Hur långt kan man springa?

Home Forums Allmänt om konditionsträning Hur långt kan man springa?

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #103300
    #1078932

    Hej allihopa jag är ny här på forumet men jag har en fråga:

    Hur långt kan man jogga utan att kroppen tar skada av det? Jag joggar varannan dag men jag vet inte riktigt hur långt jag kan jogga varje gång. Jag vill helst jogga samma sträcka varje gång men hur långt kan jag jogga? 8km, 1 mil, 2 mil?

    #1079306
    Zair123 wrote:
    Hej allihopa jag är ny här på forumet men jag har en fråga:

    Hur långt kan man jogga utan att kroppen tar skada av det? Jag joggar varannan dag men jag vet inte riktigt hur långt jag kan jogga varje gång. Jag vill helst jogga samma sträcka varje gång men hur långt kan jag jogga? 8km, 1 mil, 2 mil?

    Det där är ju verkligen en definitionsfråga, beror helt på hur din fysik ser ut och hur van löpare du är skulle jag säga. Sen gäller det ju att ha rätt utrustning, oavsett om man ska springa långt eller bara en kortare bit så är det viktigt att du har rätt skor som balanserar belastningen. Känn dig fram, testa intervaller och kroppen kommer alltid ta skada, då bygger den upp sig igen. Ta det försiktigt och kämpa på!

    #1080350

    Utöka löpsträckan successivt sålänge du känner att det känns bra. Du kan t.ex köra några kortare pass i veckan och ett längre samt vila dagen efter långpass.

    #1080649

    Man kan springa tills man inte orkar mer.

    #1080742

    Det viktigaste är att du lyssnar på din kropp.
    Att träna alla muskler utom hjärtat är galet, så ut och spring med dig!
    Glöm inte att stretcha ordentligt efteråt.

    #1081173

    Som någon sa tidigare så lyssna på din kropp och öka hastighet/sträcka allt eftersom. tänk även på att ha rätt skor, extra viktigt om du t.ex. pronerar eller har andra problem. Att säga precis hur långt man borde springa är i princip omöjligt då det beror på din form och inte minst hur snabbt du löper.

    #1081185

    Tror svaret helt enkelt är att man ska lära sig att lyssna på sin kropp och inte ignorera ”varningssignaler”.

    #1082630

    Egentligen hur länge som helst tills kroppen säger ifrån eller när du tröttnat som Forrest Gump gjorde :)
    Run Forest Run!

    #1084013
    viator wrote:
    Tror svaret helt enkelt är att man ska lära sig att lyssna på sin kropp och inte ignorera ”varningssignaler”.
    elchrillo wrote:
    Egentligen hur länge som helst tills kroppen säger ifrån eller när du tröttnat som Forrest Gump gjorde :)
    Run Forest Run!

    Oki fast ska man ej pressa kroppen för att bli bättre?? klara av mera ??

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.