Artikelfråga till Jacob Guidol (Body Augusti 2011)

Home Forums BODY Magazine Artikelfråga till Jacob Guidol (Body Augusti 2011)

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #51902
    #126250

    Hej! Andreas tipsade mig om att fråga här..

    I artikeln ”Rätt träningsvolym för maxade resultat” i augustinumret
    som jag uppskattade enormt skriver du utförligt om det mesta.
    Dock har jag funderingar på vilan. Hur jag ska lägga in vilodagar,
    vad föreslår du?

    T.ex. igår körde jag ”Dag 4” på ”Träning 4 dagar i veckan för muskelvolym” som innehåller nedre rygg och axelövningar bland annat.
    Är det en stor rekommendation att ta en vilodag nu eller kan jag köra på?
    Rädd dock för att axlarna ska bli utbrända om jag nu ska köra bänkpress och liknande övningar på Dag 1.

    Liknande frågeställning uppkommer mellan varje dag i detta schema.
    Dag 1 har ju axlar medans Dag 2 innehåller bröst. Dag 3 axlar och 4a bröst igen.. Mycket slit på axlarna!

    Hoppas du förstår min frågeställning och kanske kan komma med lite hjälp..

    #126251

    Inget med upplägget att göra men det tog mig några år att lyssna på och förstå kroppen. Numera så tar jag vilodagar när jag känner mig sliten. Brukar bli allt från 2-4 dagar i veckan.

    Innan det så fick jag mina bästa ökningar när jag körde på enligt följande:

    Träna i två dagar, vila den tredje.

    Vet att frågan inte var ställd till mig men hoppas ändå att du fick nytta av mitt svar.

    Mvh
    Johannes

    #126252

    Ja det låter verkligen resoneligt.
    Därför jag dubbelfrågar är pga i hans upplägg ligger axlar dagen efter bröst.. Vill gärna höra synpunkter på vilan då. Är det ett måste eller?

    #126253
    Spyder wrote:
    Ja det låter verkligen resoneligt.
    Därför jag dubbelfrågar är pga i hans upplägg ligger axlar dagen efter bröst.. Vill gärna höra synpunkter på vilan då. Är det ett måste eller?

    Ser ingen anledning till varför du inte kan klämma in en vila där emellan dem två passen.

    Dock kanske så är han som skrev artikeln av annan åsikt…

    #126254
    Spyder wrote:
    Hej! Andreas tipsade mig om att fråga här..

    I artikeln ”Rätt träningsvolym för maxade resultat” i augustinumret
    som jag uppskattade enormt skriver du utförligt om det mesta.
    Dock har jag funderingar på vilan. Hur jag ska lägga in vilodagar,
    vad föreslår du?

    T.ex. igår körde jag ”Dag 4” på ”Träning 4 dagar i veckan för muskelvolym” som innehåller nedre rygg och axelövningar bland annat.
    Är det en stor rekommendation att ta en vilodag nu eller kan jag köra på?
    Rädd dock för att axlarna ska bli utbrända om jag nu ska köra bänkpress och liknande övningar på Dag 1.

    Liknande frågeställning uppkommer mellan varje dag i detta schema.
    Dag 1 har ju axlar medans Dag 2 innehåller bröst. Dag 3 axlar och 4a bröst igen.. Mycket slit på axlarna!

    Hoppas du förstår min frågeställning och kanske kan komma med lite hjälp..

    Hej Spyder!
    Normalt föredrar jag träning enligt mån-ons-fre och en helgdag, men du kan utan problem köra mån-tis-tors-fre eller kanske mån-tis-fre-lör om du vill det. Det enda som jag egentligen inte rekommenderar är att man kör tre eller fyra pass i rad. Det fungerar en vecka men i längden är jag tveksam.

    När det gäller att balansera axlar och bröst så är det alltid svårt i ett program för muskelvolym. Det är alltid en balansgång mellan att inte överanstränga axlarna och att få en bra balans mot träningen av skuldror och rygg.

    Du får helt enkelt känna dig för här. Många kan träna bröst utan att egentligen ha med axlarna särskilt mycket. De får med mer triceps i bänken och kan isolera bröstmusklerna bra i hantelpress osv. På samma sätt får de en jämnare träning av hela axeln på axeldagarna och får inte det mesta av träningen på främre deltoideus. Om du klarar detta klarar du utan problem programmet, volymen är ju ändå ganska låg mot hur många tränar normalt med bröst och axlar.

    Om du dock känner att du har svårt att köra axlarna efter en bröstdag kan du testa att vända på det. Alltså köra bröstet efter en axeldag. Fungerar inte det heller får du ändra i programmet så det passar dig och du får balans i volymen så inte lederna får stryk. Det viktiga är inte så mycket vilken dag man tränar vad som det är att man tränar med en lagom och bra volym regelbundet över en längre tid.

    #126255

    En liten fråga, det blir inte för möe rygg när det är med någon form av ryggövning i varje pass, visserligen tar de väl inte på samma ställe alla övningar, men känns ändå som ryggen får jobba hårt, eller är jag fel ute? :)

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.