Stretching efter passet

Home Forums Allmänt om gymträning Stretching efter passet

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #95549
    #1048009

    Hur stor betydelse har egentligen stretchingen efter passet för muskeltillväxt? Själv brukar jag stretcha en kort stund innan jag pangar på med vikter (för att minska skaderisken) men sällan eller aldrig efteråt och har än så länge, 3 år, klarat mig utan skador.

    #1048010
    janne73 wrote:
    Hur stor betydelse har egentligen stretchingen efter passet för muskeltillväxt? Själv brukar jag stretcha en kort stund innan jag pangar på med vikter (för att minska skaderisken) men sällan eller aldrig efteråt och har än så länge, 3 år, klarat mig utan skador.

    Jag har fått för mig att en stel och kort muskel inte har samma förutsättning att växa och bli stor. Som att dra på sig en för tight skinnjacka…

    Jag försöker att stretcha efter varje pass men då blir det främst fokus på mina problem områden…
    Vader, höftböjare och rumpan…

    #1048011

    Tack f

    #1048012

    Kiitos, Eknab! Hittills har jag bara stretchat i vilan efter seten (enbart f

    #1048013
    janne73 wrote:
    Tack för svaret, numero. Jag ska stretcha 10 minuter efter varje pass i en månads tid och utvärdera ev resultat. Är själv aningen skeptisk men, va tusan, man måste ju undersöka saken innan man avfärdar den…Ha det gott!

    Låter bra!

    Ha det bra själv…

    JAg tar det dock lugnt med stretchen dagar efter mina benpass….
    det gör tillräckligt ont ändå att stretcha :)

    #1048014
    Eknab wrote:
    Onnellista uutta vuotta, men nära nog:emo-thumb och ett riktigt gott år på dig med!!!

    tack :)

    #1048015

    Vad jag fattat det som finns det två typer och man utför dem på lite olika vis. Den ena är för att sträcka ut muskeln medans den andra sorten är för att öka rörligheten i kroppen (smidighet).
    Någon som vet lite mer om vad det är som skiljer?

    #1048016
    anden wrote:
    Vad jag fattat det som finns det två typer och man utför dem på lite olika vis. Den ena är för att sträcka ut muskeln medans den andra sorten är för att öka rörligheten i kroppen (smidighet).
    Någon som vet lite mer om vad det är som skiljer?

    Eftersom musklerna är de som till största delen är flexibelt i kroppen blir du smidigare/rörligare genom att stretcha dina muskler. Jag vill påstå att det är samma sak. Sedan kan ju målet med din stretching vara olika. Vissa stretchar för att blir större, vissa stretchar för att kunna gå ner i splitt, vissa för att kunna utföra övningarna korrekt, vissa för att de har ont osv

    #1048017
    numero1 wrote:
    Eftersom musklerna är de som till största delen är flexibelt i kroppen blir du smidigare/rörligare genom att stretcha dina muskler. Jag vill påstå att det är samma sak. Sedan kan ju målet med din stretching vara olika. Vissa stretchar för att blir större, vissa stretchar för att kunna gå ner i splitt, vissa för att kunna utföra övningarna korrekt, vissa för att de har ont osv

    Det var en personlig tränare på ett gym som jag tränat på förr som mumlade om att man inte ökade rörligheten i kroppen bara genom att sträcka muskelaturen via traditonell stretching. Visst det blir väl säker någon skillnad men inte den ”smidigheten” han menar som ex sportutöver kan ha nytta utav.

    #1048018
    anden wrote:
    Det var en personlig tränare på ett gym som jag tränat på förr som mumlade om att man inte ökade rörligheten i kroppen bara genom att sträcka muskelaturen via traditonell stretching. Visst det blir väl säker någon skillnad men inte den ”smidigheten” han menar som ex sportutöver kan ha nytta utav.

    Jag fattade inte riktigt det sista av det där….
    Kan du stava rätt och försöka förklara igen?

    Smidighet är för mig en kombination av styrka, rörlighet, koordination, att vara snabb, kvicktänkt osv…

    #1048019

    Läste precis teori delen i Stora Stretchboken, skriven av Kristian Berg. Står en hel del intressanta saker där, dock inte så mycket om att stretcha i samband med träning, men jag tycker det var klart läsvärt iaf för alla oss som stretchar ;)

    #1048020
    Klonas88 wrote:
    Läste precis teori delen i Stora Stretchboken, skriven av Kristian Berg. Står en hel del intressanta saker där, dock inte så mycket om att stretcha i samband med träning, men jag tycker det var klart läsvärt iaf för alla oss som stretchar ;)

    t. ex vad var intressant?
    Några tips? :)

    #1048021
    numero1 wrote:
    t. ex vad var intressant?
    Några tips? :)

    Hmm.. Till att börja med, de flesta ”ben-stretchningarna” som jag brukar köra (lirar fotboll så det blir rätt mycket sånt) Typ att man står å så att säga drar upp ena benet bakåt, för att stretcha framsidan på låret, inte är så särskilt hälsosam. Gör nästan mer skada för knäleden än vad den hjälper lårmuskeln.

    En annan intressant grej var att man innan passet helst ska stretcha antagonisten/erna till den muskel man tänkt köra. Eftersom att de ”håller emot” om de inte är ordentligt uttänjda(stavning?), vilket gör det tyngre för muskeln ifråga..

    Finns nog mycket mer, det här var det bästa jag kommer ihåg :p

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.