Kroppsbyggning på 80-talet

Home Forums Bodybuilding Kroppsbyggning på 80-talet

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 62 total)
  • Author
    Posts
  • #389727

    Pratade med Anders Pettersson igår om hur många utövare finns nu och tävlingar det finns nu och då han var aktiv på 80-talet.

    Wasatrofen, norrlands, svea nånting, götalands, dm. Lucia så klart och några till. På frågan hur många utövare det kunde jag bara gissa att det är säkerligen mycket mindre nu och likaså tävlingarna då det är bara 4 större i sverige som återkommer varje år. Sm, dc, lucia och en på våren som har i år blivit swe gp.

    Kan någon mer kunnig och insatt fylla i luckorna kanske med lite siffror?

    Ps Anders Pettersson har vunnit många tävlingar på sin relativt korta karriär med bla Sm. Slog många ggr tyngre killar, hade enormt snygg fysik och överdjävliga armar.

    #61230
    #389728

    bilder på Anders?

    #389729
    Salus wrote:
    bilder på Anders?

    Jag hoppades på att någon kan hjälpa mig på den fronten men jag kan ta kort på foton vi har på gymet i värsta fall. Ca mått på armarna var 50 cm. Han har även varit på omslaget av musclemag -85 kanske -86 om jag kommer ihåg rätt. Vi har den kvar någonstans så det får väl bli kort på den med.

    #389730

    ja jag kommer ihåg honom :) grova armar och en snygg midja :up:

    #389731

    På åttiotalet fanns det en väldig massa tävlingar, ja.

    Så här på rak arm:

    DM fanns för bergslagsregionen (Dalarna, Västmanland, värmland, Örebreo, om jag minns rätt), stockholmsregionen (Stockholm, Uppland, Södermanland), Skåne har jag för mig hade eget eller ihop med Blekinge och Småland, övriga minns jag inte riktigt, men jag tror att även göteborgsregionen hade ett DM.

    Dessa tävlingar gick på våren och de bästa tävlade sedan på EM-kvalet som var nästan lika stort som SM. Dessa tävlingar turnerade runt på olika platser år för år. Ofta väldigt bra arrangemang.

    På hösten fanns Götalands- , Svealands- och Norrlandsmästerskapen (dessa tävlingar turnerade även de) som var kval till SM som gick i Stockholm/Solna.

    Därutöver fanns då och då tävlingar av mindre storlek plus Wasatrofén som numer är Luciapokalen.

    Så visst fanns det många tävlingar och det var ofta stora startfält och publiken var nästan alltid månghövdad. Dessutom kan väl tilläggas att kraven inte var så stora och publiken väldigt generös mot bristande form eller muskler som släpade. Uppskattningen gentemot den som vågade sig upp på scenen var oftast stor och hjärtlig.

    Och Anders var väldigt bra! Vad gör han nuförtiden?

    #389732

    Anders tränar ett par gånger i veckan och håller igång så gott han kan. Han har lite problem med knä och axlar med det hindrar inte honom att sätta oss på plats. Hans filosofi var: stora muskler kan endast byggas med stora vikter. Jag kan med gott samvete säga att han är i bra shape och armarna är fortfarande stora av någon konstig anledning. :)

    #389733

    I början av 80-talet arrangerades tex DM Östergötland som enskild tävling för att senare slås ihop med andra DM för att göra tävlingarna större. I göteborg 1985 anordnades tex Västsvenska Mästerskapen ihop med DM för Östergötland, Skåne mfl. (Detta var för övrigt min debuttävling och jag fick där stryk av bl a Anders Pettersson)
    För att få lite jämförelse mot idag så var publikintresset naturligtvis större. I norrköping så arrangerades Norrköpingsmästerskapen under flera år i slutet av 70-talet/början av 80-talet. Det var ca 10-20 deltagare från gymen i Östergötland och vad jag minns så var det populära tillställningar som åtminstone fyllde en aula med 3-400 i publiken. Många var förstagångstävlande men det fanns även etablerade ”lokala stjärnor” som Emilio Martinez och Micke ”Lillen” Andersson om jag inte minns fel.

    Annat exempel:1986 arrangerades JSM/Veteran-SM i Uppsala.Många deltagare o många i publiken. Bland de tävlande : undertecknad,Kent Grape,Ricky Bruch, Tommy Mikkola (monsterarmar) mfl

    Som ung entusiast som åkte på nästan alla tävlingar som arrangerades vid den här tiden så hade man fullt upp. Jag vet att något år (kanske 1981?) så var jag på Norrköpingsmästerskapen, DM, Götalands, SM, EM-kval,Grand Prix i Kungliga Tennishallen och någon mer jag inte minns. Inspiration fanns hur mycket som helst!

    Nu blev det kanske lite för mycket nostalgi men det blir gärna så när man tillhör stenåldern….

    #389734

    Kul att höra att det fanns så stort intresse och GLÄDJE för byggning. Både deltagarmässigt och publikmässigt. Synd att man inte kan hålla det på samma nivå idag; men istället har vi kanske högre kvalite på tävlande överlag? Jag önskar iaf att jag var född 10-15 år tidigare.

    #389735

    Kvalitén på de tävlande var naturligtvis lägre men framförallt var det fler som tävlade. Jag tränade på Hälsostudion i Norrköping på 80-talet och bara på det gymet kan jag på rak arm minnas mig ca15 tävlande. Många kanske bara tävlade några gånger men det var accepterat att ställa upp på tex luciapokalen efter bara några års träning.
    Kraven har höjts idag på alla tävlingar och jag välkomnar initiativen med ”riktiga” nybörjartävlingar dvs Alströmertrofén och Graneheims nya tävling.

    #389736

    Jag tränade på World Class i Helsingborg och en bra dag så var där en hel del bra tävlande (Ronny Karlsson, Rikard Carlsson, Mattias Holm, Stefan Johnsson mfl) och sedan alla som hade gjort ett DM eller två som inspiration.
    Det var tider det ;)

    #389737

    Citat : Janpeter Sangborn/Därutöver fanns då och då tävlingar av mindre storlek plus Wasatrofén som numer är Luciapokalen.

    Blev verkligen Wasatrofén Luciapokalen ?

    Vi här i Filipstad som arrangerade Wasatrofén har inget minne av det.

    Wasatrofén var en kanontävling med många av dåtidens stora byggare på startlistan. Väldigt bra priser till dom tävlande bla Tv , stereo , motivlackad hyrbil i ett år mm mm.

    Tävlingen låg i veckan mellan svealands och SM den kallades även lilla SM då det var så hög standard på dom tävlande.
    Den arrangerades -85 -86 och -87

    #389738
    Jan Nordlund wrote:
    Citat : Janpeter Sangborn/Därutöver fanns då och då tävlingar av mindre storlek plus Wasatrofén som numer är Luciapokalen.

    Blev verkligen Wasatrofén Luciapokalen ?

    Tänkte också på det och hette inte Luciapokalen, Luciatrofén dom första åren och gick i Kungsbacka?

    #389739
    Zoltan Szabo wrote:
    Jag önskar iaf att jag var född 10-15 år tidigare.

    fan vad gammal du hade varit nu då:D:D…
    ne men håller med, synd att det inte ”utvecklas” något i Sverige,men kan ju inte skylla ifrån sig utan är ”vi” som behöver göra något. Som JP sa att det var helt annat med publik och tävlande förr…tycker Ahlströms är ett stort plus åt rätt håll:up:

    #389740
    Jan Nordlund wrote:
    Citat : Janpeter Sangborn/Därutöver fanns då och då tävlingar av mindre storlek plus Wasatrofén som numer är Luciapokalen.

    Blev verkligen Wasatrofén Luciapokalen ?

    Vi här i Filipstad som arrangerade Wasatrofén har inget minne av det.

    Wasatrofén var en kanontävling med många av dåtidens stora byggare på startlistan. Väldigt bra priser till dom tävlande bla Tv , stereo , motivlackad hyrbil i ett år mm mm.

    Tävlingen låg i veckan mellan svealands och SM den kallades även lilla SM då det var så hög standard på dom tävlande.
    Den arrangerades -85 -86 och -87

    Ja, det kan vara som du säger, men det får nog Ove Rytter reda ut, för jag minns inte riktigt hur turerna var där med övergången från Wasa till Lucia. På luciapokalen.nu står det i alla fall så här: Nordens största nybörjartävling: Luciapokalen Bodybuilding 28 år: 1980-2008.

    Familjen Borg, som startade upp Wasatrofén, gjorde hur som helst ett fantastiskt jobb först i Filipstad och sedan blev det väl något år i Karlskoga också, eller minns jag fel? Sen blev det även något år i Kungsbacka, möjligen i ny regi, som Jonas skriver.

    Usch, vad vi börjar bli gamla och usch så snabbt man glömmer delar av historien. Detta borde dokumenteras noga!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 62 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.