Få tillbaka konditionen, tips !?

Home Forums Allmänt om konditionsträning Få tillbaka konditionen, tips !?

  • This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #97431
    #1063853

    Hej!

    Som rubriken lyder, hur får man bäst tillbaka konditionen ?? Har varit oerhört aktiv för ett par år sedan (konditionsmässigt), har dock knappt tränat någon kondition på ca 2 år nu (pga av olika skäl) men känner mig redo att köra hårt igen nu! Så hur gör man för att få tillbaka sina gamla lungor :P jag vet att konditionen är en färskvara så jag måste bara köra hårt nu.

    Men har någon tips på hur man ”bäst” tränar upp konditionen, är det intervaller som gäller, långa lugna löpningar eller kombinera både och?? Har tidigare aldrig funderat på det då jag idrottat sedan barnsben och alltid haft god kondition.

    Tacksam för alla svar!

    #1064125

    Långa aktiviteter och så ökar du successivt tempo så du känner att du fortfarande kan köra länge men inte tar ut dej. Inget mes utan du ska bli andfådd men det viktiga är att kunna hålla på länge, det är först då konditionen förbättras och kroppen utsätts för något den måste förbättra sig för att klara.

    #1064944

    ja,det viktiga är att få upp pulsen,samt att hjärtat då tvingas att transportera mera blod via lungorna,syresätta blodet.kappilärerna blir då aktiva igen,för att kunna ta upp syret från lungorna.
    men i alla fall,enklare uttryckt,syssla med något konditionskrävande,typ,löpning el annat som passar dig,och helst då också i mera än 30 minuter/gång.för att optimera hjärtats uppbyggnad igen.hjärtat är en muskel!

    lycka till å kämpa på nu………..;-)

    #1065054

    Det beror väl på vad du är ute efter hur du lägger upp schemat.
    Jag började löpa förra året efter flera års uppehåll som dig och har kört enligt följande.
    3 pass i veckan.
    Pass 1: Intervall träning
    Pass 2: Tempopass 5-7 km
    Pass 3: Distanspass 12-16 km

    När jag började för ett år sedan gjorde jag milen på ca 70 min.
    Förra veckan tog jag PB med 48 min och 41 sek.
    Mitt mål just nu är att komma till 45 min på milen.

    På jogg.se finns flera scheman för att träna upp kondition beroende på vilket mål man har.

    #1065169

    Tack för svaren grabbar!

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.