Debatt om träningsvärk, muskelvärk och DOMS

Home Forums Artiklar Debatt om träningsvärk, muskelvärk och DOMS

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 73 total)
  • Author
    Posts
  • #454938

    Detta

    #65577
    #454939

    Det låter kanske logiskt, men så fungerar det inte. Träningsvärk uppstår inte på grund av skadade muskelfibrer eller inflammation som man tidigare trott, utan från förstärkningen som sker i musklerna som tränats.
    Det är helt ofarligt att träna med träningsvärk så länge som den inte är så extrem att du inte ens kan ta på dig kläderna. Men har du sådan träningsvärk bör du se över din träning, för då tränar du åt helsike fel!

    Mer om träningsvärk, eller DOMS, kan ni läsa om på bl.a. [http://en.wikipedia.org/wiki/Delayed_onset_muscle_soreness Wikipedia].

    Där finns utdrag ur, samt länkar till, en av de mest intressanta studierna i ämnet:
    Ji-Guo Yu (2003), Re-evaluation of exercise-induced muscle soreness: an immunohistochemical and ultrastructural study, Umeå Univ., ISBN: 91-7305-503-4

    Jag återkommer med övriga svar till gosh, samt mer tankar kring träningsvärk så snart som möjligt.

    #454940
    Joachim Bartoll wrote:
    Det låter kanske logiskt, men så fungerar det inte. Träningsvärk uppstår inte på grund av skadade muskelfibrer eller inflammation som man tidigare trott, utan från förstärkningen som sker i musklerna som tränats.
    Det är helt ofarligt att träna med träningsvärk så länge som den inte är så extrem att du inte ens kan ta på dig kläderna. Men har du sådan träningsvärk bör du se över din träning, för då tränar du åt helsike fel!

    Mer om träningsvärk, eller DOMS, kan ni läsa om på bl.a. [http://en.wikipedia.org/wiki/Delayed_onset_muscle_soreness Wikipedia].

    Där finns utdrag ur, samt länkar till, en av de mest intressanta studierna i ämnet:
    Ji-Guo Yu (2003), Re-evaluation of exercise-induced muscle soreness: an immunohistochemical and ultrastructural study, Umeå Univ., ISBN: 91-7305-503-4

    Jag återkommer med övriga svar till gosh, samt mer tankar kring träningsvärk så snart som möjligt.

    Mm jag har faktiskt sett den där studien också:) Jag syftade mer på själva tanken att det är ett slags försvarsmekanism för att man inte ska anstränga muskeln för tidigt igen…tycker jag kan låta logiskt..varför skulle det annas finnas en poäng med att det känns överhuvudtaget?

    #454941
    Andreas Guiance wrote:
    Mm jag har faktiskt sett den där studien också:) Jag syftade mer på själva tanken att det är ett slags försvarsmekanism för att man inte ska anstränga muskeln för tidigt igen…tycker jag kan låta logiskt..varför skulle det annas finnas en poäng med att det känns överhuvudtaget?

    Jag är inte lika övertygad. De flesta normala kroppsfuktioner har någon form av genetiskt betingad förklaring, som när man tänker på det både är logisk och otroligt smart. Men att ägna sig åt hypertrofiskapande styrketräning kan knappast anses som genetiskt normalt.

    Att slåss, jaga bufflar och brottas med sabeltandade tigrar är vad vi rent fysiskt är konstruerade för. Men hur myckethypertrofi ger det? Och hur mycket träningsvärk?

    Nä, jag är böjd att lägga mina pengar på någon annan förklaring. Så kläm fram med det nu, den som vet…

    mvh

    Alex

    #454942
    Alex Danielsson wrote:
    Jag är inte lika övertygad. De flesta normala kroppsfuktioner har någon form av genetiskt betingad förklaring, som när man tänker på det både är logisk och otroligt smart. Men att ägna sig åt hypertrofiskapande styrketräning kan knappast anses som genetiskt normalt.

    Att slåss, jaga bufflar och brottas med sabeltandade tigrar är vad vi rent fysiskt är konstruerade för. Men hur myckethypertrofi ger det? Och hur mycket träningsvärk?

    Nä, jag är böjd att lägga mina pengar på någon annan förklaring. Så kläm fram med det nu, den som vet…

    mvh

    Alex

    Mycket spännande debatt:D

    Man kan ju tänka sig att vi kan ha lyft en och annan sten osv också, visserligen ger det väl inte så mycket hypertrofi direkt, men nog kan det ge träningsvärk? Jag menar, träningsvärken är ju inte direkt strikt associerad just till hypertrofi:) Och man behöver väl antagligen återhämta sig efter att ha lyft ett gäng stenar likväl som efter ett pass bänkpress.

    #454943

    F

    #454944

    min träningsvärk ligger i regel mellan 2:a och 3:e graden och det har den gjort under alla år som jag har tränat (21 år). får oftast ganska rejäl träningsvärk.
    men om träningsvärken är produktiv känner jag på musklens fyllighet dagen efter. när musklen har fått mer än vad den tål så är den tom och platt.

    sedan har jag märkt att värken ökar när musklerna börjar lagra in mer glykogen och vatten. det ser jag som att det är en liten skada på musklen, när trycket ökar i musklen så gör det mer ont.

    och nästkommande pass så känner man om man är på rätt väg. vikten känns lättare.
    håller man däremot alltid på att kämpa med samma vikt och repetioner så är det dax att ändra något; träning och träningsmängd, kost, sömn, vila etc.

    sedan så tror jag att om man tränar med full kontakt i hela rörelsebanan så får man lättare och mer träningsvärk och effektivare träning.

    kvalitet = att få ut så mycket av så lite träning som möjligt!:emo-thumb

    #454945
    Joachim Bartoll wrote:
    Det låter kanske logiskt, men så fungerar det inte. Träningsvärk uppstår inte på grund av skadade muskelfibrer eller inflammation som man tidigare trott, utan från förstärkningen som sker i musklerna som tränats.

    Innan någon kan förklara exakt på molekylnivå varför träningsvärk (läs: lätt inflamation) uppstår i en muskel så kommer jag vara extremt skeptisk till det mesta man läser. Det är bara teorier.

    Om träningsvärk uppstår när muskeln förstärks så borde det innebära följande.
    – Om man tränat man inte fått träningsvärk så har man heller inte fått en förstärkning.
    – Längre vila ger mer träningsvärk vilket logiskt borde innebär bättre förstärkning.

    Men om en kroppsbyggare får för sig att gå en tennismatch så kan jag garantera att kroppsbyggaren får en grym träningvärk (såvida byggaren kämpat på plan) men då tror inte jag det sker en förstärkning utan snarare en försvagning om byggaren är grov.
    Ligger man extremt lågt på näring så borde det heller inte kunna uppstå någon träningsvärk eftersom det då inte finns något att ”bygga” med.
    Träningsvärk är ju dessutom som värst om man haft ett långt uppehåll. Detta trotts att de flesta tar det lite försiktigt första passet. Sedan blir värken mindre och mindre trotts att man ökar på träningen.

    Enligt min logik så orsakas träningsvärk av en kombination av hårt och ovant arbete. Är det både hårt och ovant så får man ruggigt mycket värk. Är det bara hårt men inte ovant så blir det värk men inte extremt.

    Jag tror inte man skall söka ursprunget till varför värken uppstår i muskeln utan jag tror man får leta med början i hjärnan och nervtrådarna ut till muskeln. Givetvis är det kemiska reaktioner som orsakar inflamationen och möjligen är det nervtrådarna som startar den.
    OM det varit så att värken alltid är proportionell med arbetet så hade det däremot varit helt logiskt att leta efter orsaken i sjävla muskeln. Jag tror inte en muskel kan ”lära” sig vad som är ovant och hur hårt något är. En muskel är ”dum”. Det enda som kan förstå och anpassa sig är hjärnan.

    Det borde också stämma bättre in med att det är hjärnan som triggar värken om man tror starkt på ”överbelastning” av cns (centrala nervsystemet). Att nervsystemet skulle kunna överbelastas på grund av att det producerat ”starka” signaler tror jag inte alls på. Möjligen kan nerverna göra av med energi när de genererar signaler men jag tror att de snabbt hämtar upp denna energi igen. Hjärnan har ju högsta prioritet när det gäller glukosupptag.

    #454946

    Det du skriver är väldigt intressant Jocke, men det förklarar dock inte varför man får träningsvärk. Om det är som du säger, att det enbart är en indikation på att musklerna stärks, varför signalerar då kroppen med någon form av smärta? Det borde väl snarare va positivt och kanske ackompanjeras av ett slags njutningsliknande tillstånd istället?:)

    #454947
    Alex Danielsson wrote:
    Att slåss, jaga bufflar och brottas med sabeltandade tigrar är vad vi rent fysiskt är konstruerade för. Men hur myckethypertrofi ger det? Och hur mycket träningsvärk?

    Vi är faktiskt konstruerade för att fly. Naturen är mycket hård, det är ständigt en kamp på liv och död samt att skaffa föda. Att ödsla kraft och energi på att kämpa är väldigt osmart. De lägen som ett djur kämpar för sitt liv är när djurets barn är hotat, ”jaktmarker” håller på att få intrång eller vid parningsbeteende (exempelvis att hanar kämpar om visa vem som är starkas).
    Allt går ut på att reproducera sig och skapa så starka avkommor som möjligt.
    Det sätt hjärnan lagrar skrämmande minnen är också skapade på ett sådant sätt att det skall gynna våran överlevnad. Det går exemempelvis att skrämma en människa så mycket att den får en ändrad personlighet. Rädlsor orsakar mycket starkare minnen än någon annan typ just därför att dessa händelser är viktiga att dra lärdom av för fortsatt överlevnad (i djurens värld).

    Eftersom det i naturen är konstant svält så måste ett djur vara energieffektivt. Människan klarar exempelvis undernäring mycket bättre än övergödning när det gäller energi. Möjligen kan detta beteende orsaka en del plötsliga kraftansamlingar om man måste fly (läs: springa för livet). Och därmed en del träningsvärk.
    Jag tror i alla fall att ett djur som fått värk efter ansträgning haft större chans att överleva jämfört med ett som inte fått värk. Ett skadat djur är ett mycket lätt byte.

    #454948

    Det h

    #454949
    gosh wrote:
    Vi är faktiskt konstruerade för att fly. Naturen är mycket hård, det är ständigt en kamp på liv och död samt att skaffa föda. Att ödsla kraft och energi på att kämpa är väldigt osmart. De lägen som ett djur kämpar för sitt liv är när djurets barn är hotat, ”jaktmarker” håller på att få intrång eller vid parningsbeteende (exempelvis att hanar kämpar om visa vem som är starkas).
    Allt går ut på att reproducera sig och skapa så starka avkommor som möjligt.
    Det sätt hjärnan lagrar skrämmande minnen är också skapade på ett sådant sätt att det skall gynna våran överlevnad. Det går exemempelvis att skrämma en människa så mycket att den får en ändrad personlighet. Rädlsor orsakar mycket starkare minnen än någon annan typ just därför att dessa händelser är viktiga att dra lärdom av för fortsatt överlevnad (i djurens värld).

    Eftersom det i naturen är konstant svält så måste ett djur vara energieffektivt. Människan klarar exempelvis undernäring mycket bättre än övergödning när det gäller energi. Möjligen kan detta beteende orsaka en del plötsliga kraftansamlingar om man måste fly (läs: springa för livet). Och därmed en del träningsvärk.
    Jag tror i alla fall att ett djur som fått värk efter ansträgning haft större chans att överleva jämfört med ett som inte fått värk. Ett skadat djur är ett mycket lätt byte.

    Håller med om din beskrivning av vår uppgift, men fortfarande inte om det där med värken.
    Din teori skulle ju innebära att om jag bli jagad dag 1, klarar mig, men får träningsvärk, så kommer jag inte kunna fly lika effektivt dag 2?
    Eller kommer jag ens vilja det? Smärtan i min kropp skulle ju då, enligt din teori, varna mig för att ta i lika hårt igen, eller?
    Och då skulle jag med all säkerhet dö.

    mvh

    /A

    #454950
    Alex Danielsson wrote:
    Din teori skulle ju innebära att om jag bli jagad dag 1, klarar mig, men får träningsvärk, så kommer jag inte kunna fly lika effektivt dag 2?
    Eller kommer jag ens vilja det? Smärtan i min kropp skulle ju då, enligt din teori, varna mig för att ta i lika hårt igen, eller?

    Smärtan i kroppen som orsakas av träningvärken skulle ge dig en signal om att ta det lungt och kanske gömma dig. Alltså inte ge dig ut för att söka föda m.m. Och på så sätt undvika att utsätta sig för farliga situationer. Även att detta mer lugna tempo skulle ge muskeln en bättre chans att återhämta sig.

    Hade man inte känt någon smärta så hade eventuellt djuret sökt föda precis som vanligt, möjligen råkat ut för ny fara och fått börja kuta men då försvagad med betydligt större risk för skada.

    #454951
    gosh wrote:
    Smärtan i kroppen som orsakas av träningvärken skulle ge dig en signal om att ta det lungt och kanske gömma dig. Alltså inte ge dig ut för att söka föda m.m. Och på så sätt undvika att utsätta sig för farliga situationer. Även att detta mer lugna tempo skulle ge muskeln en bättre chans att återhämta sig.

    Hade man inte känt någon smärta så hade eventuellt djuret sökt föda precis som vanligt, möjligen råkat ut för ny fara och fått börja kuta men då försvagad med betydligt större risk för skada.

    Vi är förmodligen lika stora snillen i våra spekulationer, både du och jag… ;)

    Rock!

    Alex

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 73 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.