Benhinnor som bråkar

Home Forums Allmänt om konditionsträning Benhinnor som bråkar

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #98802
    #1068999

    Nu är jag inte världens proffslöpare whatsoever men har börjat försöka ge mig på att springa längre och snabbare
    men i stort sett varenda gång efter eller under ett löppass så gör det förbannat ont i benhinnorna, eller egentligen mer på vänster ben än höger, fruktansvärt störigt då det är detta som sviker långt före konditionen.

    Är detta något man kan träna bort men det är ett halvt livsprojekt eller är det bara skita i det fullständigt och köra på så härdas benet av sig självt vartefter eller vad är bäst att göra?

    Sökte i konditionsdelen men hittade ingen tråd om detta ber om ursäkt ifall jag missade en sån =)

    #1069214

    Min erfarenhet är att det ger sig med tiden. Hade själv stora problem under en längre tid och ändrade en massa parametrar för att få ordning på problemen. Provade:

    Stretching (tror jag inte hjälpte)
    Byta underlag – endast skog (kanske hjälpte lite)
    Bytte skor (ingen skillnad)
    Ändrade löpteknik – kortare steg, och även barfotalöpning (tror jag hjälpte mycket)

    Så – det är svårt att säga exakt vilken medicin som löste mina problem, men jag tror att det kortare steget (som gör att man landar mer på fram-/mellanfoten) gjorde mest skillnad.

    #1069386

    Jag säger som föregående talare och även jag har haft stora problem i början när jag sprang på asfalt.
    Det som hjälpte mig var.

    Stretching. Extremt viktigt
    Ordentlig uppvärmning. Extremt viktgt
    Byte av skor.
    Tåhävningar för att stärka vader.
    Ett tag körde jag även tigerbalsam på benhinnorna innan löppassen men behöver det inte längre.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.