Tappa andan vid hård träning

Home Forums Allmänt om konditionsträning Tappa andan vid hård träning

  • This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #48243
    #117523

    En liten fråga bara,

    Jag körde hårt på cross-trainern på gymmet nu precis och var uppe i högre intensitet än någonsin tidigare vid sidan om HIIT. Körde på max nivå (20) och med bara benen och hade inte ätit så mycket kolhydrater innan, lite mjölk bara och en frukt. Och mycket koffein på det.

    Jag upplevde att diafragman kändes spänd på något sätt, förmodligen pga den hårda träningen och att jag spände mig en aning. Det var riktigt jobbigt och jag stretade på och efter 25 min tog det typ stopp, jag kunde inte hålla samma intensitet längre (13 MET) och fick en känsla av att tappa andan samtidigt som pulsen var uppe i typ maxpuls och hjärtat slog hårt. Så jag gick av crosstrainern och iväg och drack lite vatten med lite panikkänsla och andningen blev snabbt lite bättre.

    Smått hypokondriker som man är går jag och nojar mig för att min lunga kollapsat eller någonting nu, vad tror ni? Jag kanske helt enkelt tog ut mig fullständigt. ;)

    #117524

    Insåg precis att jag har en sjuk svank, vilket trycker magen framåt och spänner magen och diafragman vilket gör det svårare att dra in fulla andetag ner i magen så att säga. Hmm, får bli att fixa svanken.

    Oh well, förmodligen det som hände; en dålig hållning, hög intensitet och smått kippande bröstandning.

    #117525

    Du blev med andra ord lite trött. Bra jobbat!

    #1064174

    Jag tappade luften helt. Kändes som att diafragman krampade hårt och jag blev varm i magen, men ja jag dog ju inte i alla fall :) (ta i trä)

    Är uppe och nosar på de nivåerna på crosstrainern igen, ska ge mig på det och ta det lite lugnare när kroppen säger ifrån. Dock lite problematisk ställning att köra crosstrainer med bara benen då man lätt står lite framåtlutad och greppar om de små handtagen framför sig lite krampaktigt vid hög intensitet; det blir inte samma utsträck i överkropp, lungor, andningsmuskulatur som när man greppar de stora handtagen som går fram och tillbaka. Dock har crosstrainern (på tung/hög nivå) byggt mina vader ordentligt, mer än någon styrketräning gjort.

    Oh well, shit happens.

    #1064231

    Som sagt. Det är inte farligt att ta ut sig. Good job grabben.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.