Tävla I Body Fitness Med Lite Hjälp

Home Forums Artiklar Tävla I Body Fitness Med Lite Hjälp

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 26 total)
  • Author
    Posts
  • #651527

    Eftersom jag dagligen får förfrågningar om hjälp till tävlingar (olika idrotter), så hinner jag tyvärr inte hjälpa alla.
    Så jag tänkte skriva ner lite lätt om hur man kan gå tillväga eller vad man kan tänka på.
    De flesta vet att jag skriver som en kråka, men jag menar bara väl.
    Har ni något positivt att tillägga, så gör det gärna.

    Det svåra är ju inte att träna, utan att fortsätta träna, därför anser jag att en tävling av något slag kan vara en morot.
    En målgrupp som är väldigt intresserade av detta är ju ungdomar och de som kommer bli de nya ansiktena i framtiden.
    Därför är det bra om de får någon slags vägledning.

    Tävlingsval:
    Ja nu i detta fall har jag valt Body fitness men man kan nog dra nytta av det även i de övriga sporterna.
    Man behöver inte placera sig bra för att bli nöjd med sig själv, bara man utvecklas och har kul.
    Efter en tävling kanske du tränar hårdare och något år senare kanske du är mogen för högre placering.

    Träning:
    Som PT tycker jag nog att man skall ha en person som man trivs med och pushar en när det är motigt.
    Personen i fråga kan även se till att man inte råkar ut för skador och dyligt.
    Träna igenom hela kroppen och lämna inget åt slumpen.
    Hård men smart träning är det som gäller.

    Kost:
    Det varierar naturligtvis, men skall du komma i form så gäller det att göra något kroppen inte är van vid.
    Precis som träningen så rekomenderar jag en erfaren medhjälpare.
    Jag jobbar nästan mer med med kosten (kostrådgivare) än med träningen, för det är den svåra biten.
    Det gäller att hitta en ballans för vad som är bra för just “din” kropp.

    Tävlingsdräkter:
    Här skall man ha tre olika.
    Svart bikini, badräkt och en valfri bikini.
    Sedan kan man ha en massa julgranskrafs på, men det är ju upp till var och en.
    Dock är det viktigt att ha med sig någon extra ifall någon kommer bort eller går sönder.
    Leta lite på nätet angånde uppsytt.

    Lim:
    Det finns lim som man kan sätta på, så att man slipper få otrevliga överraskningar (tutten hoppar ut).
    Lennart Bernström är då reptilsnabb med sin kamera.
    När gäller egna erfarenheter, så har vi aldrig behövt använda oss av detta.
    Man rör ju sig så sakta ändå.

    Färg och solbränna:
    Finns massa olika produkter och varianter på hur man applicerar dem.
    Dock är det viktigt att vara försiktig med armbågar, knän och kanske ansiktet.
    Färgen gör att domarna kan se dina fina resultat bättre.
    Sola kan man göra före, som en liten grund, men mest är det för det mentala.
    Färgen kan du applicera på torsdagen (om tävlingen är på lördag) eller fredag, därefter efter tycke och smak.
    Även på tävlingsdagen, men det är som sagt en smaksak.
    Ännu en kräm skall sedan läggas på strax innan du stiger upp på scen, den gör det där lilla extra.

    Skor:
    Reglerna ändras hela tiden, så satsa inte massor av stålar på det.
    Så länge de duger att tävla med, så är det ok.
    Men de första skall iallafall vara svarta och resten är upp till dig i de övriga ronderna.
    Men se till att de är någorlunda bekväma, för det ju inte kul om det gör ruskigt ont.
    De trots allt inte skorna de dömer (enbart).
    Extra skor gäller här också ifall ifall och kanske ett par tofflor, för att skona fötterna.

    Handuk:
    Gärna små och flera, de kommer alltid till användning.
    En stor handuk till duchen.

    #77256
    #651528

    Mat:
    Viktigt då det kan bli en lång dag.
    Små matlådor med det som är anpassat just efter dig.
    Vissa vill ha snabba kollisar medans andra byter inte sin dietmat mm.
    Men det viktiga är att alltid ha något som gör att man blir nöjd.

    Dricka:
    Under tävlingsdan är det rekomenderat att inte dricka speciellt mycket.
    Men har dock med en flaska med vatten.
    Jag personligen rekomendera med salter i.

    Smink:
    Är jag värdelös på, men har trots allt snappat upp ett och annat.
    Det gäller att alltid ha med sig en lite väska med tillbehör, så man kan finslipa lite eller bättra på.
    Att tänka på är ju att det är ett väldigt stark ljus ute på scen.
    Första gången jag såg min fru blev jag skräckslagen, men det såg lite bättre ut på schen

    Smycken:
    Ju dyrare ju bättre, nej skämt å sido, det går lika bra med något billigt från Ge-kås.
    Men det är samma som det var med skorna, att det är trots allt helheten de tittar på.

    Pengar:
    Alltid bra att ha med sig, ifall det händer något akut.
    Kanske du vill ha en hel låda med bars, vad vet jag.

    Kort:
    Många missar detta (nybörjare) de glömmer bort att föreviga sina fina resultat.
    Både på scen och bakom eller i en studio, är alltid kul att ha.
    Är ju själv rätt duktig på det där:whistle:

    Gummiband:
    Perfekt vid uppvärmning, för att få musklerna blodfyllda.

    Le:
    Det tycker jag personligen att man skall göra, det skall ju vara kul.

    Posering:
    Här byts också titt som tätt, men träna på det som gäller och är till fördel dig.
    Det viktiga tror jag är att man känner sig säker i det man gör och skulle man göra något misstag, så är inte det hela världen.
    Då får du bara en tillsägelse och allt är frid och fröjd.
    Hårbortagning:
    Med massa olika varinter kan man ta bort allt från grovt hår, till småfjun.
    Spray, krämer, vaxning ja you name it.
    Det viktiga är att det inte blir några märken efter och det skall göra jobbet.
    En vecka är lagom innan, ifall man får småsår, så hinner de läka.
    Jag provde själv förra året att vaxa och det höll på att kosta mig livet, då mitt hår inte var speciellt tjockt.
    Hade stora köttsår efter.

    Extra bröst:
    Ja det är inte nödvändigt att ha någon slag inlägg (är dålig på det där), då (åter igen) domarna inte dömmer dessa enbart.
    Speciellt till unga tjejer som tror att man måste ha inplants, för lyckas inom denna gren.
    Men ju längre ni kan hålla emot, ju bättre erfarenhet får ni också av det.
    Det är ju ett personligt val man gör i livet och inte bara för att man skall tävla.
    Linda Fodor och Åsa Hällstorp (1:an och 2:an) är ju två tjejer som bevisat att det går bra med lite mindre byst.
    En varning dock till de tjejer som har lite större, är att de kan minska rätt så rejält i slutet.

    Hår:
    Man kan ha det uppsatt eller utsläppt, ett personligt val.
    Det går även att variera.

    Naglar:
    Ush det tar ju aldrig slut det här.
    Lösnaglar av alla dess slag.
    Se bara till att de sitter fast.

    Övrigt:
    Var och en har sina små hemligheter, som gör det lilla extra, men har man skött diet och träning och de ovanstånde förslagen, så klarar ni med all säkerhet av en tävling.
    Ta gärna kontakt med någon kunnig inom detta område och låt dem gärna bedömma dig.
    Så ser ni mig eller frugan (Mini Åsa), så var inte blyga och kom fram och fråga.
    Vi är inga experter, men vi kan säkert hjälpa er på traven.

    Har massor att lägga till, men jag suger sååå på att skriva (och så tycker jag det är tråkigt).

    Men har ni frågor, så ställ dem bara.
    Det finns ju en hel del här inne med enormt mycket information.

    Lycka till alla!
    Mvh
    Fever

    #651529

    Perfekt Fever :worship: Tar till mig det här fast jag inte ska tävla – än i alla fall. Ju tidigare man lär sig, desto bättre :emo-thumb

    #651530
    Linda G wrote:
    Perfekt Fever :worship: Tar till mig det här fast jag inte ska tävla – än i alla fall. Ju tidigare man lär sig, desto bättre :emo-thumb

    Jag har rätt mycket mer, men det blir helt fel när jag skriver det är bara bra på att använda munnen:o

    Får la ta allt efter Lucia, när det lugnar ner sig lite.
    Vill få igång så många så möjligt och har själv en hel drös som kanske skall tävla, men vi få se vad jag hinner med:)

    Lycka till min dina mål, var de nu är för några:)

    #651531

    Fi fan va bra Fever!
    Perfekt tråd för tjejer som bestämt sig för att börja tävla, det är ju alltid så mycket frågor, jag vet…. 15000 frågeställningar på en gång, men nu har jag mycket på plats,sen får vi får väl se på tävlingsdagen om alla bitar verkligen är på plats.

    När ska du stå där uppe med klackar och bikini Fever ;)
    Tycker det är coolt med en kille som engagerar sig och vill hjälpa till med flickornas sport.
    Kan tänka mig hur många det är som frågar dig om saker.

    elors (hur stavas det då :| ) till dig :drinks:

    #651532

    föresten…. lite taskigt att ha en tårtbit på bilden där *suger till i magen* :p

    #651533
    Eva-Lotta wrote:
    Fi fan va bra Fever!
    Perfekt tråd för tjejer som bestämt sig för att börja tävla, det är ju alltid så mycket frågor, jag vet…. 15000 frågeställningar på en gång, men nu har jag mycket på plats,sen får vi får väl se på tävlingsdagen om alla bitar verkligen är på plats.

    När ska du stå där uppe med klackar och bikini Fever ;)
    Tycker det är coolt med en kille som engagerar sig och vill hjälpa till med flickornas sport.
    Kan tänka mig hur många det är som frågar dig om saker.

    elors (hur stavas det då :| ) till dig :drinks:

    Engagerar och engagerar, jag gör bara det man skall gör med sin livskamerat, nämligen stötta;)
    Har fått förfrågningar att hjälpa andra på tävlingar, men det tackar jag tyvärr nej till.
    Det eftersom jag då missar dyrbar tid med familj och vänner, men att förbereda dem innför en tävling är en annan femma.

    Tårtbilden var en motivationbild, då du är färdig med tävling kan stå och njuta av något gott.

    Lycka till och jag lovar skrika mig hes:D

    Alla har snart något gemensamt

    #651534

    Hej..
    J

    #651535
    Eva-Lotta wrote:
    Fi fan va bra Fever!
    Perfekt tråd för tjejer som bestämt sig för att börja tävla, det är ju alltid så mycket frågor, jag vet…. 15000 frågeställningar på en gång, men nu har jag mycket på plats,sen får vi får väl se på tävlingsdagen om alla bitar verkligen är på plats.

    När ska du stå där uppe med klackar och bikini Fever ;)
    Tycker det är coolt med en kille som engagerar sig och vill hjälpa till med flickornas sport.
    Kan tänka mig hur många det är som frågar dig om saker.

    elors (hur stavas det då :| ) till dig :drinks:

    Eloge.. ;)

    Jag tycker det är förvånansvärt hur många som mer än gärna hjälper till med att stötta och hjälpa varandra inom denna ”sport”. Trots att man kanske är tuffa konkurrenter så ger man varandra tips och delar med sig av erfarenheter. :up:

    Mer sånt.

    #651536

    En sån här bra tråd hör givetvis hemma bland artiklar/hall of fame:up:

    #651537
    Tingeling wrote:
    Hej..
    Jätte bra skrivet,,kul att du tar upp så mycke, som man knapt hunit tänka på sälv haha =)

    Tänkte fråga dig eftersom du håller på så mycket med kostrådgivning osv
    Hur tycker du att en dag ska se ut, I matväg?.
    Jag jobbar själv på att kunna tävla om ett par år, men de e det här med maten som är de knepiga.
    Hur många kalorier ska man äta delvis hur många gg fett, kolisar, protein??

    Jätte tacksam för ett svar..
    ___________________
    Tingeling

    Så som jag jobbar, så måste jag alltid träffa personen i fråga, först då kan jag avgöra tillsammans med klienten om vad som är bäst för denna.
    Det är många faktorer som spelar in, men jag får la skriva ihop något enkelt.
    Dock finns det säkert någon i din närhet som kan hjälpa dig med ditt upplägg.
    Du skrev ett par år???
    Tänk på att det är body fitness och inte byggning, du kanske redan ha en bra grund och behöver helt enkelt bara skärpa till kost och träning, så att du kan komma dit fortare.
    Be någon bedöma dig, eller lägg ut ett par bilder här på medlemsbilder.

    Lycka till:emo-thumb

    #651538

    Toppenbra skrivit Georg :worship: :up: !!!

    Nu blev man ju ännu mer motiverad :bb3: :P

    #651539

    Ja, jag har nog inget att tillägga..;) . Jag tror att du fick med det mesta Georg:emo-thumb . Jag lovade ju att göra ett inlägg om det var något som jag ville tillägga eller ändra – :D !!!

    #651540

    Framtiden finns i bodyfitness – Det är jag helt övertygad om!

    Georg Hällstorp kommer att nämnas som mannen som satte standarden för hur det skulle gå till i Sverige genom denna tråd. :up:

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 26 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.