En introduktion till min träningsmetodik

Home Forums Artiklar En introduktion till min träningsmetodik

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 116 total)
  • Author
    Posts
  • #94660
    #1037296

    En introduktion till min tr

    #1037297

    Mycket intressant läsning.

    Ett problem som jag skulle få om jag körde muskelgrupperna så tätt som tre dagar i veckan blir min träningsvärk. Jag får en extrem träningsvärk. Jag sitter exempel nu och våndas för att ställa mig upp då jag har så ont i benen att jag har svårt att gå.

    Hur ser du på det? Tränar du så tätt även om du har träningsvärk?

    mvh

    Stefan Gorosch

    #1037298
    Stefan Gorosch wrote:
    Ett problem som jag skulle f
    #1037299

    Efter diverse fr

    #1037300

    Skulle

    #1037301

    Diskussionen om tr

    #1037302

    Jag måste säga att jag är imponerad av din egna utveckling när det kommer till muskelutveckling.. tittade in på din hemsida och såg en del bilder som var ett par år gamla. Något gör du rätt, tyvärr kan jag själv inte träna enligt ditt koncept eftersom skaderisken är för hög. Skulle jag träna varje muskel så ofta så skulle jag slita ut mig(muskelfästerna skulle ta för mycket stryk). Eftersom jag alltid kör hårt(progressiv vikt fördelning).

    #1037303
    Rigge wrote:
    Jag m
    #1037304
    Rigge wrote:
    Jag måste säga att jag är imponerad av din egna utveckling när det kommer till muskelutveckling.. tittade in på din hemsida och såg en del bilder som var ett par år gamla. Något gör du rätt, tyvärr kan jag själv inte träna enligt ditt koncept eftersom skaderisken är för hög. Skulle jag träna varje muskel så ofta så skulle jag slita ut mig(muskelfästerna skulle ta för mycket stryk). Eftersom jag alltid kör hårt(progressiv vikt fördelning).

    Jag tränar liksom Bartell varje muskelgrupp 3 gånger per vecka, naturligtvis tränar man inte lika många set varje pass, som nån som tränar varje muskelgrupp 1 gång i veckan. T.ex. kör nån 9 set knäböj en gång i veckan, så kanske jag kör 3 set knäböj 3 gånger per vecka. Då minskar risken att muskelfästena tar stryk.

    YNGVE

    #1037305
    Joachim Bartoll wrote:

    Ett typiskt upplägg med en set/reps volym på 40 kan se ut så här:

    Dag 1: Överkropp (Tung Maximal Träning, t.ex. 8 set á 5 reps per kroppsdel)
    Dag 2: Underkropp (Lätt Explosiv Träning, t.ex. 4 set á 10 reps per kroppsdel)
    Dag 3: Vila
    Dag 4: Överkropp (Lätt Explosiv Träning, t.ex. 4 set á 10 reps per kroppsdel)
    Dag 5: Underkropp (Tung Maximal Träning, t.ex. 8 set á 5 reps per kroppsdel)
    Dag 6: Vila
    Dag 7: Vila eller börja om på mikrocykeln.

    Vila mellan set: 60-90s vid maximal träning, 90-120s vid explosiv träning.

    Ja jag förstår ditt upplägg men hur orkar du köra maximalt samtliga muskelgrupper på tex överkroppen under ett pass?? okej även om man focuserar på kanske basöningar och inte direkt attackerar varje muskel så blir det en del endå.. själv så blir jag helt slut efter kört 9 set à 5-10 reps på endast två muskler, hur skall jag orka fortsätta att maximera de övriga musklerna under samma pass? snackar vi maximal träning så är jag i alla fall helt slut, passet ligger på ca 45min. ”klassiskt” pass uppdelat på två muskler per dag 2-1-2 vila lör o sön ( alt.lite kardio boxning på säck el. liknande sön) Tack för att du tog dig tid att förklara:up: mvh Rigge

    #1037306
    Rigge wrote:
    Ja jag förstår ditt upplägg men hur orkar du köra maximalt samtliga muskelgrupper på tex överkroppen under ett pass?? okej även om man focuserar på kanske basöningar och inte direkt attackerar varje muskel så blir det en del endå.. själv så blir jag helt slut efter kört 9 set à 5-10 reps på endast två muskler, hur skall jag orka fortsätta att maximera de övriga musklerna under samma pass? snackar vi maximal träning så är jag i alla fall helt slut, passet ligger på ca 45min. ”klassiskt” pass uppdelat på två muskler per dag 2-1-2 vila lör o sön ( alt.lite kardio boxning på säck el. liknande sön) Tack för att du tog dig tid att förklara:up: mvh Rigge

    Okej jag missförstod ditt träningsupplägg, du menar kroppsdel inte per kroppsmuskel..:whistle: . hmmm.. okej det låter lite vettigare.. dogcrap inspirerat.. Mvh Rigge

    #1037307
    Rigge wrote:
    Ja jag f
    #1037308
    Rigge wrote:
    Okej jag missförstod ditt träningsupplägg, du menar kroppsdel inte per kroppsmuskel..:whistle: . hmmm.. okej det låter lite vettigare.. dogcrap inspirerat.. Mvh Rigge

    Doggcrapp eller Doggpound innebär att du tar ett enda set per kroppsdel till absolut failure och ibland bortom det genom Rest-Pause och statisk träning. Denna typ av träning slaktar ditt centrala nervsystem och de lyckligaste lottade klarar kanske fyra veckor innan de måste vila i åtminstone en vecka eller två. Jag rekommenderar mer volym och att enbart komma nära failure i det absolut sista arbetssetet för varje övning på de dagarna med ”Tung Maximal Träning”.
    Den enda likheten med DC är att man ska träna varje kroppsdel åtminstone två gånger i veckan istället för det förlegade en gång i veckan.

    #1037309
    Joachim Bartoll wrote:
    Doggcrapp eller Doggpound innebär att du tar ett enda set per kroppsdel till absolut failure och ibland bortom det genom Rest-Pause och statisk träning. Denna typ av träning slaktar ditt centrala nervsystem och de lyckligaste lottade klarar kanske fyra veckor innan de måste vila i åtminstone en vecka eller två. Jag rekommenderar mer volym och att enbart komma nära failure i det absolut sista arbetssetet för varje övning på de dagarna med ”Tung Maximal Träning”.
    Den enda likheten med DC är att man ska träna varje kroppsdel åtminstone två gånger i veckan istället för det förlegade en gång i veckan.

    Hehe ”förlegade” en gång i veckan, vissa skulle nog säga tvärtom;) Jag gillar iofs personligen också att köra samma musklergrupp flera gånger i veckan, om jag har tid..

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 116 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.