jag fattat det som finns det två typer och man utför dem på lite olika vis. Den ena är för att sträcka ut muskeln medans den andra sorten är för att öka rörligheten i kroppen (smidighet).
Någon som vet lite mer om vad det är som skiljer?

Titel
Registrerad 2005-10-28
Inlägg 384

anden skrev:
Vad jag fattat det som finns det två typer och man utför dem på lite olika vis. Den ena är för att sträcka ut muskeln medans den andra sorten är för att öka rörligheten i kroppen (smidighet).
Någon som vet lite mer om vad det är som skiljer?

Eftersom musklerna är de som till största delen är flexibelt i kroppen blir du smidigare/rörligare genom att stretcha dina muskler. Jag vill påstå att det är samma sak. Sedan kan ju målet med din stretching vara olika. Vissa stretchar för att blir större, vissa stretchar för att kunna gå ner i splitt, vissa för att kunna utföra övningarna korrekt, vissa för att de har ont osv

Titel
Registrerad 2005-12-08
Inlägg 91

numero1 skrev:
Eftersom musklerna är de som till största delen är flexibelt i kroppen blir du smidigare/rörligare genom att stretcha dina muskler. Jag vill påstå att det är samma sak. Sedan kan ju målet med din stretching vara olika. Vissa stretchar för att blir större, vissa stretchar för att kunna gå ner i splitt, vissa för att kunna utföra övningarna korrekt, vissa för att de har ont osv

Det var en personlig tränare på ett gym som jag tränat på förr som mumlade om att man inte ökade rörligheten i kroppen bara genom att sträcka muskelaturen via traditonell stretching. Visst det blir väl säker någon skillnad men inte den "smidigheten" han menar som ex sportutöver kan ha nytta utav.

Titel
Registrerad 2005-10-28
Inlägg 384

anden skrev:
Det var en personlig tränare på ett gym som jag tränat på förr som mumlade om att man inte ökade rörligheten i kroppen bara genom att sträcka muskelaturen via traditonell stretching. Visst det blir väl säker någon skillnad men inte den "smidigheten" han menar som ex sportutöver kan ha nytta utav.

Jag fattade inte riktigt det sista av det där....
Kan du stava rätt och försöka förklara igen?

Smidighet är för mig en kombination av styrka, rörlighet, koordination, att vara snabb, kvicktänkt osv...

Titel
Registrerad 2006-01-02
Inlägg 593

Läste precis teori delen i Stora Stretchboken, skriven av Kristian Berg. Står en hel del intressanta saker där, dock inte så mycket om att stretcha i samband med träning, men jag tycker det var klart läsvärt iaf för alla oss som stretchar ;)

Titel
Registrerad 2005-10-28
Inlägg 384

Klonas88 skrev:
Läste precis teori delen i Stora Stretchboken, skriven av Kristian Berg. Står en hel del intressanta saker där, dock inte så mycket om att stretcha i samband med träning, men jag tycker det var klart läsvärt iaf för alla oss som stretchar ;)

t. ex vad var intressant?
Några tips? :)

Titel
Registrerad 2006-01-02
Inlägg 593

numero1 skrev:
t. ex vad var intressant?
Några tips? :)

Hmm.. Till att börja med, de flesta "ben-stretchningarna" som jag brukar köra (lirar fotboll så det blir rätt mycket sånt) Typ att man står å så att säga drar upp ena benet bakåt, för att stretcha framsidan på låret, inte är så särskilt hälsosam. Gör nästan mer skada för knäleden än vad den hjälper lårmuskeln.

En annan intressant grej var att man innan passet helst ska stretcha antagonisten/erna till den muskel man tänkt köra. Eftersom att de "håller emot" om de inte är ordentligt uttänjda(stavning?), vilket gör det tyngre för muskeln ifråga..

Finns nog mycket mer, det här var det bästa jag kommer ihåg :p

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 6 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.

Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

• De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 361, augusti 2014

• BODY 360, juli 2014

• BODY 359, juni 2014