Att öka i styrka och muskel storlek

Home Forums Bodybuilding Att öka i styrka och muskel storlek

  • This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #106689
    #1083210

    Hej,

    Kan man öka i styrka och muskel storlek trots man ej blir öm, ej får träningsvärk, ej får pump…

    Tack för svar.

    #1083366

    Bump! Skulle också tycka det vore intressant och höra allas tankar!

    #1083367

    Träningsvärk är när kroppen bygger upp musklerna efter du brutit ner musklerna på gymmet. Varför man får ont av muskelvärk är det inte riktigt någon som vet. MIN hypotes är att det har med nervbanorna att göra, nybörjare får alltid mer träningsvärk än veteraner och nybörjare har inte lika många nervbanor till musklerna som veteraner.

    Du får också oftast mer träningsvärk om du utför övningar du inte vanligtvis gör, utför du övningar du inte brukar genomföra så kommer du få nya nervbanor för att hantera dessa övningar. Detta skulle alltså passa in i MIN hypotes om att muskelvärk är känslan av att nya nervbanor dras. Detta är alltså min hypotes och inget som jag kan bevisa eller läst om, så ta det för va det är.

    Pump får du bäst genom att göra många lättare reps, så att få pump behöver inte vara samma sak som att du får stora muskler eller bli starkare, du kan stå med en 5kg hantel å få en jävla pump om du kör tillräckligt många reps.

    Sen är det omöjligt för någon att svara på frågan i just DITT fall, om du kör 10 reps på den tyngsta vikten du klarar av så kommer du självklart öka i styrka och storlek, även om du inte får träningsvärk. Men att variera sig kommer alltid ge bäst resultat, att inte få någon som helst träningsvärk kanske är en signal att du behöver byta / variera lite övningar.

    mvh

    #1083370

    Tack.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.