Hur många set och övningar per muskelgupp ska man egentligen ha?

Home Forums Bodybuilding Hur många set och övningar per muskelgupp ska man egentligen ha?

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #107432
    #1083640

    Jag fick idag ett program som jag bett om att få mot betalning. Vid första anblicken så tänkte jag inte så mycket på att det var frågan om väldigt många set i frågan vad jag känner till sedan förut.

    Nej i min iver och sätta igång och träna, så var det först när jag satt igång och träna, men framförallt efter träningspasset som jag började fundera om det verkligen kan vara rätt med 40 set axlar fördelat på 8 övningar? Kan man verkligen inte bygga muskler med färre antal set och övningar?

    Faktum med att jag blev lite chockad. För jag tycker det skilde sig lite väl mycket ifrån det jag haft som referens sen tidigare. http://www.tränasmart.se/styrketrani…traningspass//

    Så nu undrar jag hur många set per muskel man egentligen ska köra. För trots att jag har tränat på gym i många, många år, så måste jag erkänna att 40 set axlar fördelat på 8 övningar kändes åt helskotta för mycket. Ja jag slet igenom det, men på mer än en timme.

    Han som gav mig programmet, sa att ett träningspass max få ta en timme. Hur i hela fridens namn kör man igenom fokuserat 40 set axlar på 8 övningar? Har jag må hända missat något. Kan det ha varit frågan om att jag skulle ha valt ifrån de 8 övningarna?

    Jag behöver hjälp och konsultation. 40 set på axlarna tyckte jag var lite väl tufft. Seten för övriga muskelgrupper och i programmet ser för övrigt ut på följande sätt. Bröst 24 set a 5 övningar, Biceps 20 set a 4 övningar, Triceps 22 set a 4 övningar, Ben 40 set a 7 övningar. Rygg 34 set a 7 övningar.

    Antalet set här ser känns lite mer moderatare för mig. Men jag tycker ändå det känns som många om man nu verkligen ger allt då man kör sitt sett. För det kan väll inte vara meningen att man ska spara sig så man orkar köra alla set när det ser ut som ovan.

    Är som sagt vad mycket tacksam för råd, för jag känner mig faktiskt lite chockad. För hur kort träningspass jag än kör så är definitivt inte en sådan som har för vana sparar mig för att orka igenom ett program. Så vad är egentligen rimligast när det gäller antal set och övningar.

    Att jag vill ha klarhet i detta och är så bekymrad är för att programmet jag fick omkullkastar mycket av det jag tidigare lärt mig. Ja mängdmässigt är programmet väldigt mycket mer än vad jag är van vid. Är därför mycket tacksam för svar.

    #1083641

    Är ju helt omöjligt att analysera ditt träningsprogram utan att faktiskt se det. Varför har du betalat pengar för att lägga upp ett träningsprogram när det finns flera tusen att få tag på gratis? Den enda anledningen att betala för det är om du får ett skräddarsytt program som är till för dina behov, något som inte verkar va fallet här.

    Vid din träff / konsultation så bör ju din ”tränare” förklarat varför han tycker du ska träna träna 40 set på axlar.
    Jag antar att det inte bara står ”Träna 40 set axlar, valfria övningar”.

    När det kommer till axlar finns det många övningar som är till för att hjälpa de små musklerna och rehabövningar.
    Personligen så tycker jag 8 övningar för axlar är på tok för många, om de övningarna är rena styrkeövningar.
    40 set innebär att du kör 5 set per övning, vilket då troligtvis blir 5×5 för att orka med 5 set, något som är helt normalt för att öka i styrka.

    Antingen får du gå ut med mer info på forumet här, eller faktiskt prata med han som du betalat.

    mvh

    #1083644
    Gul wrote:
    Han som gav mig programmet, sa att ett träningspass max få ta en timme. Hur i hela fridens namn kör man igenom fokuserat 40 set axlar på 8 övningar? Har jag må hända missat något. Kan det ha varit frågan om att jag skulle ha valt ifrån de 8 övningarna?

    Jag behöver hjälp och konsultation. 40 set på axlarna tyckte jag var lite väl tufft. Seten för övriga muskelgrupper och i programmet ser för övrigt ut på följande sätt. Bröst 24 set a 5 övningar, Biceps 20 set a 4 övningar, Triceps 22 set a 4 övningar, Ben 40 set a 7 övningar. Rygg 34 set a 7 övningar.

    Det verkar vansinnigt på alla punkter. Det finns ingen som helst anledning att köra så många set på någon av muskelgrupperna.
    Vad har denna personen för träningsbakgrund och utbildning?

    Och varför skulle man inte kunna träna längre än en timme?

    #1083646
    Jorgen wrote:
    Gul wrote:
    Han som gav mig programmet, sa att ett träningspass max få ta en timme. Hur i hela fridens namn kör man igenom fokuserat 40 set axlar på 8 övningar? Har jag må hända missat något. Kan det ha varit frågan om att jag skulle ha valt ifrån de 8 övningarna?

    Jag behöver hjälp och konsultation. 40 set på axlarna tyckte jag var lite väl tufft. Seten för övriga muskelgrupper och i programmet ser för övrigt ut på följande sätt. Bröst 24 set a 5 övningar, Biceps 20 set a 4 övningar, Triceps 22 set a 4 övningar, Ben 40 set a 7 övningar. Rygg 34 set a 7 övningar.

    Det verkar vansinnigt på alla punkter. Det finns ingen som helst anledning att köra så många set på någon av muskelgrupperna.
    Vad har denna personen för träningsbakgrund och utbildning?

    Och varför skulle man inte kunna träna längre än en timme?

    Det är så mycket som känns fel mot vad jag lärt mig, så jag nu känner mig dum och ångestfull för att jag bad om programmet. Och sedan den jag nu köpt programmet utav vidhåller att man visst kan köra t ex 40 set på 8 övningar på en timme osv efter att jag pratat med honom. Ja det står klart och tydligt dag 1, 2, 3, osv. dvs. split 5 dagars. Och detta gör ju nu så att jag undrar vad det är för slags människor som öppnat detta nya gym.

    Ja det står helt klart dag 1. osv och namn på övningarna varpå hur många set man ska göra t ex som på axlarna då är 8 övningar a 5 set med namn och allt. Detta menade han på att man således visst skulle klara av på en timme, annars så har man dragit fötterna efter sig och kört för långsamt enlig honom.

    Själv frågade jag ändå honom om jag inte kunde dra ner seten åtminstone till hälften. När han då motsatte sig detta, så började jag undra vad det hela var frågan om. Dvs. det står Axlar dag 1 osv. precis som jag skrivit tidigare.

    #1083648

    Anledningen till att jag va lite ifrågasättande i mitt första inlägg var för att det lät så otroligt galet det du beskrev.

    Hoppas du inte betalade för mycket bara… Att köra 8 övningar på en muskelgrupp är bara vansinne, speciellt axlar som ändå är en rätt liten muskelgrupp.
    Själv kör jag max tre övningar på axlar, ibland bara en, försöker få med de tre huvuddelarna av axeln, alltså fram, baksida och mitten. En övning för rotatorkuffen, kan vara ett bra tillägg.

    Som tur är så antar jag att du inte är tvingad till att köra som han bestämt? :) Bara å svälja stoltheten å erkänna att du blivit lurad :(

    edit: Av din text att döma så är det alltså en av ägarna till gymmet som givit dig programmet, syftet är nog att du ska köra på alla hans maskiner. Han har säkert betalat rätt mycket pengar för det som finns där och det ser mycket bättre ut om de som gymmar där använder de flesta maskiner, än att de bara står å lyfter en skivstång.
    Mvh

    #1083649
    Gul wrote:
    Det är så mycket som känns fel mot vad jag lärt mig, så jag nu känner mig dum och ångestfull för att jag bad om programmet. Och sedan den jag nu köpt programmet utav vidhåller att man visst kan köra t ex 40 set på 8 övningar på en timme osv efter att jag pratat med honom. Ja det står klart och tydligt dag 1, 2, 3, osv. dvs. split 5 dagars. Och detta gör ju nu så att jag undrar vad det är för slags människor som öppnat detta nya gym.

    Ja det står helt klart dag 1. osv och namn på övningarna varpå hur många set man ska göra t ex som på axlarna då är 8 övningar a 5 set med namn och allt. Detta menade han på att man således visst skulle klara av på en timme, annars så har man dragit fötterna efter sig och kört för långsamt enlig honom.

    Själv frågade jag ändå honom om jag inte kunde dra ner seten åtminstone till hälften. När han då motsatte sig detta, så började jag undra vad det hela var frågan om. Dvs. det står Axlar dag 1 osv. precis som jag skrivit tidigare.

    Ja, alltså man kan säkert köra 40 set axlar på en timme. Men det finns ingen anledning att göra det.

    Det känns som att personen som gjort detta programmet är totalt okunnig när det kommer till träningsupplägg.
    Jag tycker att du skall kasta det åt skogen.

    Hur har du tränat tidigare och har det funkat bra?

    #1083650
    redfik wrote:
    Anledningen till att jag va lite ifrågasättande i mitt första inlägg var för att det lät så otroligt galet det du beskrev.

    Hoppas du inte betalade för mycket bara… Att köra 8 övningar på en muskelgrupp är bara vansinne, speciellt axlar som ändå är en rätt liten muskelgrupp.
    Själv kör jag max tre övningar på axlar, ibland bara en, försöker få med de tre huvuddelarna av axeln, alltså fram, baksida och mitten. En övning för rotatorkuffen, kan vara ett bra tillägg.

    Som tur är så antar jag att du inte är tvingad till att köra som han bestämt? :) Bara å svälja stoltheten å erkänna att du blivit lurad :(

    edit: Av din text att döma så är det alltså en av ägarna till gymmet som givit dig programmet, syftet är nog att du ska köra på alla hans maskiner. Han har säkert betalat rätt mycket pengar för det som finns där och det ser mycket bättre ut om de som gymmar där använder de flesta maskiner, än att de bara står å lyfter en skivstång.
    Mvh

    Såsom du skriver, kör jag också. Ja såsom jag kört tidigare, är åtminstone mycket likt så som du tränar och det helt enkelt för att jag lärt mig varför det är mest rätt precis som du. Ja det ligger en tanke, vetenskap och en filosofi bakom som jag ser som jag sett som logisk. Och det är mycket därför som jag nu blivit så upprörd.
    Sedan så stämmer dina sista meningar bra. För såsom många med mig, så lockades väldigt många av de väldigt bra maskinerna de nyöppnade gymmet hade lyckats få hit till Sverige. Ja vad jag vet så är de nu ensam i Sverige med att ha dem. Så på så sätt så såg jag verkligen fram emot att börja träna på det här gymmet, varför nu besvikelsen känns lite extra. För bara att man får känslan av att personalen kan ha använt otillåtna medel. För vem kan träna och nå framgång med ett sådan program jag fick utan att ta något otillåtet. Förlåt, men bara att tanken har skapats, gör ju så att det inte känns så kul längre att träna på det här nya gymmet. Men det är vad jag känner.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.