Behöver hjälp att bli mer hälsosam

Home Forums Bodybuilding Behöver hjälp att bli mer hälsosam

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #107436
    #1083653

    Hejsan!
    Vet inte fall de här är rätt plats och skriva det här på. Jag behöver lite hjälp eftersom jag inte är så erfaren med viktminskning och sånt. Jag är 15 år och väger 115 kg och är ca 184 cm lång. Jag tränar amerikansk fotboll 3 ggr i veckan, det är 310 minuter amerikansk fotboll och 120 minuter gym i veckan. Jag håller också koll på mina kalorier. Jag har ett problem jag verkar ändå inte gå ner i vikt. Det här handlar inte om att jag vill 60 kg och ha ett sixpack. Det här handlar om att jag vill sänka mitt kroppsfet och på så sätt bli ett mer hälsosam människa. Jag har inte så mycket tillgång till ett gym utanför amerikanska fotbollen men jag tänkte fall de finns något annat jag kan göra för att bli mer hälsosam.

    Tack för hjälpen i förväg

    #1083654

    Hej, att lita blint på kalorier är inte bra, kroppen reagerar olika på all sorts föda, 50 kcal från rent socker kommer tas upp i kroppen på ett helt annorlunda sätt än 50 kcal från tex paprika.

    Mitt tips är att skriva ner precis ALLT du äter under en dag, helst i en veckas tid, då får du en klar bild över vad du egentligen stoppar i dig och kan då lättare se vad som är bra och inte bra.

    När du tillför födoämnen som är nära besläktat med socker (snabba kolhydrater) så åker ditt blodsocker upp i höjden, ditt insulin vill då sänka blodsockret för att förhindra diabetes, något det gör genom att aktivera dina fettceller. Så den energi du tillför från snabba kolhydrater lagras alltså inte endast som glykogen, utan också som fett.

    När du tränar amerikansk fotboll eller gymmar så använder kroppen främst glykogen som energikälla, så all den energi som du tillfört från snabba kolhydrater kommer inte att användas under din träning, endast när kroppen har tömt dina glykogenlager kommer den gå på fettlagren. Vid det tillfället är du troligtvis helt slut i kroppen och kommer inte ha energi till att fortsätta träna vilket medför att du aldrig bränner ditt fett.

    Så se över vad du äter och sluta drick gainers eller liknande drycker, det är bara skit ;)

    Mvh

    #1083655

    Hej!
    Tack så mycket för svaret hjälpte verkligen och har hållit på ett tag nu med att skriva ner vad jag äter och sånt.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.