Hur fungerar ryktesfunktionen?

Home Forums BODY Foruminformation Hur fungerar ryktesfunktionen?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author
    Posts
  • #1022523

    Jag undrar hur man använder ryktesfunktionen på bästa sätt och hur det fungerar egentligen.

    :)

    #93406
    #1022524

    Det är hemligt.

    …okej, du vill att jag ska arbeta ihjäl mig va? ;)

    Återkommer med en summering senare idag.

    #1022525
    Joachim Bartoll wrote:
    …okej, du vill att jag ska arbeta ihjäl mig va? ;)

    Du jobbar bäst under press.[img=http://www.exhalemag.com/forum/html/emoticons/whip.gif]Nä, men svara när du vill. Det är ju ingen chat. Jag sitter inte här och biter på naglarna under tiden.

    #1022526

    Ryktesfunktionen: en enkel guide

    Alla medlemmar har vid registrering ett rykte på ”10” poäng. När en medlem håller med en annan tilldelas 1 poäng till denne. Tycker man däremot att personen snackar goja (och man inte håller med) dras en poäng från dennes rykte.

    Du kan max rösta 5 ggr per dygn och du måste rösta 25 ggr innan du kan rösta på samma person igen. Observera att alla röster loggas för att förhindra och göra det enkelt för oss att spåra eventuellt missbruk.

    Som användare kan man få starkare röstkraft genom en formel som tar följande i betraktande: hur länge du varit medlem + hur många inlägg du gjort + vad du själv har för rykte. Detta betyder att en medlem som är flitig och sköter sig kommer efter ett tag att kunna dela ut eller dra av två poäng åt gången och sedan tre poäng osv.

    Exakt hur beräkningen går till håller vi hemligt. Ditt eget rykte är det som har mest inflytande på ekvationen.

    Sedan finns även en gräns för hur lågt ditt rykte får lov att vara för att dina röster räknas överhuvudtaget.

    EDIT: Du måste ha gjort 25 inlägg innan din röst vägs in i systemet. Du måste m.a.o. vara något aktiv på brädan för att få tycka till om andra, vilket är ganska självklart.

    #1022527

    Det var en cool funktion. Hoppas den blir använd! Men du. Man har möjlighet att motivera varför man vill höja/sänka någons rykte. Varför finns den funktionen? (Vem kan se vad jag skriver där?)

    Jag märker att om jag klickar på ett av mina icke beryktade inlägg så kommer texten ”Ditt rykte i detta inlägg är varken positivt eller negativt.”. Hur kan man se vilket inlägg som man har fått rykten för?

    #1022528
    Nina Lätt wrote:
    Det var en cool funktion. Hoppas den blir använd! Men du. Man har möjlighet att motivera varför man vill höja/sänka någons rykte. Varför finns den funktionen? (Vem kan se vad jag skriver där?)

    Det du skriver som motivation är det som personen du gett ett betyg får se i sin kontrollpanel. Dock är du helt anonym! Bara Administratorer kan gå in och se vem som har röstat vad och på vem.

    Nina Lätt wrote:
    Jag märker att om jag klickar på ett av mina icke beryktade inlägg så kommer texten ”Ditt rykte i detta inlägg är varken positivt eller negativt.”. Hur kan man se vilket inlägg som man har fått rykten för?

    Så snart du fått en röst lagd på ditt rykte från någon kommer du kunna se detta i din kontrollpanel. Där visas de senaste tio ryktena du mottagit – från vilket inlägg och med eventuell motivering.

    När man nått en viss poäng får man en ny ryktesgradering (en ny grön ruta). Vi har ännu inte finslipat alla dessa och vid vilken poänger ”graderingarna” ska ske. Återkommer när det är klart.

    #1022529

    Tack s

    #1022530
    Hiiiman wrote:
    Hur kan man se huruvida man har fått positiv eller negativ kritik ? jag har färger på mina, blå,grön och röd. Vad betyder det ?

    Mvh Viktor

    Grön = Positiv
    Röd = Negativ
    Blå/Grå = Röst som av någon anledning (Detta är hemligt, säger Jocke) inte räknas. Den kan dock få färg senare.

    #1022531
    Nina Lätt wrote:
    Grön = Positiv
    Röd = Negativ
    Blå/Grå = Röst som av någon anledning (Detta är hemligt, säger Jocke) inte räknas. Den kan dock få färg senare.

    Den blå/grå innebär väl att man bara kommenterar någons inlägg, men avstår från att lägga till/dra ifrån någon poäng? Eller har jag fattat fel?

    #1022532

    Jocke glömde en sak kring hur ryktesfunktionen fungerar:

    Är man admin har man +10p från början utan att ha förtjänat det ärligt :p

    #1022533

    Altså har ni funderat på att ta bort denna funktion? jag anser att den är helt onödig, mitt rykte gick ju ner rätt mycket när jag frågade zone om varför han gjorde sin tråd om superbowl. Skall detta då visa hur ”bra” person jag är? Folk ger offtast hellre dåligt betyg än bra för att få upp sitt egna. Istället för att ha en funktion som denna kan man väll argumentera till varför man ”ej håller med” eller ”håller med” om en persons uttalande.

    /alex

    #1022534

    Det är en fortgående debatt som har hållt på läääänge bland moderatorerna. Beslut kommer mycket snart:emo-thumb

    #1022535

    Om man får lov att tycka något utan att få en minus röst till så tycker jag att en röst måste motiveras för att gälla.
    Tråkigt att få röster utan någon förklaring, rätt fegt också (nu får jag antagligen en minus röst till).

    #1022536

    Det tråkiga är ju att man inte kan se vilka som har gett en negativa poäng. Jag som ville ha en häxjakt lagom till påsk. =)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.