Hur mycket tränar man benen när man joggar?

Home Forums Allmänt om konditionsträning Hur mycket tränar man benen när man joggar?

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #48168
    #117237

    Undrar som sagt hur ansträngande löpning är för benen eller hur mycket volym det är möjligt att bygga av löpning? Anledningen att jag är lite nojjig är att jag genom åren har tränat benen väldigt mycket och nu inte vill ha större ben än vad jag har för jag tycker det är ganska fult med stora och klumpiga ben. Detta kanske låter lite överdrivet men har ganska lätt för att både bygga muskler och lägga på mig fett och när man ser alla löpare med jättestora benmuskler blir man inte så sugen på att dra ut och jogga. Dilemmat är att jag älskar att jogga men jag känner verkligen att det är ansträngande för benen, så frågan är om jag t.ex. kör en lätt joggingtur där jag springer 7km på typ 30min, hur mycket aktiverar jag de vita muskelfibrerna som har tendens att bygga volym typ? Vissa säger att det i princip är omöjligt att bygga benmuskler av att jogga om man inte kör intervaller asså och vissa (min kompis) säger att han har fått mycket större ben av att jogga i lugnt tempo..

    Jag kan också nämna att det isf är eventuellt på ”cardiodagarna” jag kör jogging då jag brukar gå med ett litet energiunderskott och äter lite mindre kolhydrater, samt lite mer fett än gymdagarna.

    #117238

    Du kommer inte få större ben av joggning, obefogad oro.

    #117239
    fitnesserik wrote:
    Undrar som sagt hur ansträngande löpning är för benen eller hur mycket volym det är möjligt att bygga av löpning? Anledningen att jag är lite nojjig är att jag genom åren har tränat benen väldigt mycket och nu inte vill ha större ben än vad jag har för jag tycker det är ganska fult med stora och klumpiga ben. Detta kanske låter lite överdrivet men har ganska lätt för att både bygga muskler och lägga på mig fett och när man ser alla löpare med jättestora benmuskler blir man inte så sugen på att dra ut och jogga. Dilemmat är att jag älskar att jogga men jag känner verkligen att det är ansträngande för benen, så frågan är om jag t.ex. kör en lätt joggingtur där jag springer 7km på typ 30min, hur mycket aktiverar jag de vita muskelfibrerna som har tendens att bygga volym typ? Vissa säger att det i princip är omöjligt att bygga benmuskler av att jogga om man inte kör intervaller asså och vissa (min kompis) säger att han har fått mycket större ben av att jogga i lugnt tempo..

    Jag kan också nämna att det isf är eventuellt på ”cardiodagarna” jag kör jogging då jag brukar gå med ett litet energiunderskott och äter lite mindre kolhydrater, samt lite mer fett än gymdagarna.

    Asså WTF? Vilken värld lever du i ?
    Ärligt talat så vill jag veta var du har sett dessa löpare med stora ben?

    Dina ben kommer växa lika mycket av löpning som dina käkmuskler av att äta. Spring på du :up:

    #117240

    Hur ser dina stora och nästan klumpiga ben ut då? :-)

    #117241

    Jag tror att du överskattar din fysik, genom att kolla på dina bilder så får man bilden av att dina ben är pinnsmala, även din överkropp är på gränsen enligt mig för tanig. Så sluta nojja.

    #117242
    jonte1 wrote:
    Jag tror att du överskattar din fysik, genom att kolla på dina bilder så får man bilden av att dina ben är pinnsmala, även din överkropp är på gränsen enligt mig för tanig. Så sluta nojja.

    Tack för din åsikt jonte1.. Det du kanske är för dum för att fatta är att alla inte har som mål med sin träning att bli så stora som möjligt och jag har aldrig sagt att jag har enorma muskler på överkroppen heller? Jag är 16år nu så har inte direkt haft hela livet på att bygga upp de musklerna men jag jobbar på det! Du kanske kan visa en bild själv som visar hur din fysik var när du var 16? Jag tränar för att få en så snygg och vältränad kropp (relativt smala ben) som möjligt. Kritisera det hur mycket du vill.

    #117243
    Gober wrote:
    Hur ser dina stora och nästan klumpiga ben ut då? :-)

    Haha har benmuskler men ändå ganska smala typ ungefär så jag vill ha.

    #117244
    Samir wrote:
    Asså WTF? Vilken värld lever du i ?
    Ärligt talat så vill jag veta var du har sett dessa löpare med stora ben?

    Dina ben kommer växa lika mycket av löpning som dina käkmuskler av att äta. Spring på du :up:

    Jag lever i en värld där större inte alltid måste vara bättre. Vafan har sett dem överallt typ men det kanske beror på att de styrketränar benen inte vet jag.

    Skönt att höra tror jag ska börja nån gång i veckan:)

    #117245

    hela tråden är patetisk! fyfan!

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.