Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2006-03-17
Inlägg 657

Hej!

Jag har fåt olika svar på denna frågan så många gånger och nu vill jag ha ett svar från någon som vet vad den pratar om till 100%. Kan man träna en muskelgrupp 2 ggr/vecka utan att man hamnar i katabolt läge och övertränar just den muskeln? Självklart så fatar jag att det beror på personen i fråga och hur länge man ska träna 2ggr/vecka osv. Men låt mig då däga så här, ge mig era tankar angående att träna en muskelgrupp som tex. bröst 2 ggr/vecka.

/Alexander

Titel
Registrerad 2005-11-10
Inlägg 69

de går väll att träna en muskelgrupp 2 gånger i veckan men du måste vila minst 1-2 dagar innan du kör om samma muskelgrupp... ja kör bröst 2 ggr i veckan inga problem som ja ser me de ! ;)

Titel
Registrerad 2005-10-23
Inlägg 978

Du kan träna den tre gånger i veckan också utan problem.

Titel
Registrerad 2006-02-21
Inlägg 99

Det beror väl på hur hårt man tränar muskeln, 1 gång riktigt hårt i veckan = vila i ca 1 vecka. 3 ggr lätt träning vila varannan dag?? Jag skulle gärna vilja veta:|

Titel
Registrerad 2005-10-23
Inlägg 3 671

Diaz skrev:
Det beror väl på hur hårt man tränar muskeln, 1 gång riktigt hårt i veckan = vila i ca 1 vecka. 3 ggr lätt träning vila varannan dag?? Jag skulle gärna vilja veta:|

Ja, det stämmer rätt bra. Kör man ut muskeln väldigt mycket med många set till failiure måste man vila längre.
2ggr i veckan kan man utan problem köra bröst om man kör på rätt sätt.

Titel
Registrerad 2006-03-17
Inlägg 657

Jo, men när jag har kört 2 ggr/vecka så har jag mått bra utav det. Sen så har jag läst artiklar och frågat erfarna killar om detta. Vissa säger hårt 1ggr/vecka för bästa tillväxt, andra säger 2ggr/vecka. Man måste väl känna efter själv skulle jag tro, men hela grejen med en sån här fråga är egentligen baserat på oro. Om jag tränar 2 ggr/vecka och allt känns bra och musklerna växer så är det ju bra. Men oron är att man kanske inte märker att man håller på med överträning. Till slut så kanske man går in i väggen. Så egentligen vill jag ha svar från någon hur detta funkar under en längre period.

Titel
Registrerad 2005-10-23
Inlägg 978

Ett tips: http://forum.body.se/showthread.php?t=3451
Jag kör själv helkroppspass tre gånger i veckan. Tycker att det fungerar utmärkt, bara man ser till att hålla nere volymen set/reps. Blev övertränad när jag hade en volym av 90-100. 60-70 går däremot väldigt bra.

anna-c
Titel
Registrerad 2006-02-03
Inlägg 18

För att vara på den säkra sidan kan du väl köra det första passet hårt och det andra lite lättare.
Som det skrivits innan så kanske det handlar mer om att gå på känsla, och hur pass fräsch du känner dig i muskelgruppen inför passet.
Jag körde förut ett hårt pass varvat med ett lättare senare i veckan pga eftersläpande muskelgrupp. Jag körde två pass två veckor, gick in på ett riktigt tungt pass tredje veckan, sen började jag om med två pass i två veckor. Efter den perioden så började jag känna mig sliten och vilade den muskelgruppen helt tills jag kände att jag kunde köra ett normalt pass. Det funkade för min del iallafall.

Titel
Registrerad 2006-03-17
Inlägg 657

Ja, många saker att hålla koll på. Ska känna mig fram. Det är en sån djungel kring Body Building. Alla har sina åsikter om hur man ska eller bör träna. Vilken kost som är bäst, hur man ska kombinera aerobisk aktivitet med styrketräning, vilka tillskott som är bra och vilka som är "överreklamerade"... Ja ni fattar själva. För en person som inte har som mål att tävla och vinna Mr.Universum så tror jag att man gör rätt i att tagga ner några kilo och träna lite på känn och låta tiden sköta resten, men så ibland fastnar man och då vill man gärna ha lite svar, problemet är att det finns inte ett svar när det gäller kroppsbyggning, det finns 1000...per ämne.

anna-c
Titel
Registrerad 2006-02-03
Inlägg 18

Det är nog som med allt annat i livet, flera val och inga självklara svar, och det enda man kan göra är att utgå ifrån sig själv.

Titel
Registrerad 2006-03-17
Inlägg 657

Helt rätt.

Titel
Registrerad 2005-10-27
Inlägg 19

Testa, testa och testa...
Jag tror dock att man får bäst volym av att köra skiten ur en muskel en gång i veckan och sen låta den vila. Det finns ju många övningar som tar sekundärt oxå när man tränar. Vid bröst får du ju med lite tripceps tex, rygg tar med biccarna. Osv. Kom ihåg att du växer när du vilar, inte när du tränar.

Titel
Registrerad 2006-01-29
Inlägg 632

psycopatric skrev:
Testa, testa och testa...
Jag tror dock att man får bäst volym av att köra skiten ur en muskel en gång i veckan och sen låta den vila. Det finns ju många övningar som tar sekundärt oxå när man tränar. Vid bröst får du ju med lite tripceps tex, rygg tar med biccarna. Osv. Kom ihåg att du växer när du vilar, inte när du tränar.

Håller med om det.
Men igentligen så är större delen av kroppen inblandad vid alla träningspass,
t e x många tror att det är mycket biceps vid ryggträning men det är minst lika mycket triceps träning.
Cellerna återhämtar sig oftast på några dagar i en muskel, men cns brhöver oftast längre tid.
Dessutom så vilar sällan bröst på ryggdagar eftersom bröstet är med på latsdrag och liknande övningar.
Återhämtning är mycket individuellt, sover du mycket, äter du rätt, de faktorerna är mycket avgörande.

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 6 medlemmar online. 3 foruminlägg har postats idag.

Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

• De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden