Träna midjan smalare?

Home Forums Allmänt om gymträning Träna midjan smalare?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author
    Posts
  • #521982

    Hur tränar man till sig en smalare midja? Är det enbart genom att gå ner i vikt? Problemet är att jag inte har speciellt mycket fett, men ändå är ganska bred över midjan. Hur löser jag det? Går det att göra något åt?

    Sedan är musklerna sidan av magen, som går mot ryggen ganska stora. Visar en bild här för att förklara vad jag menar, har ringat in området

    [http://www.ladda-upp.com/bilder/28071/magem]

    Kan det bero på dom musklerna som får min midja större? Tror jag har 88-89 i midja, utan att ha speciellt mycket fett, man ser magrutorna. Sedan är jag ganska lång, då borde väl midjan bli lite smalare.. mer utdragen?

    Så går det att träna den smalare? Vill ju helst ligga runt 80-82cm.

    #70330
    #521984

    Nej du är född sån det går inte att ändra på. Hade du haft en massa fet hade det ju bara varit att göra en diet.

    #521985
    Fidde_Mannen wrote:
    Nej du är född sån det går inte att ändra på. Hade du haft en massa fet hade det ju bara varit att göra en diet.

    Okej, det var ju lite tråkigt att höra. Visst kan jag få bort någon centimeter genom deff, men inte speciellt märk värt.
    Ser ut som på bilden ungefär, rak på sidorna men ändå bred midja.

    #521987

    Hittade en bild på mig själv, några månader gammal men ser i princip likadan ut, 188cm lång. Något kilo fett extra nu antar jag väger 3kg mer nu, och mer av sidomusklerna som jag inte vet vad de heter. Kanske kan få ner midjan 1-2cm med mindre fett, om ens så mkt.

    #521989

    Genetisk som sagt innan!

    Vill du inte ha bredare midja kan du undvika att träna M.Obliquus externus (sneda yttre magmuskeln) och istället träna upp lite bättre bålstabilitet genom marklyft knäböj, plankan på sidan och liknande övningar.

    Ett visuellt knep är att träna latsen ordentligt så du får en bredare rygg och bättre V-form vilket rent visuellt kan få midjan att se smalare ut!

    #521991

    När det inte handlar om kroppsfettet utan hur genetiken belönat/bestraffat dig med små/stora muskler så är det det som Tommy varit inne på som du bör lägga krut på, dvs att lura ögat. Kort och gott, lägg krut på rygg och axlar så blir det upplevda förhållandet mer estetiskt…och personligen tycker jag inte det är något ”fel” på din fysik. Bara jobba på!

    #521993
    Tommy Ivarsson wrote:
    Genetisk som sagt innan!

    Vill du inte ha bredare midja kan du undvika att träna M.Obliquus externus (sneda yttre magmuskeln) och istället träna upp lite bättre bålstabilitet genom marklyft knäböj, plankan på sidan och liknande övningar.

    Ett visuellt knep är att träna latsen ordentligt så du får en bredare rygg och bättre V-form vilket rent visuellt kan få midjan att se smalare ut!

    Okej, jag får tänka på det du sagt! Men jag jobbar faktiskt mycket på latsen och att få till axlarna, vilket kommer göra min v form bättre förhoppningsvis!
    Men marklyft och just bålen tränar vi väldigt mycket i laget, men det skulle få midjan att se mindre ut?
    Så sneda yttre magmuskeln ska jag undvika träna lite grann då? Men plankan på sidan tränar ju dom musklerna?
    Men jag kör redan nu mycket knäböj, marklyft, frivändningar men då fortsätter jag med det, och köra mycket lats och axlar så kanske det blir lite mer V form!

    #521995
    DougHepburn wrote:
    När det inte handlar om kroppsfettet utan hur genetiken belönat/bestraffat dig med små/stora muskler så är det det som Tommy varit inne på som du bör lägga krut på, dvs att lura ögat. Kort och gott, lägg krut på rygg och axlar så blir det upplevda förhållandet mer estetiskt…och personligen tycker jag inte det är något ”fel” på din fysik. Bara jobba på!

    Ja jag får fokusera mycket på lats, marklyft och axlarna för att få ännu mer V form! Har börjat köra mycket chins nu, det bygger väl bra bredd?
    Låter bra att jag inte har åt helvete dålig fysik i allafall, men ska jobba mer på bredden, får bara jobba lite hårdare än dom med mindre midja för att få en fin V form ;)
    Men jag kan nog minska midjan 1-2cm vid vikt nedgång, men det är nog max.

    #521997
    Joasim wrote:
    Okej, jag får tänka på det du sagt! Men jag jobbar faktiskt mycket på latsen och att få till axlarna, vilket kommer göra min v form bättre förhoppningsvis!
    Men marklyft och just bålen tränar vi väldigt mycket i laget, men det skulle få midjan att se mindre ut?
    Så sneda yttre magmuskeln ska jag undvika träna lite grann då? Men plankan på sidan tränar ju dom musklerna?
    Men jag kör redan nu mycket knäböj, marklyft, frivändningar men då fortsätter jag med det, och köra mycket lats och axlar så kanske det blir lite mer V form!

    Nej, marklyft och knäböj får inte magen att se mindre ut men de aktiverar inre bukmuskulaturen (M.Obliquus internus och M.Transversus abdominis) i större grad som hjälper till att hålla bålen stabil utan att bli visuellt synliga på samma sätt som den yttre sneda bukmuskeln.

    Plankan på sidan ger statisk träning och aktiverar således inte de snabba explosiva (lite mer lättväxta/större) fibrerna på samma sätt!

    Men satsa på axlar och rygg så har du gjort det bästa utav situationen iaf.

    #521999
    Joasim wrote:
    Hittade en bild på mig själv, några månader gammal men ser i princip likadan ut, 188cm lång. Något kilo fett extra nu antar jag väger 3kg mer nu, och mer av sidomusklerna som jag inte vet vad de heter. Kanske kan få ner midjan 1-2cm med mindre fett, om ens så mkt.

    Ser bra ut! :) Bort med lite mer fett så skulle det vara jätte grymt!

    #522001
    Pontura wrote:
    Ser bra ut! :) Bort med lite mer fett så skulle det vara jätte grymt!

    Tack! Ja om jag får bort kanske 1-2cm så blir det nog lite bättre.. men jag tror att jag fortsätter bulken lite till ska upp 2-4kg till fördelat på 2 månader. Sedan blir det nog att skala av lite fett :D

    #522003
    Tommy Ivarsson wrote:
    Nej, marklyft och knäböj får inte magen att se mindre ut men de aktiverar inre bukmuskulaturen (M.Obliquus internus och M.Transversus abdominis) i större grad som hjälper till att hålla bålen stabil utan att bli visuellt synliga på samma sätt som den yttre sneda bukmuskeln.

    Plankan på sidan ger statisk träning och aktiverar således inte de snabba explosiva (lite mer lättväxta/större) fibrerna på samma sätt!

    Men satsa på axlar och rygg så har du gjort det bästa utav situationen iaf.

    Yes jag ska satsa mycket på axlar och rygg nu! Och fortsätta mycket med marklyft som jag gör.

    Men som jag tycker, verkar jag vara rätt jämn bred, bred hela vägen. I stället för den där riktiga v formen.

    #522005
    Joasim wrote:
    Tack! Ja om jag får bort kanske 1-2cm så blir det nog lite bättre.. men jag tror att jag fortsätter bulken lite till ska upp 2-4kg till fördelat på 2 månader. Sedan blir det nog att skala av lite fett :D

    Sounds good :) Är detta din journal, eller bara en vanlig tråd.

    #522007
    Pontura wrote:
    Sounds good :) Är detta din journal, eller bara en vanlig tråd.

    Yes, vägde kanske 82 på bilden är uppe på 85nu. Och har tänkt ta mig upp på 90kg innan jag ens ska fundera på deff. Vill helst upp till 95 men det blir ett långsiktigt mål. Vill inte grisbulka heller.
    Nej fan, bara en vanlig tråd. Har en journal, En hockeyspelares väg mot massa heter den :)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.