Soffpotatis vill börja röra på sig!

Home Forums Allmänt om konditionsträning Soffpotatis vill börja röra på sig!

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #101888
    #1076487

    Började för ett par år sedan när jag fick en hjärtklappning på en försäsongsträning när jag spelade innebandy. Efter det vågade jag riktigt aldrig ta i och sedan har jag slutat med träningen helt (kan tillägga att jag är hypokondriker). Jag har alltså inte haft ett träningspass på ca 4 år skulle jag nog tro. Har inte tränat något själv heller utöver det förutom promenad till affären och liknande saker.

    Ska på arbets-EKG den 15e maj och får då klart svar om det är något med mitt hjärta. Jag vet sen första gången jag gjorde ett EKG att jag har en lätt arytmi, men det skulle inte vara någon fara att träna med det sa dom då.

    Jag vill helt enkelt må bättre och få lite rörelse i kroppen istället för att sitta framför datorn/tvn dygnet runt. Hur ska man börja för att inte köra för hårt i början och ge kroppen en chock? Promenader? Vågar inte riktigt ut och jogga det första jag gör efter ett så långt uppehåll.

    Tack på förhand!

    #1076521

    Hej
    Jag har själv varit i riktigt dålig fysisk form tidigare och promenader är en bra start.
    Det viktiga är att börja försiktigt och sätt inte för stor mål då det är lätt att ge upp om det blir motigt.
    Inled med promenader. Försök gå 30 minuter i lugnt tempo varje dag. Nästa steg kan vara att jogga någon dag i veckan. Börja med att varva jogga och gå tills att du känner att du orkar jogga hela rundan på någon km. Öka ut när du känner dig redo för det.

    #1076523

    Tack för svaret!

    Jag är en sådan kille som har svårt för att få upp motivationen att utföra jobbiga saker (t ex börja träna). Men jag känner också att när jag väl kommer in i det och har kört några veckor att det blir som en del av livet att jag mår dåligt om jag missar en träning (har känt så tidigare i livet).

    Får väl helt enkelt börja med att gå en promenad om dagen. Och sedan byta ut någon dag i veckan till lätt jogging när jag känner mig redo.

    #1076536

    Lite lätt styrketräning kan inte skada. Din kropp säger ifrån om det inte känns bra. Kör övningar som känns bra. Du gör många styrkeövningar i ditt vardagsliv utan att tänka på det. Våga använd kroppen.

    #1076603

    Det är viktigt att förstå att träning handlar minst lika mycket om det psykiska som själva fysiska delen där du utför arbetet. Om du inte tror på dig själv kommer du inte ha något motivation till att träna och sätta upp nya mål.
    Mår man heller inte psykiskt bra och ska börja träna är det bara en tidsfråga innan man går in i väggen, och det är i särklass det sämsta som kan hända.

    Powerwalk med stavar skulle nog passa dej. Aktiverar hela kroppen istället för att du ska köra slut på en del av den.

    #1076734
    Gran wrote:
    Det är viktigt att förstå att träning handlar minst lika mycket om det psykiska som själva fysiska delen där du utför arbetet. Om du inte tror på dig själv kommer du inte ha något motivation till att träna och sätta upp nya mål.
    Mår man heller inte psykiskt bra och ska börja träna är det bara en tidsfråga innan man går in i väggen, och det är i särklass det sämsta som kan hända.

    +1000

    Jag måste vara väldigt fokuserad och ha bra självförtroende (tro på det jag gör) på mina träningspass annars går det inte alls lika bra.

    #1076770

    Naturligtvis så måste du tro på det du göra annars så kommer det inte att fungera men att du här på forumet ber om hjälp visar att du verkligen VILL få en förändring men som jag skrev i mitt första inlägg, börja försiktigt och sätt inte upp ett för stort mål. Jag vet, för jag har befunnit mig precis där du befinner du nu… och då hade jag 25 kg fett mer på kroppen så det GÅR !

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.