Tömning och laddning inför tävling

Home Forums Artiklar Tömning och laddning inför tävling

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 60 total)
  • Author
    Posts
  • #342999

    Detta

    #58885
    #343000

    Bland det intressantaste jag läst på länge faktiskt:up:

    #343001

    En liten fråga bara. Om vi tar dagen innan tävling, då säger du att man ska börja fylla kolisar men är det inte bra att vara ganska tömd på invägningen om man ligger på gränsen i sin viktklass? Hur ska man då göra med laddningen?

    #343002
    jonnie wrote:
    En liten fråga bara. Om vi tar dagen innan tävling, då säger du att man ska börja fylla kolisar men är det inte bra att vara ganska tömd på invägningen om man ligger på gränsen i sin viktklass? Hur ska man då göra med laddningen?

    Då får skjuta allting framåt och börja laddningen direkt efter invägningen. Det är dock ingen bra idé att äta under hela natten, utan man bör försöka sova några timmar och fortsätta laddningen ganska tidigt på tävlingsdagen. Ställer du klockan och äter regelbundet under natten finns det risk att du stressar kroppen för hårt och börjar hålla vätska i varje fall. Dessutom är insulinkänsligheten låg. Risken för magproblem ökar också i och med att du äter och sedan går och lägger dig igen.
    Ät i så fall cirka tre mål efter invägningen. Sov sedan och gå upp tidigt som jag rekommenderat och fortsätt laddningen.

    #343003
    Andreas Guiance wrote:
    Bland det intressantaste jag l
    #343004

    Hmm undrar vem som godkänt detta upplägg? ;)

    Ja detta är som sagt mycket logiskt upplägg.
    Och som Jocke säger sen måste programet göras om till olika personers kroppsstruktur, längd, vikt osv.

    Jag kör för det mesta kortare tid på mina klienter. salt laddning som tar 3 dagar men då salt laddar vi rejält.
    På denna typ av laddning fyllar man upp sig enormt bra och du kommer att göra huden tunnare på den extrema salt laddningen och tömningen.
    Kommer även att tappa runt en2-8 kg under denna vecka MEN kommer att vara tokfylld i musklerna.
    Ett tips som jag fick från TP förra året var en laddning som bestod i basen av grönsaksbuljong, i varmt vatten där jag fick i 30 g per dag…
    Inte buljong som har fett i sig utan den andra.
    Under denna tid äter man även här väldigt lite kolisar gärna helt nollat i 3 dagar,
    och endast mycket kyckling eller torsk, och kvällarna rött kött och pumpar på högrepsträning.
    Dricker mycket vatten (mängd olika från person till person) dessa dagar.
    Därefter 3 dagar före tävling låt säga onsdag så börjar man ladda kolisar
    detta e olika detta med givetvis, börjar även här att dra ner vattnet låt säga från laddningsdagarna att du drack 10 liter, så onsdagen 5 liter.
    Laddar kolisar 6- 10 g per kg . Tar bort saltet helt från maten, äter endast färsk kokt kyckling utan kryddor, men högst 100 g protein per dag även här beroende på vikt ect.
    Kolisar är mycket olika här med vad man reagerar på ect.
    Men basen är kokt potatis, paraboild ris, bakad potatis, sötpotatis, och lite torkad frukt första dagen, dock så blir man väldigt uppblåst i magen av det men det går ner till nästa dag.
    Samma mängd kolisar på torsdagen, inget salt, vatten olika igen, låt säg från 5 till idag 3 liter. äter hela tiden små portioner.
    Fredag 1- 2 liter vatten, laddar kolisar men här måste man ha en formcheck av någon som kan se vad som händer, ect vid fredag morgon ska så ska vatten börjat att försvinna från huden och du ska börja bli tajt i huden och känna dig tryck full, DOCK så inte det tryck som vi kallar pump på gymmet utan du ska känna att om du tex spänner biceps så ska du få kontakt direkt.
    svårt att förklara mig men men.
    men form kollen igen, Nu måste man ta ställning till om man ska hålla nere kolisarna eller fort sätta i samma takt.
    Håller du för mycket vatten fortf så måste man vid middag tid börja ta bort kolisarna igen och byta ut varje mål mot protein igen för att speeda på uttokningen, och ännu en gång bara kokt färsk kyckling.
    Dte man kan göra är att byta lite vetten mot kaffe för att driva på lite hårdare.
    Men ska inte behövas. formen borde i stort sett vara klar vid midnatt, så att du kan sova eller försöka vila rejält till nästa dag
    Nu är saken så att du ska på denna laddning inte äta något alls på morgonen.
    Dock är detta olika beronde på formen.
    Men det som händer om du nu äter och inte kan dricka är att magen blir uppsväld.
    Utan allt ska vara klart (NÄSTAN) ;)

    JA kanske detta var en rörig beskrivning men e inte värld bäst på att skriva ner mina ord.

    Men basen är samma som jocke ha sagt med givetvis sen har jag mina tricks som jag lägger in som jag bara avslöjar till mina klienter då det är detta jag lever på och tjänar pengar.

    Sen är det en hel vetenskap att få detta att funka på alla, det blir väldigt komplicerat den sista veckan.

    Lite punkter som gäller den sista veckan här är och vad som händer:

    Dag 1-3 du går troligen upp mellan 2-8 kg pga det höra slat intaget och vatten intaget, men det är mening att överfylla kroppen med vatten.
    ÖDEM
    du kommer att vara i ditt livs sämsta form på onsdag morgon:(
    Vättskan kommer nu från onsdag att sakta försvinna och du kommer att få upp ett rejält tryck.
    På torsdag kväll kan du börja se och känna att huden troligen har minskat i tjocklek och att formen tyds mer o mer.
    Vågen borde vid detta laget börja peka på samma vikt som innan du började tömma dig kanske 1 kg mindre.
    fredag så kan du börja bli nöjd framåt 15 tiden eller så
    fredag kväll så kommer du bara stå o flexa framför spegeln pga att kuskler och ripper du aldrig sett framträder genom din uttunnade och vätsketömda hud.
    resterande timmar fram till tävling är bara ett sant nöje förutom :
    huvudvärk, ledont, kramp om du inte har några mineraler kvar i kroppen ect
    kanske illamående, törstig ja allt.
    men ha bara is i magen och se till att ha en person i närheten som har kunskap om din kropp och kan hålla dig lugn.

    Ja det var den sagan det.
    Sen behöver man inte tömma o ladda alls på detta vis.
    Finns mänger med sätt.
    ser du bra ut en vecka före forts med dieten som vanligt, håll upp cardion sista veckan, dra ner vattnet kvällen före och drick lite under tävlingsdagen.
    så kan du inte göra formen värre.

    Det som är saken ovanstående är att den givetvis kan förstöra hela din diet.
    men som sagt man måste ha en person som kan och kan se hur din kropp reagerar.

    jaja nu har jag fan glömt vad jag skrev innan jaja man e som en guldfisk i minnet

    #343005

    tackar ödmjukast för informationen :worship:

    #343006

    Skickar in lite synpunkter själv på detta viktiga ämne angående att komma i form.

    Om jag förstått rätt så brukar de flesta ladda för att få så stora muskler som möjligt på scen. Det gör man då genom att överkompensera dem med kolhydrater som även fyller på med vatten. Enligt mig är det fel. Hur stor en byggare ser ut på scen beror helt på hur deffad byggaren lyckats bli samt att få minimalt med vatten under huden, om man lyckas få in ytterligare ett kg extra vatten i musklerna samtidigt som det kanske i sin tur slätar ut lite så ser man MINDRE ut.

    Enligt mig så skall man inte kolhydratladda för att bli stor, utan man skall kolhydratladda för att försöka suga upp vatten under hud och föra in det till musklerna och på så sätt få ett tajtare utseende.

    Salt är ju många som laborerar med, men slutar man helt med salt och inte tar något förrän efter tävling så inför man en mycket stor osäkerhetsfaktor. Salt (natrium) är väldigt viktigt för att kroppen skall fungera bra. Hamnar kroppen in någon form av stresstillstånd så kan det gå hur som helst. En grej jag läste nyligen ( [http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/274/4/E700] ) är att om man har adrenalin i blodet (adrenalin är ett hormon som ofta ingår i stressreaktioner) så triggar det glukosupptag (translokering av glut4 transportörer) men utsöndrar man insulin och har adrenalin i blodet så blir insulinets effekt den motsatta. Insulinet stänger då av glut4 transportörernas funktion. GLUT4 är den transportör som används av muskelceller för att pumpa in glukos in i cellen. Muskelceller har ytterligare en transportör som kallas för GLUT1. Om jag förstått rätt så används denna transportör för cellens basala behov. Den går inte att påverka men har heller inte alls lika stor påverkan.

    Om man har som mål att få så lite vatten under hud som möjligt så kommer här lite fakta om hur jag tycker man kan göra.

    Börja drick ordentligt med vatten när det är c.a. 10 dagar kvar till tävling. Som Jocke skrev så finns det stretchceller i blodådrorna och dessa celler har påverkan på aldosteron som i sin tur hindrar kroppen från att behålla natrium. Denna effekt blir starkare och starkare under några dagar så därför bör man börja dricka ordentligt en tid innan tävling.
    Saltladda är också ide att göra för att kroppen skall minska sin nivå av aldosteron ytterligare. När det gäller över eller underätning av salt så reagerar kroppen snabbt. Äter man mycket salt en dag så kommer kroppen förmodligen se pluffsig ut dagen efter (eftersom den inte hinner med) men ytterligare en dag efter så är det relativt normal igen. Ett tips kan vara att man börjar saltladda när det är 5-6 dagar kvar till att det är tre dagar kvar. Går tävlingen på lördag så börjar man på lördag eller måndag och slutar på tisdag kväll eller onsdag morgon.
    Kroppens nivå av aldosteron bör nu vara minimal och den gör sig av med natrium så fort den får det i sig. Vill man få ”igång” saltladdningen extra mycket så kan man starta med någon kaliumtablett. Att ta extra kalium gör att kroppen vill balansera genom att hålla kvar extra mycket natrium och ökar alltså utsöndring av aldosteron.

    När byggare deffar så äter det inte speciellt mycket mat så man har förmodligen rätt tömda muskler men det är ändå bra att tömma sig så mycket som går. Tömning av kolhydrater gör så att muskelcellerna bildar fler glut4 transportörer eftersom muskelcellens glykogenpool minskar. Finns det fler glut4 transportörer så ökas förutsättningarna till att hämta in mer glukos. Men för att en glut4 transportör skall fungera så måste den sitta på cellmembranet. Under vila och utan insulin i blodet så finns dessa transportörer i cytoplasman (alltså inne i cellen). Triggas insulin så ger det en signal till cellen att translokera (förflytta) glut4 till cellmembranet och där börjar de pumpa in glukos. Muskelarbete har samma effekt, om muskelceller börjar arbeta så förflyttas alltså glut4 till cellmembranet med. Muskelarbete + insulin = turbo vad gäller translokering.

    Onsdag till fredag kväll är enligt mig en bra tid att tömma sig på, då äts heller inget salt. Syftet med detta är att göra kroppen så sugen på näring som bara går och då framförallt att muskler skall bli extremt sugna. När man slutar äta salt i kombination med mycket låga nivåer av aldosteron så gör kroppen sig av med vatten. Detta vatten tas dels från det under huden men även från muskler. Man tappar en del i vikt under denna tid och det kan vara psykiskt knäckande om man inte är van, inte så kul och känna sig som ett snöre ;). Dessutom så mår man inte speciellt bra vilket också kan öka på depressionen. Typ det sista man känner för att gå upp på scen. Det är viktigt att vara medveten om detta, eftersom om man säckar ihop mentalt innan så ökar det stress vilket inte är bra. Det är också viktigt att man kan presentera sin fysik bra på scen (såvida man inte är helt överlägsen). Sjunker självförtroendet så kanske man inte riktigt är så taggad när det väl är dags.
    Hårdhet kommer däremot att öka under dessa dagar.
    För att ytterligare öka på musklernas insulinkänslighet är det enligt mig mycket viktigt att träna minst ett men helst två insulkänslighetspass. Ett sådant träningspass har endast ett syfte och det är att förflytta glut4 transportörer i muskeln till cellmembranet. Det gör man genom att pumpa på relativt låg vikt. Håll inte emot på den negativa fasen för det är viktigt att inte få träningsvärk (träningsvärk = svullen muskel som inte ser så hård ut). Kör ett set på varje muskel och gå vidare till nästa. När man tränat alla muskler så kan man köra om en runda. Pumpa med 20-30 reps exempelvis, muskeln får inte ”andas” utan du kör alla reps i ett svep.
    Kör ett sådant här pass på torsdag kväll och ett på fredag eftermiddag. Är man trött och hängig och verkligen har svårt att orka så kör något mindre på ben. Kör exempelvis överkroppens muskler i två set och benen i ett set.

    Nu är det fredag eftermiddag efter sista insulinkänslighetspasset och dina muskler vara extremt sugna på näring och då framförallt kolhydrater. Den translokering av glut4 transportörer som inträffat efter sista inslunkänslighetspasset kvarstår under flera timmar om man inte fyller på med kolisar. Exakt hur länge den kvarstår beror säkert på en mängd olika faktorer och det står lite olika beroende på vem som undersökt, på något ställe såg jag 17 timmar.

    Under de dagar man tömmer sig (onsdag till fredag) så kan man minska vattenmängden något, om man druckit 10 liter per dag innan så sänk kanske till 5, det är ju rätt jobbigt att dricka så mycket vatten. Och den effekt som man varit ute efter (att sänka aldosteron) bör inte minskas av att man sänker.

    Sluta drick vatten c.a. 15-18 timmar innan tävling.

    När det är c.a.12 timmar kvar så börjar du fylla med kolhydrater. Precis innan du börjar fylla så har du din lägsta vikt och det brukar också vara så att denna tidpunkt sammanfaller med invägning.

    Det går undan för musklerna nu att fylla upp eftersom de är så sugna på kolhydrater, men syftet är inte att fylla upp dem helt utan syftet är att dra in vätska från hud till muskler. För när musklerna suger in kolhydrater följer vatten med.
    En förutsättning för att detta skall fungera är att natrium-kalium pumpen fungerar. Man måste därför ha med salt när man fyller. Det behöver inte alls vara överdrivna mängder. Bara så maten smakar gott. Ta även med kalium, exempelvis från bananer. Behöver inte heller där vara några extrema mängder.
    Käka exempelvis bakad potatis med dipp. Försök få till 5-6 mål. Käka exempelvis runt 100-120 gram kolhydrater vid varje måltid. Ät sista måltiden när det är två timmar kvar till tävling så du inte har mat i magen. Gå upp en eller två gånger på natten och ät.
    Sov varmt (två täcken) så du svettas bort lite mer vatten.
    Bra mat att fylla med är ris, potatis. Inte fibrer! Fibrer tenderar att hålla kvar vatten. De flesta som testat på att fylla på med havregryn har nog märkt det.
    Under denna fyllperiod så ökar man en del i vikt, mellan ett och två kg går du nog upp. Självförtroendet bör öka under hela fredagskvällen och framförallt på morgon. Dels så ser man mycket hårdare ut när man är tömd, och när man fyller så börjar man må bättre och på morgon så ser det inte lika klent ut. Uppfattar du att du ser platt ut så kan du dricka lite vatten.

    En förutsättning för att det skall bli en märkbar effekt av att tömma och fylla är att man fått bort fettet. Finns det fett kvar att ta bort så kommer det inte märkas speciellt mycket. Då kanske det är bättre att satsa på att få så stora muskler istället, att försöka kompensera den bristande deffen med volym kan eventuellt vara bättre då.

    Har man fått bort fettet så går det inte att misslyckas med detta upplägget om kroppen i övrigt är frisk. Hur bra du lyckas beror nog däremot på hur väl du känner din kropp och om du testat tidigare så du vet hur kroppen reagerar.

    Att tävla är mycket ansträngande. Muskler får slita extremt, man pumpar upp två gånger och står spänd på scen. Detta gör att dina muskler translokerar glut4 för allt vad de är värda. Var därför inte förvånad om formen är kanon dagen efter med även om du svullat rejält med mat efter tävlingen. Ok äter man extremt mycket så går det säkert att sabba en del. Men det kan vara ide och vara vaksam över hur bra formen ändå (trotts all skräpmat) är dagen efter och då kanske man förstår hur stark effekten är av att arbeta med muskeln.

    #343007

    Otroliga kunskaper ni besitter i fr

    #343008

    Fredag 21:e oktober

    6 liter vatten
    Salt, (natrium), salta all mat
    70 gram kolhydrater, enligt tidigare upplägg (230 g protein, 50 g fett)

    Lördag

    8 liter vatten
    Mycket salt
    330 g kolh. 200 g prot. 35 g fett

    Söndag

    10 liter vatten
    Salt
    70 g kolh, enligt tidigare upplägg (30 g av kolhydraterna efter träning, drygt 20 g till frukost och 500 g vitkål= ca. 20 g Kolhydrater under dagen)

    Sista morgonpromenaden
    Lätt gymträning – rygg, triceps


    Måndag

    10 liter vatten
    Salt
    70 g kolh, enligt tidigare upplägg

    Massage

    Lätt gymträning – bröst, biceps

    Tisdag

    10 liter vatten
    Massa salt, sista dagen med mycket salt

    70 g kolh, enligt tidigare upplägg
    Sista dagen med marinerad kyckling

    Sista gympasset – axlar, mage

    Onsdag

    10 liter vatten
    Mindre salt än innan

    260 g protein från vit fisk och lax (ev. färsk kyckling file & magert kött)
    30 g fett från lax och/eller olja
    20-40 g kolhydrater från grönsaker

    Massage

    Posering

    Torsdag

    10 liter vatten
    Inget salt

    260 g protein från vit fisk och lax
    30 g fett från lax och/eller olja
    20-40 g kolhydrater från grönsaker

    Mycket posering

    Fredag – Tömning – fram till 18.00

    5 liter vatten
    Inget salt under dagen

    Gym – Tömningspass – hela kroppen, lätt cirkelträning på förmiddagen
    Ha med mat till gymmet, ät direkt efter passet

    3-4 måltider fram till 18.00
    130 g protein
    15 g fett
    Minimalt med kolhydrater, endast lite grönsaker

    Fredag – Fyllning – efter 18.00

    Inget vatten

    Från 20.00
    350 g pasta
    1,8 kg potatis
    5-6 st bananer
    1 pkt osaltade riskakor
    900 g färsk kycklingfilé (fördelat på 10-11 måltider sista dygnet)

    Lite seltin i kokvattnet (kanske lite extra på maten?)

    Tider:

    20.00: ALA, 70 g kolh. 15-20 g prot

    22.00: ALA, 70 g kolh. 15-20 g prot

    24.00: ALA, 70 g kolh. 15-20 g prot

    03.00: ALA, 105 g kolh. 25-30 g protein

    06.00: ALA, 105 g kolh. 25-30 g protein

    08.00: ALA, 70 g kolh. 15-20 g prot

    20-30 minuter innan scenen intas:
    2 st resorb + 30 g vitargo i 2 dl vatten

    Efter scenen
    ALA, 70 g kolh. 15-20 g prot, resorb i lite vatten

    Ät varannan timma fram till 2 timmar innan final
    ALA, 70 g kolh. 15-20 g prot

    2 timmar innan final intas:
    Sista måltiden, ALA, 70 g kolh. 15-20 g prot

    20-30 minuter innan scenen intas:
    2 st resorb + 30 g vitargo i 2 dl vatten

    :bb3: :bb2: :bb: :yahoo:

    #343009

    Hur viktigt e det igentligen med vätsketömmning och kolhydratladdning?
    är det nödvändigt att köra det?

    Vad jag vet är att man kör dessa föratt toppa formen innför tävligen,
    men om jag tar mig själv som ett ex under deff.Jag känner mig
    ganska vattnig och trycklös från måndag-fredag medans lördagar
    känns om jag har världens tryck och formen är ganska slippad och fyllig.
    Om vi säger tex att jag ska upp på scen och tävligen är en lördag
    skulle vätsketömmning och kolhydratladdning vara nödvändigt för mig då.

    edit:krånligt skrivet men hoppas ni förstår

    #343010
    laham wrote:
    Hur viktigt e det igentligen med vätsketömmning och kolhydratladdning?
    är det nödvändigt att köra det?

    Vad jag vet är att man kör dessa föratt toppa formen innför tävligen,
    men om jag tar mig själv som ett ex under deff.Jag känner mig
    ganska vattnig och trycklös från måndag-fredag medans lördagar
    känns om jag har världens tryck och formen är ganska slippad och fyllig.
    Om vi säger tex att jag ska upp på scen och tävligen är en lördag
    skulle vätsketömmning och kolhydratladdning vara nödvändigt för mig då.

    edit:krånligt skrivet men hoppas ni förstår

    gör en tömning laddning ta bild sen jämför du den formen med en bild då från innan med bara tryck från lördagen så får du se vad några kg vätska kan göra under huden för fibrer osv ;)

    #343011

    Brukar tömma i samband med mina marathon lopp, fast då i ett helt annat syfte.
    Men jag vet skillnaden och det är lite häftigt, där man i två olika sporter kan använda sig av tömning och laddning.

    Det gäller faktist både vattnet och kolhydraterna.
    Jag (eller frugan), laddar inte speciellt med kollisar bara för att vi skall springa långt, men vi dicker mer och mindre.
    Varför?
    Ja för tvinga ut massor av vatten (som i BB) och för få kroppen att stöta ifrån sig det.
    Men efter tag vänder vi på det, vilket gör att när vi väl springer kommer kroppen att verkligen använda sig av vattnet vi dricker.
    Det i sig gör att det inte blir massa kissepauser och att vattnet verkligen sugs upp och inte ligger och skvalpa.

    Det funkar kanon.
    Men det är som sagt när vi springer fyra mil eller längre:whistle:

    #343012
    LoneWolf wrote:
    gör en tömning laddning ta bild sen jämför du den formen med en bild då från innan med bara tryck från lördagen så får du se vad några kg vätska kan göra under huden för fibrer osv ;)

    ska göra det men nu är man för fet för det :(

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 60 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.