Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2006-12-28
Inlägg 573

Hur tränar man till sig en smalare midja? Är det enbart genom att gå ner i vikt? Problemet är att jag inte har speciellt mycket fett, men ändå är ganska bred över midjan. Hur löser jag det? Går det att göra något åt?

Sedan är musklerna sidan av magen, som går mot ryggen ganska stora. Visar en bild här för att förklara vad jag menar, har ringat in området

http://www.ladda-upp.com/bilder/28071/magem

Kan det bero på dom musklerna som får min midja större? Tror jag har 88-89 i midja, utan att ha speciellt mycket fett, man ser magrutorna. Sedan är jag ganska lång, då borde väl midjan bli lite smalare.. mer utdragen?

Så går det att träna den smalare? Vill ju helst ligga runt 80-82cm.

Titel
Registrerad 2005-10-17
Inlägg 1 605

Nej du är född sån det går inte att ändra på. Hade du haft en massa fet hade det ju bara varit att göra en diet.

Titel
Registrerad 2006-12-28
Inlägg 573

Fidde_Mannen skrev:
Nej du är född sån det går inte att ändra på. Hade du haft en massa fet hade det ju bara varit att göra en diet.


Okej, det var ju lite tråkigt att höra. Visst kan jag få bort någon centimeter genom deff, men inte speciellt märk värt.
Ser ut som på bilden ungefär, rak på sidorna men ändå bred midja.

Titel
Registrerad 2006-12-28
Inlägg 573

Hittade en bild på mig själv, några månader gammal men ser i princip likadan ut, 188cm lång. Något kilo fett extra nu antar jag väger 3kg mer nu, och mer av sidomusklerna som jag inte vet vad de heter. Kanske kan få ner midjan 1-2cm med mindre fett, om ens så mkt.

70384.attach

Tommy Ivarsson
Titel
Registrerad 2008-04-01
Inlägg 13 276

Genetisk som sagt innan!

Vill du inte ha bredare midja kan du undvika att träna M.Obliquus externus (sneda yttre magmuskeln) och istället träna upp lite bättre bålstabilitet genom marklyft knäböj, plankan på sidan och liknande övningar.

Ett visuellt knep är att träna latsen ordentligt så du får en bredare rygg och bättre V-form vilket rent visuellt kan få midjan att se smalare ut!

Titel
Registrerad 2009-07-07
Inlägg 235

När det inte handlar om kroppsfettet utan hur genetiken belönat/bestraffat dig med små/stora muskler så är det det som Tommy varit inne på som du bör lägga krut på, dvs att lura ögat. Kort och gott, lägg krut på rygg och axlar så blir det upplevda förhållandet mer estetiskt...och personligen tycker jag inte det är något "fel" på din fysik. Bara jobba på!

Titel
Registrerad 2006-12-28
Inlägg 573

Tommy Ivarsson skrev:
Genetisk som sagt innan!

Vill du inte ha bredare midja kan du undvika att träna M.Obliquus externus (sneda yttre magmuskeln) och istället träna upp lite bättre bålstabilitet genom marklyft knäböj, plankan på sidan och liknande övningar.

Ett visuellt knep är att träna latsen ordentligt så du får en bredare rygg och bättre V-form vilket rent visuellt kan få midjan att se smalare ut!


Okej, jag får tänka på det du sagt! Men jag jobbar faktiskt mycket på latsen och att få till axlarna, vilket kommer göra min v form bättre förhoppningsvis!
Men marklyft och just bålen tränar vi väldigt mycket i laget, men det skulle få midjan att se mindre ut?
Så sneda yttre magmuskeln ska jag undvika träna lite grann då? Men plankan på sidan tränar ju dom musklerna?
Men jag kör redan nu mycket knäböj, marklyft, frivändningar men då fortsätter jag med det, och köra mycket lats och axlar så kanske det blir lite mer V form!

Titel
Registrerad 2006-12-28
Inlägg 573

DougHepburn skrev:
När det inte handlar om kroppsfettet utan hur genetiken belönat/bestraffat dig med små/stora muskler så är det det som Tommy varit inne på som du bör lägga krut på, dvs att lura ögat. Kort och gott, lägg krut på rygg och axlar så blir det upplevda förhållandet mer estetiskt...och personligen tycker jag inte det är något "fel" på din fysik. Bara jobba på!


Ja jag får fokusera mycket på lats, marklyft och axlarna för att få ännu mer V form! Har börjat köra mycket chins nu, det bygger väl bra bredd?
Låter bra att jag inte har åt helvete dålig fysik i allafall, men ska jobba mer på bredden, får bara jobba lite hårdare än dom med mindre midja för att få en fin V form ;)
Men jag kan nog minska midjan 1-2cm vid vikt nedgång, men det är nog max.

Tommy Ivarsson
Titel
Registrerad 2008-04-01
Inlägg 13 276

Joasim skrev:
Okej, jag får tänka på det du sagt! Men jag jobbar faktiskt mycket på latsen och att få till axlarna, vilket kommer göra min v form bättre förhoppningsvis!
Men marklyft och just bålen tränar vi väldigt mycket i laget, men det skulle få midjan att se mindre ut?
Så sneda yttre magmuskeln ska jag undvika träna lite grann då? Men plankan på sidan tränar ju dom musklerna?
Men jag kör redan nu mycket knäböj, marklyft, frivändningar men då fortsätter jag med det, och köra mycket lats och axlar så kanske det blir lite mer V form!


Nej, marklyft och knäböj får inte magen att se mindre ut men de aktiverar inre bukmuskulaturen (M.Obliquus internus och M.Transversus abdominis) i större grad som hjälper till att hålla bålen stabil utan att bli visuellt synliga på samma sätt som den yttre sneda bukmuskeln.

Plankan på sidan ger statisk träning och aktiverar således inte de snabba explosiva (lite mer lättväxta/större) fibrerna på samma sätt!


Men satsa på axlar och rygg så har du gjort det bästa utav situationen iaf.

Pontura
Titel
Registrerad 2009-07-31
Inlägg 1 052

Joasim skrev:
Hittade en bild på mig själv, några månader gammal men ser i princip likadan ut, 188cm lång. Något kilo fett extra nu antar jag väger 3kg mer nu, och mer av sidomusklerna som jag inte vet vad de heter. Kanske kan få ner midjan 1-2cm med mindre fett, om ens så mkt.


Ser bra ut! :) Bort med lite mer fett så skulle det vara jätte grymt!

Titel
Registrerad 2006-12-28
Inlägg 573

Pontura skrev:
Ser bra ut! :) Bort med lite mer fett så skulle det vara jätte grymt!


Tack! Ja om jag får bort kanske 1-2cm så blir det nog lite bättre.. men jag tror att jag fortsätter bulken lite till ska upp 2-4kg till fördelat på 2 månader. Sedan blir det nog att skala av lite fett :D

Titel
Registrerad 2006-12-28
Inlägg 573

Tommy Ivarsson skrev:
Nej, marklyft och knäböj får inte magen att se mindre ut men de aktiverar inre bukmuskulaturen (M.Obliquus internus och M.Transversus abdominis) i större grad som hjälper till att hålla bålen stabil utan att bli visuellt synliga på samma sätt som den yttre sneda bukmuskeln.

Plankan på sidan ger statisk träning och aktiverar således inte de snabba explosiva (lite mer lättväxta/större) fibrerna på samma sätt!


Men satsa på axlar och rygg så har du gjort det bästa utav situationen iaf.


Yes jag ska satsa mycket på axlar och rygg nu! Och fortsätta mycket med marklyft som jag gör.

Men som jag tycker, verkar jag vara rätt jämn bred, bred hela vägen. I stället för den där riktiga v formen.

Pontura
Titel
Registrerad 2009-07-31
Inlägg 1 052

Joasim skrev:
Tack! Ja om jag får bort kanske 1-2cm så blir det nog lite bättre.. men jag tror att jag fortsätter bulken lite till ska upp 2-4kg till fördelat på 2 månader. Sedan blir det nog att skala av lite fett :D


Sounds good :) Är detta din journal, eller bara en vanlig tråd.

Titel
Registrerad 2006-12-28
Inlägg 573

Pontura skrev:
Sounds good :) Är detta din journal, eller bara en vanlig tråd.



Yes, vägde kanske 82 på bilden är uppe på 85nu. Och har tänkt ta mig upp på 90kg innan jag ens ska fundera på deff. Vill helst upp till 95 men det blir ett långsiktigt mål. Vill inte grisbulka heller.
Nej fan, bara en vanlig tråd. Har en journal, En hockeyspelares väg mot massa heter den :)

Pontura
Titel
Registrerad 2009-07-31
Inlägg 1 052

Joasim skrev:
Yes, vägde kanske 82 på bilden är uppe på 85nu. Och har tänkt ta mig upp på 90kg innan jag ens ska fundera på deff. Vill helst upp till 95 men det blir ett långsiktigt mål. Vill inte grisbulka heller.
Nej fan, bara en vanlig tråd. Har en journal, En hockeyspelares väg mot massa heter den :)


Okajokaj :) själv väger man 93kg, bulkar, ingen grisbulk dock x) Okej, då får jag ta o leta efter den :D

Titel
Registrerad 2006-12-28
Inlägg 573

Pontura skrev:
Okajokaj :) själv väger man 93kg, bulkar, ingen grisbulk dock x) Okej, då får jag ta o leta efter den :D



Aha okej najs! :emo-thumb Nej grisbulka är inte min grej heller, jag tror man inte tjänar något på det, blir bara jobbigt. Så jag tar de lite lugnare i allafall 4kg på 2 månader blir 2kg per månad, blir rätt lagomt. Skulle hellre vilja lega på 1kg, men har som mål att nå 90kg innan mars.
Sedan blir det att försöka komma upp i 95kg hård! 8) Det var i din journal jag hade varit inne i och skrivit såg jag!

Pontura
Titel
Registrerad 2009-07-31
Inlägg 1 052

Joasim skrev:
Aha okej najs! :emo-thumb Nej grisbulka är inte min grej heller, jag tror man inte tjänar något på det, blir bara jobbigt. Så jag tar de lite lugnare i allafall 4kg på 2 månader blir 2kg per månad, blir rätt lagomt. Skulle hellre vilja lega på 1kg, men har som mål att nå 90kg innan mars.
Sedan blir det att försöka komma upp i 95kg hård! 8) Det var i din journal jag hade varit inne i och skrivit såg jag!


Japp, om du grisbulkar så är det stor risk att mycket muskler åker med sen när dieten kommer.

Ilikefood
Titel
Registrerad 2008-11-01
Inlägg 60

Jag har samma problem med min midja, fast min är nog ännu värre, inte blir det bättre under bulken. :(

Titel
Registrerad 2006-12-28
Inlägg 573

Nä man får väl acceptera det, träna mycket vidd på rygg och mycket axlar så kanske de blir bättre!

Online just nu
Offline

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.


Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 2 medlemmar online. 1 foruminlägg har postats idag.



Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 361, augusti 2014

  • BODY 360, juli 2014

  • BODY 359, juni 2014

  • BODY 358, maj 2014

  • BODY 357, april 2014

  • BODY 356, mars 2014

  • BODY 355, februari 2014