Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2014-10-05
Inlägg 1

Tjena jag skulle nu behöva hjälp med min deff, just nu ligger jag på 3000-3500 kalorier dagligen, jag vet bara att man ska äta mindre under en deff men skulle någon jätte snäll kunna förklara och hur jag ska äta och träna? Tacksam för hjälp!!:)

Vincent94
Titel
Registrerad 2012-11-06
Inlägg 282
redfik
Titel
Registrerad 2011-03-20
Inlägg 108

Hejsan, jag invänder mig lite mot tanken att en fettminskning endast kan genomföras genom att ligga på ett kcal underskott. Detta är ganska missvisande, alla kalorier är inte samma. De kalorier du får i dig från socker går direkt till fettcellerna medan kalorier från fett lagras som energi.

När du äter mycket snabba kolhydrater ökar ditt blodsocker, ditt insulin säger då åt kroppen att sänka sockernivåerna, detta görs genom att fettcellerna suger ut sockret ur blodet. Äter du mat som har inget eller väldigt lågt innehåll av socker så kommer inte detta inträffa. Extremt långsamma kolhydrater som inte höjer blodsockret gör inte att du går upp i vikt lika snabbt som extremt snabba kolhydrater gör.

Problemet med att "deffa" är att du kommer gå runt och vara väldigt hungrig, och om du inte tävlar i bodybuilding (vilket jag inte tror du gör om du frågar här :P ) så kan det bli svårt att hålla motivationen uppe.

Du kan äta dig mätt på en lågkolhydrats kost (lchf) men ändå gå ner i vikt. Lägg till lite extra kolhydrater vid träningsdagar så har du mer energi för träningen.

Alla dessa kcal in/ut beräkningar är endast gjorda för människor som endast äter kolhydrater.

Mvh

HGM
Titel
Registrerad 2013-03-23
Inlägg 6

redfik skrev:
Hejsan, jag invänder mig lite mot tanken att en fettminskning endast kan genomföras genom att ligga på ett kcal underskott. Detta är ganska missvisande, alla kalorier är inte samma. De kalorier du får i dig från socker går direkt till fettcellerna medan kalorier från fett lagras som energi.

När du äter mycket snabba kolhydrater ökar ditt blodsocker, ditt insulin säger då åt kroppen att sänka sockernivåerna, detta görs genom att fettcellerna suger ut sockret ur blodet. Äter du mat som har inget eller väldigt lågt innehåll av socker så kommer inte detta inträffa. Extremt långsamma kolhydrater som inte höjer blodsockret gör inte att du går upp i vikt lika snabbt som extremt snabba kolhydrater gör.

Problemet med att "deffa" är att du kommer gå runt och vara väldigt hungrig, och om du inte tävlar i bodybuilding (vilket jag inte tror du gör om du frågar här :P ) så kan det bli svårt att hålla motivationen uppe.

Du kan äta dig mätt på en lågkolhydrats kost (lchf) men ändå gå ner i vikt. Lägg till lite extra kolhydrater vid träningsdagar så har du mer energi för träningen.

Alla dessa kcal in/ut beräkningar är endast gjorda för människor som endast äter kolhydrater.

Mvh


Vänder mig lite mot ditt inlägg. Tränande friska människor behöver inte oroa sig nämvärt vad gäller typ av kolhydrater, ej heller insulinet.
Kaloriunderskott leder till viktminskning, om underskottet sedan beror på minskat intag eller ökad förbränning är egalt. Inga som jag träffat på och som tränar seriöst utesluter kolhydrater vare sig under uppbyggnad eller diet. Jag är på tävlingsdiet just nu. Äter ca 40g fett, 230g protein och 230g kolisar/dygn vilket ger omkring 2200kalorier. Går ner ca 0,5 kg/vecka och är inte det minsta hungrig.
Varför skulle man behöva gå hungrig under deff? Varför ska man undvika kolhydrater? Dricker blixtsnabba kolisar under varje pass och häller i mig ännu mer direkt efter.

redfik
Titel
Registrerad 2011-03-20
Inlägg 108

Citat:


Vänder mig lite mot ditt inlägg. Tränande friska människor behöver inte oroa sig nämvärt vad gäller typ av kolhydrater, ej heller insulinet.
Kaloriunderskott leder till viktminskning, om underskottet sedan beror på minskat intag eller ökad förbränning är egalt. Inga som jag träffat på och som tränar seriöst utesluter kolhydrater vare sig under uppbyggnad eller diet. Jag är på tävlingsdiet just nu. Äter ca 40g fett, 230g protein och 230g kolisar/dygn vilket ger omkring 2200kalorier. Går ner ca 0,5 kg/vecka och är inte det minsta hungrig.
Varför skulle man behöva gå hungrig under deff? Varför ska man undvika kolhydrater? Dricker blixtsnabba kolisar under varje pass och häller i mig ännu mer direkt efter.


Jag vill bara förmedla en mer nyanserad bild av vad kosthållning kan innebära. Det finns andra alternativ till att bara minska mängden kcal för att få en viktminskning.

Att äta kolhydrater vid styrketräning anser jag också vara viktigt om du är ute efter bättre resultat när det kommer till styrka och muskelvolym. Allt beror på vilket mål du har med din styrketräning.

Mvh

Vincent94
Titel
Registrerad 2012-11-06
Inlägg 282

redfik skrev:
Hejsan, jag invänder mig lite mot tanken att en fettminskning endast kan genomföras genom att ligga på ett kcal underskott. Detta är ganska missvisande, alla kalorier är inte samma. De kalorier du får i dig från socker går direkt till fettcellerna medan kalorier från fett lagras som energi.

När du äter mycket snabba kolhydrater ökar ditt blodsocker, ditt insulin säger då åt kroppen att sänka sockernivåerna, detta görs genom att fettcellerna suger ut sockret ur blodet. Äter du mat som har inget eller väldigt lågt innehåll av socker så kommer inte detta inträffa. Extremt långsamma kolhydrater som inte höjer blodsockret gör inte att du går upp i vikt lika snabbt som extremt snabba kolhydrater gör.

Problemet med att "deffa" är att du kommer gå runt och vara väldigt hungrig, och om du inte tävlar i bodybuilding (vilket jag inte tror du gör om du frågar här :P ) så kan det bli svårt att hålla motivationen uppe.

Du kan äta dig mätt på en lågkolhydrats kost (lchf) men ändå gå ner i vikt. Lägg till lite extra kolhydrater vid träningsdagar så har du mer energi för träningen.

Alla dessa kcal in/ut beräkningar är endast gjorda för människor som endast äter kolhydrater.

Mvh


Vänder även jag mig emot detta inlägg, har av egen erfarenhet aldrig stött på några problem på hungersidan när jag gått på diet och då legat på underskott ca 500-700kcal/dag och jag låg inte lågt på kolhydrater.

Att kcal in/ut beräkningar endast är gjorda för människor som endast äter kolhydrater är fel. De är inte exakta utan ger dig ett uppskattningsvärde, vet att jag i dagsläget ligger ca 200-300kcal över vad harris benedict formeln säger att jag skall ligga på.

redfik
Titel
Registrerad 2011-03-20
Inlägg 108

Citat:


Vänder även jag mig emot detta inlägg, har av egen erfarenhet aldrig stött på några problem på hungersidan när jag gått på diet och då legat på underskott ca 500-700kcal/dag och jag låg inte lågt på kolhydrater.

Att kcal in/ut beräkningar endast är gjorda för människor som endast äter kolhydrater är fel. De är inte exakta utan ger dig ett uppskattningsvärde, vet att jag i dagsläget ligger ca 200-300kcal över vad harris benedict formeln säger att jag skall ligga på.


Problemet med att endast räkna all föda som kcal in/ut, är att man utgår från att alla människor äter samma mat. Om din föda till största del består av snabbare kolhydrater har du ett större behov av att balansera ditt insulin, alltså äta oftare. Att då skära ner på intaget av kcal innebär troligtvis att du kommer bli hungrig. Om insulinet är för lågt så blir vi hungriga.

Om du däremot äter långsammare kolhydrater som har mindre påverkan på insulinet så går det troligtvis mycket bättre att dra ner på kcal intaget. Så ska man börja deffa är det en fördel om man ser över sitt näringsintag. Sen är det ju grymt om det fungerar bra för er! Men att deffa/banta är väldigt svårt för många av just anledningen att suget efter socker/mat gör sig påmind när du blir hungrig.

För mig låter det mycket lättare att utesluta kolhydrater i så stor mängd det går och istället ta din energi från fett, som inte påverkar insulinet och som inte gör att du går upp i vikt. :)

Mvh

Titel
Registrerad 2014-10-30
Inlägg 1

Tja!

Jag har en fråga angående deffen. Jag har kört på i ca 3 månader nu och har droppat 5% BF och några kilon samtidigt som jag har bevarat min muskelmassa bra. Det enda jag tycker verkar konstigt är att jag sover 11-12h varje natt. Jag slocknar direkt när jag kommer hem, helt utmattad och vaknar 12h senare fortfarande trött. Har prövat försöka hålla mig vaken till 22-tiden och ha larm vid kl 6 men då är jag helt förstörd.
Måste jag introducera mer kalorier? Kan detta påverkas av brist på vitaminer eller mineraler?
Eller måste jag bara vila mer under deffen.

Tänkte hoppa på med kolhydrater och "bulka" upp lite i början på december och köra tre månader. Men kanske ska börja med det tidigare?

HGM
Titel
Registrerad 2013-03-23
Inlägg 6

Bobbo89 skrev:
Tja!

Jag har en fråga angående deffen. Jag har kört på i ca 3 månader nu och har droppat 5% BF och några kilon samtidigt som jag har bevarat min muskelmassa bra. Det enda jag tycker verkar konstigt är att jag sover 11-12h varje natt. Jag slocknar direkt när jag kommer hem, helt utmattad och vaknar 12h senare fortfarande trött. Har prövat försöka hålla mig vaken till 22-tiden och ha larm vid kl 6 men då är jag helt förstörd.
Måste jag introducera mer kalorier? Kan detta påverkas av brist på vitaminer eller mineraler?
Eller måste jag bara vila mer under deffen.

Tänkte hoppa på med kolhydrater och "bulka" upp lite i början på december och köra tre månader. Men kanske ska börja med det tidigare?


"Hoppa på kolhydrater"? Äter du inga kolisar under deffen? Jag deffar och mycket av min energi kommer från kolisar (250g kolisar, 40g fett & 200g protein)... annars skulle jag inte orka träna och jobba. Är man hungrig och har dåligt med energi gör man en dålig deff och bör tänka om. Dra ner på takten eller lägg om fördelningen.

Online just nu
Offline

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.


Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 4 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.



Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017