Är man en bra personlig tränare, dietist ect bara för att man har licens???

Home Forums Artiklar Är man en bra personlig tränare, dietist ect bara för att man har licens???

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 110 total)
  • Author
    Posts
  • #86539
    #909320

    Är man en bra personlig tränare, dietist ect bara för att man har licens???

    Måste jag få säga mitt om s.k.a PT som finns runtom i landet ( inte alla men många)
    Och gjort en 3 veckors 5 veckors kurs.( Ja kanske 3-6 års studerande) alla kan plugga eller hur?
    Inget ont menat till någon skola och deras utbildningar… Detta är bara min åsikt! OK ?!
    Bra att de finns givetvis så folk lär sig grunderna ordentligt.

    Att gå en totalt 3-5 veckors kurs gör dig absolut inte till PT!!!
    och lägga 10 till 30 tusen eller vad de nu kostar har hört olika från de jag känner många som gått olika utbildningar från olika företag , skolor ect.
    Du får givetvis en enormt bra grund att stå på. Det kan man absolut inte säga något om.
    Men många av de som går dessa skolor har inte ens tränat, tävlat , legat i elit träning i någon idrott.
    gått på en sträng diet osv.
    Utan oftast är de vanliga medel svensson som lyft en o annan vikt på gymmet eller spelat lite fotboll ect.
    ( ännu en gång vill jag märka INTE alla lic PT utan de som skryter om det och jobbar som det utan att ha någon som helst koll på hur saker och ting funkar i praktiken ect)

    Men en som jag själv och många andra tränare som utbildat sig och gjort saker i praktiken i flera år inom olika områden tex dietist, nutritionist, träningslära, näringslära, haft muskel skador ect
    OCH framför allt har tävlat aktivt på hög nivå eller motionsnivå , varit med om skador, provat olika typer av träning tungt, lätt, intensivt, långsamt osv.
    Erfarenhet går alltid före ett diplom , utbildning eller en licens. (givetvis utbildning MÅSTE man ha…)
    Men man måste ha provat på ,inte alltid tävlat, men veta hur det känns i kropp ect.
    DOCK så måste man vara motaglig för ny kunskap varje dag, och kunna ta kritik…

    tex Jag har gått 3 årig idrottsgymnasie och pluggade bla i 3 år , anatomi , fysiologi, vanlig psykologi, träningslära, mat för idrottsmän , näringslära, gått på förläsningar av olika experter. , prestations psykologi, styrka till vardags , ledarskap ect mycket mer ämnen.
    Plus att jag nu tränat styrka i över 14 års tid och legat i juniorlandslags träningsläger i de mesta sporter jag hållit på med. Tränare i fotboll ,handboll, friidrott , Taekwondo ( egen klubb) före och under mina studier.

    Många som är tränare, dietister där ute är väldigt trångsynta! De gör det de lärde sig på kursen , skolan och vågar inte göra något annat, även om de ser att personens kropp i fråga inte är skapt för kanske just den övningen , dieten ect.
    Man måste ha öga för kroppens anatomi, kunna avläsa leder, muskelfästen , skelett osv
    Det som står i boken är inte alltid det som stämmer i praktiken…
    Detta är något som verkligen stämmer med dieter allra helst Kolhydrats källor.
    Där jag gjort mycket experiment på mig själv ( GI ) och upptäckt att vissa kolisar inte alls är snabba i min kropp ect eller långsamma osv. Har koll på blodsockret.

    Jag gjort en ca 15 olika dieter för att prova vad som funkar för just min kropp, pluggar nästintill dagligen om kroppens funktioner och mat, kosttillskott , medicin, ja allt som går att komma över om hälsa och kropp.
    Jobbar ihop med (lär mig medicin) av ambulansmän ( Naprapaten som jobbar hos mig)
    och narkosläkare ( närstående vän) dagligen, för att ha hjälp om kroppens funktioner ect.
    Har en mycket bra idrottsläkare som hjälper mig med mina blodprover ect, och pratar om olika värden ect.
    Jobbat som PT och diet uppläggare både för överviktiga och tävlande i över 10 års tid började efter skolan.

    I början var även jag en gröngöling inom träning och diet trodde jag kunde allt tills folk började ifrågasätta det jag läst och utbildat mig till.( men sa jag har ju pluggat om detta , jag vet tyckte jag) jo visst vad visste jag !
    inte ett skit efter tre år i bänken. Det jag däremot hade var en rejäl baskunskap, lärt mig kroppens funktioner, hur man skulle sammansätta mat ect och många års erfarenhet av all träning , skador som man får under hård träning. Lärde mig snabbt om överträning… ( höll på med 5 sporter samtidigt) men jag trodde ju jag kunde allt för jag har pluggat om allt.
    Det som däremot inte funkade var att bygga upp mig själv rätt, dieten var skit ect. ( men jag lärde mig massor av misstagen)
    Men redan dem som jag hjälpte som 18 åring kom i bra form. Och alla jag då hjälpte var faktiskt i top 6 och 2 av dem var i top 3 på Lucia och en på SM.

    Inför olika tävlingar har jag de senaste åren anlitat Nutritionister och dietister för Proffs Bodybuilders för att få råd och tips. För även om jag sitter på all den kunskap som jag har så är det väldigt svårt att göra diet åt sig själv.
    Jag blir hård … men har förmåga att hålla igen när det är 1-2 kg kvar.
    Blir lätt att man blandar ihop allt möjligt till slut, alltid lättare att anlita någon som gör diet till en själv.
    Jag menar att man lägger hellre en peng för hjälp än att sitta och grubbla på vad som är fel i diet, träning ect det tar för mycket kraft och tid under en diet.
    Så anlita en tränare, eller en dietist vad du nu behöver hjälp med… det är värt alla pengar och du slipper tänka
    Och ställa till det för dig själv.

    Nu undrar säkert folk varför jag skriver detta …
    Men saken är den att folk , gym, ect runt omkring hjälper oftast folk gratis, och sponsrar med kläder osv.
    Till vilken nytta, många klubbar säger så här, ja klart vi hjälper dig gratis, vi är stöd hela vägen fram till tävling.
    Vad som då oftast händer är att de får ingen hjälp eller inte tillräckligt med hjälp…
    De skiter totalt i hur de placerar sig, bryr sig inte om de inte kan posera.
    Går det dåligt så är de tävlande skit värda. Hmm undrar varför, ni som skulle hjälpa han/ henne så mycket.
    Efteråt gnäller de på oh vi som gav dig tillskott, kläder , varför var du inte bättre ect.

    Och är det nu så att klienten som ni hjälp börjar lyssna på andra helt plötsligt, efter allt ni gett dem
    hur mycket ni än har brytt er om dem på nätter, dagar ja hela tiden för att de ska lyckas sedan förstör de själva allt genom att dra in massa andra om åsikter ect
    Men tar man då betalt så har du ändå fått en liten slant för allt du/ ni lagt för att få denna i rätt form.
    I annat fall står man bara där sur som fan, och lagt 50 % av sin fritid till att hjälpa denna människa.

    Och som jag själv som numer betalar och anlitar PT och dietist, då vill man lyckas, det blir en liten sporre
    att man lagt pengar på att få hjälp, skiter man i det då så är man bra dum.

    Men nu till frågan är man en fulländad Personlig Tränare , Dietist ect bara för att man har ett diplom?
    Svar = NEJ! Övning ger färdighet…. Men att gå kurserna, studera är ett bra steg i rätt riktning..
    Det som SKA funka i teorin funkar inte till 100% punkt slut
    ibland bara upp till 50 % i praktiken.

    Allt detta är bara min åsikt.

    Och ursäkta om jag skriver dåligt, inte bra på att formulera mig med ord.

    :read:[/b]

    #909321

    Det h

    #909322

    bra sammanfattning! :emo-thumb

    ps. om jag fick hjälp å råd som inte funkade så hade jag nog klagat oavsett om dom var gratis eller inte ds.

    #909323

    Du hade skrivit ett så utförligt inlägg att jag flyttade det hit till artiklar istället:up:

    #909324

    Ja som sagt jag skriver som en kråka…

    Förstår om vissa reagerade på inlägget, svårt att hänga med i mina texter.

    :emo-thumb

    #909325

    Håller med dig i inlägget :up:
    Något som man ser ofta

    Fredrik Carlsson wrote:
    Ja som sagt jag skriver som en kråka…

    Förstår om vissa reagerade på inlägget, svårt att hänga med i mina texter.

    :emo-thumb

    #909326

    Jag tror det är ganska lätt och testa en PT om den är kunnig eller kanske bara gått någon licenskurs och lärt sig utantill.

    Om PT’n säger att man skall göra på ett visst sätt så fråga varför, och se då till att få en utförlig och trovärdig förklaring. Vissa människor har talets gåva och kan få precis vad som helst att låta trovärdigt… Så om man nu fått några förklaringar, ta då och fråga någon annan eller sök efter det på nätet. Inte så svårt.

    Vem som helst kan ju lära sig rabbla meningar utantill.

    #909327

    Håller med Fredrik till 100% men skulle även vilja påstå att motsatt fenomen även förekommer.
    Tävlande tokstor byggare jobbar som PT.
    Har rönt stor framgång som byggare men har noll koll på teknik sett till individuella behov, skaderisker, dieter som normala människor kan följa mm.
    Har man blivit grov själv betyder det inte att man kan tillföra ens en nybörjare info värd att betala för.

    Själv har jag gått Steg 1 och Steg 2 på PT-School, tränat sen -92 och alltid varit vetgirig, trots det lär jag mig nya saker varje dag.
    Det jag lärt mig först på senare år är att vara mer öppen och inte lyssna på enbart teorier eller erfarenheter, utan på båda och försöka vara objektiv.

    #909328

    hmmm.. om man vinklar det s

    #909329

    Kul att många håller med… ville bara se folks rektioner.
    Och de flesta tror som sagt, att bara för att man är stor, grov osv så kan alla köra efter samma som en själv…

    Så jag har fått rätt reaktioner som önskat.

    Som jag sa det är inte alltid den som är störst ,starkast, eller har tävlat osv som kan mest.
    Men en stor fördel om man hållt på själv med sporten man är tränare i eller liknande för att kunna jämnföra teori med praktik.

    Så som Jocke Bartoll, har tyvärr aldrig tävlat själv, men är en jävel på träning och dieter, påläst utav tusan, men han provar hela tiden sina teorier i verkligheten, så på så sätt vet han vad som funkar osv.

    Och detta gäller alla tränare dietister, provar man på sig själv så kan man yttra sig.

    Men givetvis finns det tränare ect som inte gjort en tävling, match ect själva men har ett öga för att hjälpa folk.

    Ännu en gång kul med folk som håller med, och ger åsikter.

    :bb3:

    #909330

    Jag håller med dig fredrik.
    Det spelar ingen roll hur många sm guld man hjälper folk att vinna.
    För när man själv står där vill man att någon ska förklara hur man gör.
    MVH:Roger

    #909331

    vad som förvånar mig är att det finns så många PT som ser ut som skit i kroppen!
    Känns på något sätt inte trovärdigt att ta råd av nån som ser ut att blandat ihop chins o dips me chips o dip.;)

    Sen är ju utbildning utan tvivel bra, bara man inte fastnar i det man läst utan att man har den erfarenheten att man personligen kan utvärdera det.

    #909332
    wille wrote:
    vad som f
    #909333

    Kom ihåg en sak! Man BLIR INGEN INSTRUKTÖR efter en eller några kurser! Glöm det! Det tar dessutom år av praktik för att kunna kalla sig instruktör. Självklart är det ett krav att man själv tränar, och tränar hårt!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 110 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.