Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2015-08-01
Inlägg 5

Hur får man armarna att se ut ungefär på bilderna nedanför? Tänker på hur triceps ser ut då den framhävs mer på dom här personerna jämfört med den genomsnittliga bodybuildern. Ska man träna på ett visst sätt eller vad gäller för att få dom sådär?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

YTS
YTS
Titel
Registrerad 2005-10-09
Inlägg 2 404

Om du inte är så van vid att träna med vikter, vilket jag antar, eftersom du frågar, så kan jag rekommendera följande två övningar för överarm.

Biceps: med stående hammercurl 3-4 set + uppvärmning. Hammercurl gör du med hantlar och håller handen i samma vinkel, som du gör om en hammare.

Bild




Triceps: med s.k. skull cruches, även kallat french press. Du ligger på en bänk med varsin hantel i händerna, håller med hammarfattning och höjer armarna vinkelrätt uppåt mot taket, sänker underarmen och händerna till sidorna av huvudet
.Vinklar upp igen 3-4 set + uppvärmning.

Bild





Dessa två övningar är de mest kompletta för biceps resp. triceps om man bara skall köra en övning vardera.
Du skall då vara ungefär jämnstark i biceps och triceps. kanske något starkare i triceps, iaf är jag det.

Underarmar tränas bäst med en s.k. wristroller.
Kör med linan bakom wristrollern, för handledsböjarna, framför för handledssträckarna, tränar även fingrarnas böjare och sträckare.


Bild

Titel
Registrerad 2015-01-01
Inlägg 43

Fast du frågade han inte om biceps och triceps övningar.

"Tänker på hur triceps ser ut då den framhävs mer på dom här personerna jämfört med den genomsnittliga bodybuildern. "

Jorgen
Titel
Registrerad 2005-10-05
Inlägg 7 788

Anton92 skrev:
Fast du frågade han inte om biceps och triceps övningar.

"Tänker på hur triceps ser ut då den framhävs mer på dom här personerna jämfört med den genomsnittliga bodybuildern. "


raoul skrev:
Hur får man armarna att se ut ungefär på bilderna nedanför? Tänker på hur triceps ser ut då den framhävs mer på dom här personerna jämfört med den genomsnittliga bodybuildern. Ska man träna på ett visst sätt eller vad gäller för att få dom sådär? ]


Jasså?

Dom på bilderna har nog inte tränat på något speciellt sätt. Jämfört med en kroppsbyggare så har dom mycket mindre muskelmassa, högre procent kroppsfett och alla bilderna är tagna i en viss vinkel. Då ser armarna ut så.

Titel
Registrerad 2015-01-01
Inlägg 43

"Dom på bilderna har nog inte tränat på något speciellt sätt. Jämfört med en kroppsbyggare så har dom mycket mindre muskelmassa, högre procent kroppsfett och alla bilderna är tagna i en viss vinkel. Då ser armarna ut så. "

Där var svaret han letade efter :)

Titel
Registrerad 2015-08-01
Inlägg 5

Tackar för alla svar.

Har tränat triceps två gånger i veckan (triceps pushdown i två år utan att det direkt har blivit någon skillnad och tricepsen syns inte när armen är avslappnad. Hur ska jag kunna göra för att öka där? Har tänkt byta ut triceps övningarna till några andra men hur ska jag dela upp träning för bästa resultat? Ska jag träna varje muskel två gånger i veckan eller en gång per vecka?

YTS
YTS
Titel
Registrerad 2005-10-09
Inlägg 2 404

raoul skrev:
Tackar för alla svar.

Har tränat triceps två gånger i veckan (triceps pushdown i två år utan att det direkt har blivit någon skillnad och tricepsen syns inte när armen är avslappnad. Hur ska jag kunna göra för att öka där? Har tänkt byta ut triceps övningarna till några andra men hur ska jag dela upp träning för bästa resultat? Ska jag träna varje muskel två gånger i veckan eller en gång per vecka?


För att kunna hjälpa dig behöver jag veta lite mer.
ev. uppvärmning + set, reps och vikter du kört, samt ungefär hur gammal du är.

Titel
Registrerad 2015-08-01
Inlägg 5

Ingen uppvärmning

4 set
runt 7-12 reps
30 kilo på övningen jag har kört i två år och 45 kilo på övningen jag har kört i ett år. (Började på lättare vikter)
20 år

YTS
YTS
Titel
Registrerad 2005-10-09
Inlägg 2 404

raoul skrev:
Ingen uppvärmning

4 set
runt 7-12 reps
30 kilo på övningen jag har kört i två år och 45 kilo på övningen jag har kört i ett år. (Började på lättare vikter)
20 år


Till att börja med vill jag absolut råda dig till att värma upp ordentligt. uppvärmning kan gå till så här:

50%1RepsMax 10 reps, 60% 1RM 7 reps, 70% 1RM 5 reps. 70% motsvarar ca 12 reps till failure.

Träna 2 pass på 80% 1RM, sen ett pass på 70% 1Rm.

Det spelar inte så stor roll om du tränar 1 eller 2 gånger per vecka, men kör du 2 pass för triceps, kan du bara köra ca hälften, så många set (uppvärmning ej inkluderad).

Jag tror att du har övertränat, då blir man inte starkare oavsett val av övningar. Prova att köra 2-3 set 2 ggr /vecka, direkt efter bröstträningen, eftersom triceps aktiveras av pressar, så får du lite extra uppvärmning, men du bör ändå köra uppvärmning, eftersom tricepsfästena är mycket ömtåliga och behöver ordentlig uppvärmning.

Ena passet kan du köra pushdown andra passet skull cruches. enl. bilden jag har lagt upp.

Jag rekommenderar dig starkt att köra wristrolling, vilket bygger upp både handleder och grepp samtidigt, dels ger stor volym åt underarmens muskulatur. kör också 2-3 set 2 ggr per vecka, direkt efter triceps träningen, kör med linan mot dig. Sen kör du andra hållet på ett rygg, bicepspass.

Hoppas det här kunde hjälpa dig.

Titel
Registrerad 2015-08-01
Inlägg 5

Ok tack. Har tidigare tränat två gånger i veckan där jag tränar hela kroppen men tänker dela upp träningen nu eftersom det står ganska stilla .Det logiska för mig är att desto mer man tränar, desto starkare blir man men det kanske inte funkar så?

Hur mycket kan man träna innan man blir övertränad? T ex om man tränar rygg och biceps samma dag, hade det då blivit för mycket med fyra övningar var (8 totalt) där man kör 3x8-12 ?

YTS
YTS
Titel
Registrerad 2005-10-09
Inlägg 2 404

raoul skrev:
Ok tack. Har tidigare tränat två gånger i veckan där jag tränar hela kroppen men tänker dela upp träningen nu eftersom det står ganska stilla .Det logiska för mig är att desto mer man tränar, desto starkare blir man men det kanske inte funkar så?

Hur mycket kan man träna innan man blir övertränad? T ex om man tränar rygg och biceps samma dag, hade det då blivit för mycket med fyra övningar var (8 totalt) där man kör 3x8-12 ?


Om du skall köra det två gånger i veckan, blir du ganska säkert övertränad. Kör du det en gång i veckan kanske du tål det på ryggen, men biceps aktiveras när du kör rygg, så där bör du ta det lite lugnare. Kör 2 övningar 2-3 set vardera per vecka. Förslagsvis vanlig hantelcurl och hammercurl, tål du det kan du lägga till överhandscurl 2 set.

Det tar tid att vänja sig vid att kunna träna mycket. Du får räkna med flera år innan du når din maximala tålighet

Online just nu
Offline

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.


Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 2 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.



Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 389, december 2016

  • BODY 388, november 2016

  • BODY 387, oktober 2016

  • BODY 386, september 2016

  • BODY 385, augusti 2016

  • BODY 384, juli 2016

  • BODY 383, juni 2016