Maximal förbränning utan att förbränna Muskler [LÖPNING]

Home Forums Allmänt om konditionsträning Maximal förbränning utan att förbränna Muskler [LÖPNING]

  • This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #97625
    #1065075

    Vad är de maximala man ska springa för att förbränna fett Och inte förbränna några muskler..

    jag vill kunna springa men inte så pass mycket att de börjar förbränna musklerna..

    Hur länge kan man springa innan man börjar förbränna muskler ?

    #1067194

    Det beror på fler faktorer, hur hög intensitetsnivån är och durationen. Men om du springer på en puls som ligger runt 120 – 150 (runt jogga-tempo) så ska du kunna köra åtminstone 60 min kanske till och med 90 min, det är dock inget som jag skulle göra eller brukar göra.

    Det senaste inom allt som har med konditionsträning och fettförbränning att göra säger att 15 – 30 minuter HIIT (High Intensity Interval Training) är det bästa sättet för att förbränna fett och spara, om inte bygga nya, muskler. Alltså intervallträning, Prova det :)

    Annars är det just det att om du springer distans och länge får det inte gå för fort så att pulsen sticker iväg, då går dina muskler så snart glykogenet tar slut. Fett är en långsam energikälla i förhållande till kolhydrater och även aminosyror.

    Ciao :)

    #1073156

    man ser ju skillnad på Usain bolt och en som kör marathon så jag har slutat helt köra mina 1 mils löpning utan kör max 30-40 minuter men kör nu i princip bara 20 minuters intervall eller springa fort 4 km.

    #1073171

    precis,det handlar inte om hur långt osv,man ska springa,el hur länge.i viss mån dock,efter mer än ca:30 min,kommer fettförbränningsmotor igång också.
    det är vilket tempo det är som är viktigt.springer man snabbt så förbränner det från glykogenet.promenerar man ,så att man kan prata typ,då bränner det fett. när man gör något som kräver puls,så tar kroppen av glykogen,annars så tar gärna kroppen av fett,om det man gör,inte kräver någon större puls,dvs,kroppen behöver spjälka från glykogenet.
    när sedan glykogenet börjar att ta slut,så spjälkar kroppen från fett. och muskler.

    men vill man absolut springa,så bör man göra det i kortare perioder,el distanser då,som jakethebrake här ovan skriver.
    allt för att inte glykogenet ska ta slut,och kroppen då börja spjälka från fett och musklerna.

    hur länge å mycket är individuellt,från person till person.hur stora glykogenlager varje person har osv.
    så löpning för konditionen,och promenader för fettförbränningen.

    jag är ingen professor,bara tränat styrketräning i 25-27 år.samt dessförinnan elitidrott,kampsport.

    #1073336

    Läser just nu en väldigt intresaant bok om näringslära för folk som idrottar och läser om förbränning det det absolut det bästa dem förespråkar är lugn jogging i lite längre sträckor cirka milen då förbränns cirka hälften hälften av fett och socker eller som man kallar det glycogen i musklerna. kör man intervall aktiveras glycogenet i musklerna och det förbränns mer av det än fett och när det tar slut så är det musklerna som ryker blandat med fett. ligger på deff just nu och sprang cirka 9 km i lugnt tempo lite över 1 timme då. så skulle säga intervall inte mer än 30 minuter eller lugn jogg i 1 – 2 h. eller som dem i boken skriver ” 7-8 timmars vandrig i fjällen i veckan det är det bästa för fettförbränningen”

    //Jakethebake

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.