Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2008-01-10
Inlägg 66

Hejsan.

Jag har tränat i ganska många år men som så många andra haft lite perioder där man slarvat.
Men för att komma till saken så är jag 36 år, 179 cm lång och har aldrig vägt mer än 74,5 Kg.
Jag har alltid försökt lägga på mig kilo men det har inte gått speciellt bra trots att jag legat på överskott på kaloriintaget och verkligen gjort gedigna försök. Till saken hör väl att jag har extremt bra ämnesomsättning, jag kan i princip äta hur mycket som helst av vad som helst utan att lägga på mig några kg.

Efter en period utan träning under ungefär 3-4 månader så tog jag för ganska exakt en månad sen upp träningen igen och började då istället för att räkna kalorier kolla på rent proteinintag och såg till att jag iaf låg på 2g protein/kroppskilo om dagen.
När jag började träna igen (exakt den 5/9) så ställde jag mig på vågen innan passet och vägde in mig på 72,8 kg.
Sen har jag tränat 6 gången i veckan och vägt in mig varje måndag, exakt samma tid.
Jag studsade upp till mina 74.5 kg ganska första veckan och det ser jag egentligen inget konstigt med eftersom kroppen tar till sig vatten etc. när man börjar trycka i sig betydligt mer mat än under perioderna man inte tränar.

Men sen har det bara fortsatt, har i princip lagt på mig 1 kg i veckan och vägde i måndags (5/10) in mig på 77,6 kg.
det här är såklart väldigt välkommet eftersom jag inte lagt på mig något fett utan är fortfarande väldigt slimmad och man ser att man lagt på sig muskler. (Sen förstår jag att det såklart kan röra sig om ett litet extra påslag fett som jag inte känner av rent fysiskt än)

Men så började jag kolla runt på olika bloggar och artiklar som säger att det är OMÖJLIGT att lägga på sig 10 kg på några månader och ens hälften av det låter helt otänkbart utan att använda otillåtna preparat.
Och att 2 kg muskler / år är det som är mest troligt som "facit"
(http://axonblogg.se/hur-mycket-muskelmassa-kan-oka-under-12-manader/)


Det enda preparatet jag dricker är ISOPRO-97 från Myprotein samt Power bars som mellanmål + en jäkla massa mat.

Så då är frågan, finns det något facit?
Har jag lagt på mig något annat än muskler som visas på vågen? vatten?

Förstår om ingen har facit men det vore kul med lite andra erfarenheter om just detta.
Vad är möjligt utan förbjudna preparat?

ChristianMan
Titel
Registrerad 2016-06-27
Inlägg 51

xalle skrev:
Hejsan.

Jag har tränat i ganska många år men som så många andra haft lite perioder där man slarvat.
Men för att komma till saken så är jag 36 år, 179 cm lång och har aldrig vägt mer än 74,5 Kg.
Jag har alltid försökt lägga på mig kilo men det har inte gått speciellt bra trots att jag legat på överskott på kaloriintaget och verkligen gjort gedigna försök. Till saken hör väl att jag har extremt bra ämnesomsättning, jag kan i princip äta hur mycket som helst av vad som helst utan att lägga på mig några kg.

Efter en period utan träning under ungefär 3-4 månader så tog jag för ganska exakt en månad sen upp träningen igen och började då istället för att räkna kalorier kolla på rent proteinintag och såg till att jag iaf låg på 2g protein/kroppskilo om dagen.
När jag började träna igen (exakt den 5/9) så ställde jag mig på vågen innan passet och vägde in mig på 72,8 kg.
Sen har jag tränat 6 gången i veckan och vägt in mig varje måndag, exakt samma tid.
Jag studsade upp till mina 74.5 kg ganska första veckan och det ser jag egentligen inget konstigt med eftersom kroppen tar till sig vatten etc. när man börjar trycka i sig betydligt mer mat än under perioderna man inte tränar.

Men sen har det bara fortsatt, har i princip lagt på mig 1 kg i veckan och vägde i måndags (5/10) in mig på 77,6 kg.
det här är såklart väldigt välkommet eftersom jag inte lagt på mig något fett utan är fortfarande väldigt slimmad och man ser att man lagt på sig muskler. (Sen förstår jag att det såklart kan röra sig om ett litet extra påslag fett som jag inte känner av rent fysiskt än)

Men så började jag kolla runt på olika bloggar och artiklar som säger att det är OMÖJLIGT att lägga på sig 10 kg på några månader och ens hälften av det låter helt otänkbart utan att använda otillåtna preparat.
Och att 2 kg muskler / år är det som är mest troligt som "facit"
(http://axonblogg.se/hur-mycket-muskelmassa-kan-oka-under-12-manader/)


Det enda preparatet jag dricker är ISOPRO-97 från Myprotein samt Power bars som mellanmål + en jäkla massa mat.

Så då är frågan, finns det något facit?
Har jag lagt på mig något annat än muskler som visas på vågen? vatten?

Förstår om ingen har facit men det vore kul med lite andra erfarenheter om just detta.
Vad är möjligt utan förbjudna preparat?


Alla är olika så det varierar från person till person. Själv kunde jag gå upp 4-5kg muskler på någon vecka utan något olagligt. Muskler är mestadels vatten så 2kg kanske betyder 12kg muskler utan vatten på ett år. Lycka till!

Online just nu
Offline

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.


Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 4 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.



Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017

  • BODY 389, december 2016