Vem förbränner mest, tränad eller otränad?

Home Forums Allmänt om konditionsträning Vem förbränner mest, tränad eller otränad?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author
    Posts
  • #117336

    Vi säger att vi har en två personer, båda är lika långa och väger lika mycket, men den första personen är vältränad och har 15% kroppsfett, den andra personen tränar inte och har 30 %kroppsfett. Om båda springer samma sträcka i samma tempo, vem förbränner mest kalorier?
    Någon som vet eller har någon teori? :)

    #48205
    #117337

    Jag skulle GISSA att den med sämst syresättning som springer på samma sträcka på identiskt tempo gör av med mer energ då denne säkert får ha en högre puls/ansträngning under samma runda. alltså den som du ponerar vara i sämst form.

    skillnaden på dessa annars identiska individer bortsett från fettmängden är ju hur de levt fram till dagen testet görs. kroppen är livsstilens spegel.

    #117338

    Fast samtidigt har den personen med 15%BF så mycket mer muskler som kräver energi..

    #117339

    Den vältränade eftersom denne har bättre syreupptagningsförmåga och omsätter mer energi genom att personen kommer upp i högre intensitet på samma sträcka.

    Men ja på samma tempo är det nog fortfarande ett litet övertag för den tränade personen men det blir nog ganska jämnt. Den (konditions)tränade bränner mer fett dock.

    #117340

    Det beror nog på hur den är tränad. En som tränat löpning (om det ens är möjligt att ersätta 15% fett med muskler genom löpning) kommer att förbränna (mycket) mindre men är det styrketräning kanske det går jämnt upp. När jag styrketränade (efter skolan) i gymnasiet hade vi inga löpband. När jag sedan skulle springa med klassen ute när våren kom hängde jag inte med (och fick mediokert betyg trots att jag var vältränad efter flera styrke- och flera ”gymnastik”pass i veckan).

    Gissning men vill gärna se någon studie.

    #117341

    enligt fysikens lagar krävs det alltid lika mycket energi att förflytta 1 kg 1 m. Däremot kan ansträngningen upplevas olika beroende på hur bra kondition/kroppssammansättning man har. Energiförbrukningen borde dock vara samma.

    #117342
    Chaan wrote:
    Det beror nog på hur den är tränad. En som tränat löpning (om det ens är möjligt att ersätta 15% fett med muskler genom löpning) kommer att förbränna (mycket) mindre men är det styrketräning kanske det går jämnt upp. När jag styrketränade (efter skolan) i gymnasiet hade vi inga löpband. När jag sedan skulle springa med klassen ute när våren kom hängde jag inte med (och fick mediokert betyg trots att jag var vältränad efter flera styrke- och flera ”gymnastik”pass i veckan).

    Gissning men vill gärna se någon studie.

    Man blir inte direkt kroppsligt vältränad av enbart styrketräning på det sättet; det är snarast muskler man får. Men inte mycket till flås i jämförelse.

    #117343
    IATOAON wrote:
    enligt fysikens lagar krävs det alltid lika mycket energi att förflytta 1 kg 1 m. Däremot kan ansträngningen upplevas olika beroende på hur bra kondition/kroppssammansättning man har. Energiförbrukningen borde dock vara samma.

    Ja om friktionen är samma och kraftkällan lika effektiv. Nu vet vi att träning fungerar och därför förflyttar sig marathonlöparen mer energieffektivt än en liten bodybuilder av samma vikt. Detta är i detalj för att en massa energi går åt till värme enligt termodynamikens lagar. Detta beror både på friktionen och kraftkällan. En bodybuilder kommer sätta i fötterna mycket fler gånger på en kilometer. Men framförallt är det kraftkällan som är missanpassad. Att flåsa järnet är inte energieffektivt. Intressant eftersom jag tränat powerbuilding sedan 2006 men nu har jag börjat löpträna. Kortare bitar, max en kilometer (försöker bli längdhoppare!)

    #117344

    Tack för era svar! Inte helt eniga, detta var bara en fundering jag hade som jag inte kom på vad som är rätt. Men troligtvis förbränner båda två detsamma även om den otränade upplever det som mycket jobbigare. Försökte googla för att hitta någon studie men lyckades inte:-) dela gärna med er av fler svar och varför det skulle vara på det ena eller andra sättet:-)

    #117345

    Igen, hur menar du att personen är tränad? En cross-fittare, en löpare, eller en gymmare? Detta ligger i konditionsdelen men du gör ju chins på bilden så hur menar du?

    #117346

    Jag tänker att personen är allroundtränad, jag syftar inte så mig själv, detta var bara en allmän fundering:-)

    #117347

    Jag blir fundersam om en person som inte tränar och har 30% kroppsfett ska överhuvudtaget klara detta. Du nämnde otränad person i fråga.

    #117348

    Jag har ju inte nämnt någon bestämd sträcka eller hastighet.

    #117349

    Om vi ser de två olika individerna som två olika maskiner, säg bilar, så kan den ena motorn vara bränsleeffektivare och ”gå snålare”.
    Den andra bilen med mindre effektiv motor kommer då att förbruka mer bränsle, göra av med mer energi. Det är sant att teoretiskt krävs lika mycket energi för att förflytta 1kg en meter, men motorerna kan som sagt vara olika så att förlusterna skiljer en del.

    Mitt tips är att den lite sämre tränade killen med mer fett på kroppen (med sämre och mindre motor :p) gör av med mer energi eftersom hans kropp (motor) får anstränga sig lite mer för att utföra samma arbete. Jag är inte helt hundra på det här dock skall jag erkänna…snillen spekulerar :D

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.