MR.J skrev:
Jag vet att det finns massa trådar om volym men jag har inte hittat något som ger svar på det jag söker så testar nu med ett inlägg.
Jag är 1.88 och väger ca 80 kg.Har tränat till och från i flera år med perioder som varit seriösare och fått hyfsad vikt uppgång. Är stenhård i kroppen och har alltid varit det.Efter ett pass får jag ofta en rejäl pump och ser mycket större ut än i normala fall.Har tränat efter MAX-OT schemat. Problemet är ju att jag inte ser så tränad ut med kläder på hehe..
Min fråga är egentligen vad som är bästa sättet att få lite mer volym i musklerna helst utan att tappa alla konturer?
Har småbarn så kommer i väg 3 ggr i veckan till gymmet så helkropps schema liknande sl 5'5 kanske är bäst?
Kom gärna med förslag även på kost.
Tack på förhand
Tjenare!
Har du provat periodisering? Om det är något jag skulle rekommendera för att du skall lägga på dig size är det utan tvekan det, det vill säga att du varierar vikt och antal repetitioner under, till och börja med, en tre månader lång period. Det skulle exempelvis kunna se ut något som följande:
vecka 1: 3 set 12 - 15 repetitioner / övning med vikt X
vecka 2: 3 set 9 - 12 repetitioner / övning vikt X + 10 (beroende på övning varierar det givetvis)
vecka 3: 3 set 5 - 9 repetitioner / övning
vecka 4: 3 - 5 repetitioner / övning
Och så börjar du om när du är klar med fjärde veckan, och när du börjar om skall vecka 5 vara exakt som vecka 1 mer eller mindre med skillnaden att du har ökat vikten igen. Det kanske låter basic men det gör under med kroppen, framförallt om man vill ha hypertrofi, alltså muskeltillväxt.
Vila är ju oerhört viktigt också när man vill biffa så 3 - 4 gånger i veckan är kalas. Sen bör du ligga på typ 3000 kalorier om dagen där du siktar på 3 g protein / kg och samma med kolhydrater om inte lite mer. Sen äter du givetvis mer på träningsdagar
Om du har svårt att lägga på dig size, drick kalorier (mjölk primärt), om inte bör du undvika det. Sen om du vill size:a och inte tappa allt för mycket av kontuurerna (det är i princip omöjligt om man kör ren bulk) så är rådet egentligen att undvika all processad mat, allt som har högt GI, SOCKER och transfetter såväl som mättade fetter.
Hoppas det är till någon hjälp
Ciao!