Lars Sjöström skrev:
Har ni prövat det här: Dagen efter en hård träning som ger träningsvärk går man tillbaka till gymmet och kör exakt samma program en gång till. Efter det är träningsvärken som bort blåst. Förklara det om ni kan.
Ja det kan vi förklara

, du har aldrig haft riktig träningsvärk
Kroppen är ju smart, den lägger inte ner energi på saker som inte behöver det. Nu är det inte hjärnan som styr det hela på cellnivå utan hjärnan (och vissa andra delar) skickar sigaler (hormoner) som i sin tur berättar för celler hur de kan jobba. Men celler har viss förmåga att själva kunna styra hur de jobbar. Exempelvis näringsupptag.
GLUT (Glucose Transporter) är den transportör som finns i celler som har till uppgift att pumpa in glukos i cellen. När det gäller muskler så är det framförallt GLUT4 som styr detta (finns en hel del olika GLUT transportörer). För att en sådan här transportör skall kunna pumpa in glukos i cellen så måste den sitta på cellmembranet. Vissa GLUT transportörer sitter alltid där medan andra translokeras (förflyttas) om cellen känner att den är hungrig. Det gäller med muskelceller. Muskelceller är förmodligen en av de mest anpassningsbara cellerna som finns i kroppen och en av förklaringarna hittas säkert i att den i första hand använder GLUT4 för att hämta in glukos. Den styr alltså sitt eget näringsupptag och den avgör hur mycket näring den skall hämta in beroende på hur den arbetar.
Insulinkänslighetsträning går ju ut på att endast pumpa upp en muskel med relativt många reps. Syftet med det är att få muskeln att translokera så många GLUT4 transportörer som möjligt till cellmembranet. Det är också bra om man har många GLUT4 transportörer för fler kan förmodligen hämta in mer. Tömmer man en muskel (läs: minskar muskelns glykogenpool) så ökas antalet GLUT4 i muskelcellen. Kanske är det detta som gör att man kan överkompensera kolhydrater genom att först tömma och sedan fylla.
Det finns liknande anpassning i andra celler med även om den inte är lika krafig som i muskelceller. Exempelvis senor. Senskador tar ju lång tid att läka eftersom ämnesomsättningen är låg i dessa celler. Kör en person som har en senskada vattengymnastik 8 timmar om dagen exempelvis så kanske den kan förkorta läketiden till en tredjedel. Förmodligen beror även detta på GLUT och att cellerna i senorna ökar på deras ämnesomsättning.
Att vila aktivt är en mycket bättre vila än att vila passivt. Det betyder att om man tror att bästa vilan görs i sängen eller att titta på teve så tror man fel. Bästa vilan görs med viss fysisk aktivitet, lite promenader då och då exempelvis.
Att köra ett hårt träningspass och sedan något eller några insulinkänslighetsträningspass kan säkert fungera mellan de hårda passen. Detta borde inte förlänga återhämtningen mellan de hårda passen utan snarare förkorta den. Men det är viktigt att det används låga vikter och man endast tränar för att få lite pump i muskeln.
Om det är bättre än att köra promenader eller kanske både promenader och insulinkänslighetsträningspass vet jag inte. All form av rörelse gör borde i alla fall göra så att musklerna återhämtar sig snabbare så länge rörelsen inte orsakar någon skuld (läs: muskler får arbeta så hårt att de måste "ta igen sig").
Desto mer näring man kan trycka in i en muskel desto mer ökas förutsättningarna för tillväxt. Men muskeln måste vilja växa med och vad jag lärt mig så kan detta endast orsakas av att man överbelastar muskeln så mycket man bara kan.
Exakt hur någon väljer att överbelasta sin muskeln beror nog framförallt på psyket. Många (de allra flesta) använder en teknik där de "mäter" hur starka de var i förra passet och försöker slå det i nästkommande. Gjorde man 10 stycken på 100 kg så vill man göra 11 i nästa pass på samma vikt. Det är en enkel metod men personligen så tror inte jag att den är maximalt effektiv. Den "lockar" till att utföra övningar fel och man brukar ofta fokusera på favoritmuskler med (läs: muskler som är lätta att bygga för den personen). En bättre metod men MYCKET svårare är att gå på känsla, lära sig att "andas" med muskeln under passet och försöka känna hur man maximalt kan stressa muskeln under passet. Fler reps är psykologiskt mer jobbigt än färre men jag tror det är något bättre att köra fler om man vill ha volym. Viss variation är ju bra med men det får göras på känsla.
Det är väldigt få som lärt sig köra hårt enligt min erfarenhet. Vet inte hur många gånger man hört "jag kör 5 set på knäböjjen och alla till failure". Men jag har aldrig set med egna ögon någon som orkat köra 5 hårda set i böjjen till failure. Knappt sett de som orkat köra två hårda set i böjjen till failure.
Med failure menar jag att man kör till man missar vilket jag själv anser är utmärkt teknik för att träna hårt. En miss är inte samma sak som "oj vad jobbigt det blev, jag tror jag lägger ner". Utan det är att man sliter som fan och inte ger sig men den kommer kanske inte upp ändå och då behövs hjälp.
Vanligt att folk vilar för lite mellan setten, ok tränar man insulinkänslighetsträning så går det säkert bra att vila kort. Men skall man köra skiten ur muskeln så måste man vila ett tag mellan setten, annars börjar det bli mjölksyretträning mer och mer (om vilan förkortas).