Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
apa
Titel
Registrerad 2007-06-18
Inlägg 270

Precis som rubrikn säger så har jag problem med att kappmuskeln kopplas in när jag kör stående hantel lyft åt sidan,, och känner inte att jag får ordentlig kontakt med mellerst deltan som e den muskeln jag vill komma åt me den övningen. Även fast jag gått ner och börja köra med rätt lätta vikter och verkligen fokuserar på att hålla ner axlarn under hela övning så kopplas ändå kappmuskeln in å jag känner nästan ingenting i deltan:(
Så frågan e hur jag ska gå till väga för att undvika att kappmuslen kopplas in och aktiver deltan maximalt??

Förövrigt ser mitt axlepass ut så här:

Framåt lutande hantel lyft åt sidan
Liggande drag bakåt i cabel cross
Sitttande hantel press
hantel lyft åtsidan
ev lite shrugs för att stretcha ut kappmuskeln ordentligt :)

Tacksam för hjälp :)

Marcus Syvertsen
Titel
Registrerad 2006-03-13
Inlägg 10 951

Kommer bli väldigt imponerad ifall du lyckas isolera axlarna ifrån trapzen. Det är det nog inte många som kan.

Prova att sitta ner när du kör den övningen, och inte luta dig framåt alls. Då får du äckligt bra kontakt med axeln, så slipper du det problemet. Sen om trapzen jobbar lite grann också, struntsamma? Så länge muskeln du försöker döda dör så är det inte dåligt om en annan muskel får sig en snyting samtidigt.

Citat:
Framåt lutande hantel lyft åt sidan

Där använder du väldigt mycket trapz, särskilt om du är framåtlutad.

Citat:
Sitttande hantel press

En hel del där också, ifall du inte kör riktigt robotstrikt. Knappt då.

Som sagt, strunta i det. Försök att ta ut axeln så mycket du kan på olika sätt istället, och bry dig inte ifall något annat tar lite stryk också, så noga är det inte, så länge axeln är det som känns mest.

MVH

Lill_Erik
Titel
Registrerad 2007-02-25
Inlägg 61

kopplas inte kappmusklerna in väldigt mkt om du lyfter hantlarna högre upp över axlana om du kör sidolyft?

Patrik Sundvall
Titel
Registrerad 2006-03-18
Inlägg 808

Att koppla ur kappmuskeln vid axelträning går inte. Dem två musklerna är väldigt beroende av varandra.

I övningen hantellyft åt sidan börjar kappmuskeln ta över allt mer av tyngden efter ca 60 grader. Vid omkring 60 grader börjar man använda en ny led som sitter vid skuldran. Det innebär att kappmuskeln börjar arbeta.

För att få ut full effekt av övningen behöver du lyfta hanteln så att överarmen pekar rakt ut, alltså upp till 90 grader.

Tips: Konsentrera på att hålla nere axlarna och på att hålla ihop skuldrorna så långt det går. Men kom ihåg att du inte kommer at kunna hålla ihop skuldrorna genom hela rörelsen och att när skuldrorna går isär så går även axlarna upp.

Ta en lätt vikt och tänk igenom rörelsen så att du kan få in den rätta känslan.

Titel
Registrerad 2005-10-24
Inlägg 527

Du kan eventuellt testa att, istället för att köra hantellyft åt sidan, kör i cable cross med "korsade linor" (stående).

Skillnaden är att "hårdare arbete" då utförs lite tidigare i rörelsen på grund av att riktningen på linorna skiljer sig ifrån "gravitationen" som bestämmer vid hantellyften. Eventuellt får du bättre kontakt med deltoideus då, men du kanske behöver experimentera lite med vinklar och stabilisation för att hitta rätt.

Jonas Lundberg
Titel
Registrerad 2005-10-05
Inlägg 7 253

En övning som 9 av 10 utför fel om dom vill aktivera utsidan av axeln.
Rätt utförd så är det bästa övningen för ändamålet.
Lite av min speciallite faktiskt. Nästan enda övningen jag har kört för axlarna dom sista 10-15 åren.

Vanliga fel:
* för tung vikt
* svingar igång vikten
* lyfter händerna för högt och kopplar in framsida axel
* eller drar upp och bak armbågarna och kopplar in trapsen

svårt att förklara med ord hur man bäst ska göra, men:
* stå upprätt
* använd en lagom vikt som du kan hålla rakt ut ifrån axlarna ett ögonblick
* armarna lätt böjda under hela utförandet
* håll hantlarna vid höftbenet i nedre läget
* håll gärna ut axlarna som vid en line-pose (lite överkurs)
* lyft sedan hantlarn med handflatan neråt, utåt sidorna, strax framför kroppen
* stanna när axel, armbåge och hand bildar en rätt linje
* stanna till där och kontrahera utsidan för ett ögonblick
* sänk sedan kontrollerat
* börja sedan om utan att vila emellan och ev. ut med axlarna igen (line)

inte helt lätt och börja med en lättare vikt än normalt.

Patrik Sundvall
Titel
Registrerad 2006-03-18
Inlägg 808

Jonas Lundberg skrev:
Lite av min speciallite faktiskt. Nästan enda övningen jag har kört för axlarna dom sista 10-15 åren.

Vanliga fel:
* för tung vikt
* svingar igång vikten

* stå upprätt

En mycket bra beskrivning.:up:

apa
Titel
Registrerad 2007-06-18
Inlägg 270

Tack för alla råd och tips:)

apa
Titel
Registrerad 2007-06-18
Inlägg 270

Men de verkar va många som har rätt bra koll på läget i denna övning:) kanske nån kan svar på om jag har fatta rätt,,, att man ska vrida lill fingret lite upp mot taket när armarn e i horisont läge me golvet,, för att klämma ut de där lilla extar ur deltan ??? :) eller har jag missuppfatta :o

Janpeter Sangborn
Titel
Registrerad 2005-09-14
Inlägg 7 985

VeronicaSöderman skrev:
Men de verkar va många som har rätt bra koll på läget i denna övning:) kanske nån kan svar på om jag har fatta rätt,,, att man ska vrida lill fingret lite upp mot taket när armarn e i horisont läge me golvet,, för att klämma ut de där lilla extar ur deltan ??? :) eller har jag missuppfatta :o

Det är väl en sanning med viss modifikation, men ofta ett bra sätt att få en bättre känsla. Låt armbåge och lillfingersida "leda" rörelsen från start och inte bara i slutläget. Funkar för de flesta.
Ett annat knep är att förändra tänket runt övningen lite. De flesta tänker och ser även bilden av att man lyfter hantlarna, vilket är sant i o f s. Men om man istället försöker se en bild av att man snarare sveper utåt i en stor rörelse och tänker ungefär som att man ska sopa golvet utåt sidorna snarare än dra/lyfta uppåt, då brukar det börja funka.

Titel
Registrerad 2007-01-05
Inlägg 41

En grej som funkar kanon för mig är att hålla handflatorna bakåt genom hela rörelsen och inte in mot kroppen som är den klassiska varianten.
Känns som man får mycket bättre kontakt!

Jonas Lundberg
Titel
Registrerad 2005-10-05
Inlägg 7 253

VeronicaSöderman skrev:

Jag tycker inte att man ska göra det. För det är en aning onaturligt för axelleden. Jobba inte emot lederna. Men vi har ju alla olika rörlighet, tycker du att det funkar för dig, så gör så. Överdriv inte vridet bara!

En naturlig rörelsebana är alltid bäst, vi ska bygga upp våra kroppar och hålla länge, inte tvärt om!

Titel
Registrerad 2006-11-03
Inlägg 29

Jonas Lundberg skrev:

Vanliga fel:
* för tung vikt
* svingar igång vikten

* stå upprätt

Antar att jag tillhör de där 9/10. Var nere i gymet idag och försökte följa dina instruktioner. Kändes faktiskt mycket bättre! Troligen är jag fortfarande en av 9/10, men kanske är jag en bit längre på väg. Får tacka så mycket för den excellenta beskrivningen. :worship:

Titel
Registrerad 2006-12-30
Inlägg 30

Som Jonas Lundberg påpekade så är det en ganska subtil skillnad mellan att utföra övningen rätt och fel. Men ett litet litet tips kan vara att bara hålla armarna LÄTT böjda och - även det nämnt - inte gå får högt upp i rörelsen.

Givetvis är det oerhört lätt att trapsen/kappmuskeln kopplas in, men för att undvika detta i största möjliga mån (helt är uteslutet) måste du se till att ha oerhört bra kontakt med deltamuskeln (den mellersta respektive den bakre delen av axeln, beroende på vilken variant du kör) och undvika att "gunga" upp vikten med hjälp av trapsen. En mental hjälp kan vara att du försöker undvika känslan i övningen som du får när du kör shrugs; hantellyftsövningar ska helt enkelt inte bli för lika den övningen gällande utförande/känsla.

Men framförallt handlar det om att känna kontakt med axeln. Kör på tills du känner att du får riktigt bra kontakt, då har du lyckats. Det ska liksom bränna till i muskeln...Att börja med mycket lätta vikter och jobba sig uppåt är ett ganska säkert kort.

Titel
Registrerad 2007-04-02
Inlägg 236

Jonas Lundberg skrev:

Vanliga fel:
* för tung vikt
* svingar igång vikten

* stå upprätt

Hej,

har du möjlighet att skicka en video på det du skrivit? Eller någon annan som kan posta video på det rätta utförandet? Har nämligen hittat massor olika utförande som alla säger sig ha rätt. Blir lite förvirrad...

t.ex den här bilden som finns i artikeln www.body.se

stämmer inte med det som sägs att "* stanna när axel, armbåge och hand bildar en rätt linje" och armarna är inte nästan helt utsträckta.

sen finns den här:

och den som har hantlarna framför kroppen inte utmed kroppen som det sägs.

vilket är mest rätt...?

46511.attach 46510.attach 46509.attach 46508.attach

Titel
Registrerad 2006-05-22
Inlägg 1 985

Ingetdera skulle jag vilja säga.

Jonas har gett många bra råd! En sak som fungerar ypperligt för bästa tonus på deltoideus är annars att stå lutad mot en uppfälld bänk. På så vis undviker du helt pendling av överkroppen!

Jay
Jay
Titel
Registrerad 2005-10-22
Inlägg 5 287

Sitt ner med bakåtlutat ryggstöd.

PatrikBergman
Titel
Registrerad 2008-08-20
Inlägg 714

Lill_Erik skrev:
kopplas inte kappmusklerna in väldigt mkt om du lyfter hantlarna högre upp över axlana om du kör sidolyft?

Jo, de kopplas in mer. Själv brukar jag medvetet lyfta högre än 90 grader för att få med trapsen. På så sätt får jag med mellersta deltan och trapsen i samma övning. Tycker det fungerar mycket bra-:emo-thumb

PatrikBergman
Titel
Registrerad 2008-08-20
Inlägg 714

Jay skrev:
Sitt ner med bakåtlutat ryggstöd.

har hört att man kan skada sig lättare om man har stöd för ryggen? stämmer det?:what:

Titel
Registrerad 2006-05-22
Inlägg 1 985

Nja ska låta det vara osagt men du använder ju bålens stabiliserande muskler mer utan ryggstöd. Ståendes mot en uppfälld bänk är klart bäst enligt min mening. Med framsidan av överkroppen mot bänken.

Titel
Registrerad 2005-10-10
Inlägg 101

Testa att stå med amarna hängande längs sidorna utan att hålla en vikt. Håll ner axlarna och lyft armarna rakt ut, utan att höja axlarna och böja dig bakåt, med hjälp av deltamuskeln. Testa nu hur långt du kan lyfta armarna på det sättet så ser du hur långt deltamuskeln kan arbeta ;) Om du sedan vill höja armarna ytterligare så kan du känna vilken muskel som sedan börjar arbeta.

Marcus Syvertsen
Titel
Registrerad 2006-03-13
Inlägg 10 951

Tror att killen har listat ut lösningen på sitt problem nu - han har ändå fått ett år och tre månader på sig att klura. Låser tråden.

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 3 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.

Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

• De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden