Allmänna tips till ett okunnigt träningsfreak!

Home Forums Bodybuilding Allmänna tips till ett okunnigt träningsfreak!

  • This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #107441
    #1083660

    Tjena!

    Är en grabb på 17 bast som gymmar varje dag, men har inget speciellt träningsschema eller något.
    Började precis för en dag sen med proteinpulver och köpte idag PWO.

    Är det något speciellt man bör tänka på som är dåligt för sin träning. Om man kört biceps gårdagen, kör ben idag men är sugen o pumpa biceps lite endå, skadar det? Och med tanke på biceps, kan man typ överträna dem så dem blir mindre igen, eller något. För ibland så ser dem stora ut och ibland så ser dem as små ut, haha.

    Allt ser ju ut o fungera bra endå, har gymmat i nästan 2 år nu tror jag och har blivit jävligt mycket större och fått bra resultat, men tänkte att det kanske finns någon som kan ge några bra tips som man kan i åtanke.

    Gällande proteinpulver så tänkte jag ta varje morgon, efter ett träningspass och sen antingen innan läggdags eller efter träning igen om jag gör de. Låter det bra?
    Och finns det något annat vettigt man ska köpa? Typ kasein-protein och använda innan läggdags istället?
    Och ska man ha typ BCAA aminosyror under träningen eller räcker det med PWO?

    Och, ja, finns det något annat bra jag behöver veta? :)

    // Chris – Tack på förhand :)

    edit : ”Eftersom jag inte dricker kaffe så lär jag väl vara lite mera koffeinkänslig. Så har ni några tips på PWO som inte har rykte om hjärtklappning och så?” Läste detta precis..Vad menar han? Jag dricker inte heller kaffe men kände typ ingenting (tog dock bara 1 skopa :)

    #1084360
    Chrizy wrote:
    Tjena!

    Är en grabb på 17 bast som gymmar varje dag, men har inget speciellt träningsschema eller något.
    Började precis för en dag sen med proteinpulver och köpte idag PWO.

    Är det något speciellt man bör tänka på som är dåligt för sin träning. Om man kört biceps gårdagen, kör ben idag men är sugen o pumpa biceps lite endå, skadar det? Och med tanke på biceps, kan man typ överträna dem så dem blir mindre igen, eller något. För ibland så ser dem stora ut och ibland så ser dem as små ut, haha.

    Allt ser ju ut o fungera bra endå, har gymmat i nästan 2 år nu tror jag och har blivit jävligt mycket större och fått bra resultat, men tänkte att det kanske finns någon som kan ge några bra tips som man kan i åtanke.

    Gällande proteinpulver så tänkte jag ta varje morgon, efter ett träningspass och sen antingen innan läggdags eller efter träning igen om jag gör de. Låter det bra?
    Och finns det något annat vettigt man ska köpa? Typ kasein-protein och använda innan läggdags istället?
    Och ska man ha typ BCAA aminosyror under träningen eller räcker det med PWO?

    Och, ja, finns det något annat bra jag behöver veta? :)

    // Chris – Tack på förhand :)

    edit : ”Eftersom jag inte dricker kaffe så lär jag väl vara lite mera koffeinkänslig. Så har ni några tips på PWO som inte har rykte om hjärtklappning och så?” Läste detta precis..Vad menar han? Jag dricker inte heller kaffe men kände typ ingenting (tog dock bara 1 skopa :)

    Hej Chris.

    Lyssna på kroppen är bra grundläggande råd och var inte girig för då kan du lätt skada dig själv. Det är skillnad på kroppens behov (att lyssna på kroppen) och ens begär. Sträva efter 10reps ungefär är också grundläggande för byggning. Lycka till!

    #1084547

    Lär dig om macros och lägg grunden för en fungerande kost. Med tanke på relevansen i det du skriver så har du mycket kvar att lära dig, tex att kosttillskott inte bör ligga höst upp på priolistan. Gå till ditt lokala bibliotek och fråga/se efter vad dem har för utbud av böcker om just träning. Annars går det mesta att googla sig till och flera företag så som gymgrossisten/mmsports/tyngre har hemsidor där du kan köpa böcker om träning.

    Sen om man ska ta diskussionen kring kosttillskott iallafall så bör prion läggas på det som är essentiellt. Sen går det också att diskutera vad som är essentiellt, men enligt mig och många andra anses dem essentiella kosttillskotten vara vassle- och kaseinprotein (alltså snabbt respektive långsamt protein), aminosyror (bcaa/eaa), kreatin och koffein. Med essentiellt menar jag det man bör prioritera om man ens ska använda tillskott(!) från första början. Att ha en förståelse för hur kost fungerar och använda sig av just mat ska alltid väga tyngre och kosttillskott bör endast användas för att komplettera kosten. Glöm pwo, testoboosters och diverse kosttillskott som marknadsförs indirekt som steroider med löften om extremt ökad muskelmassa osv. Pwo kan man absolut använda men inte varje dag.

    Angående koffeinkänslighet så är det helt individuellt, vissa personer klarar mer eller mindre koffein än andra. Kolla upp innehållsförteckning på exempelvis en pwo du tänkt köpa, innehåller den mer än 150mg koffein/dos så skulle den nog anses som ganska stark koffeinmässigt. Om du är osäker så köp koffeintabletter som är 100mg/tablett. Testa att ta en tablett och öka sedan dosen som du känner för. Jag personligen tar ca 200-400mg innan ett träningspass beroende på hur jag känner och vad jag ska träna osv.

    Hoppas detta var till någon hjälp, lycka till med din träning!

    #1084559

    Några heta enkla tips!
    Krångla inte till det, allt är inte en vetenskap.
    Käka på, träna tungt och sov.
    Mår du dåligt av något låt bli, känns något fel tänk om annars är det bara att åka.
    Oavsett mål tar kvalitet tid och arbete så nöt nöt nöt och ge aldrig upp :)

    #1084786

    Hej!

    Som alla andra skriver så ska man lyssna på kroppen. Musklerna du har kan återhämta sig ganska snabbt, men det är värt att tänka på att lederna som också är delaktiga i alla övningar du gör också måste återhämta sig, och de tar i regel 73h på sig att återhämta sig efter hårda träningspass. Jag själv tränade biceps varannan dag mitt första år på gymmet, av samma anledningar som du skrev i ditt inlägg. Det resulterade i väldigt smärtsamma inflammationer i underarmarna, som gjorde byggandet jobbigt under ett helt halvår framåt. Hade jag varit dig så skulle jag vilat åtminstone 73h mellan varje pass du tränar en specifik muskel.

    Och håll träningen enkel. Vi människor och våra kroppar är inte mer avancerade än grottmänniskorna på stenåldern, och de behövde inte avancerade scheman eller timing av proteinpulver för att lyckas utvecklas och överleva ( bygga muskler och styrka).

    Lycka till!

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.