Ojämn utveckling för baksida axlar

Home Forums Bodybuilding Ojämn utveckling för baksida axlar

  • This topic is empty.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author
    Posts
  • #108927
    #1085023

    Hej!

    I vintras lade jag om min träning lite för att bygga lite mer på baksida axlar, då dom har legat efter i muskelutveckling.
    Efter ca 5-4 månader så har min vänstra axel blivit påtagligt större, medan min högra axel egendomligt nog inte alls hängt med. Ändå upplever jag att styrkan är densamma i axelövningarna.
    Det var svårt att få till bra bilder för att kunna jämföra (och det är inte bara på grund av ljusets vinkel som de ser olika ut), men det syns ändå att höger axel inte är lika ”rundad” och att själva baksidan är betydligt mindre än på vänster sida.

    Så här har mitt schema sett ut:
    Pass 1
    – Chins m. omvänt grepp 6•4
    – Benlyft 12•3
    – Hantelrodd 8•3
    – Abwheel 8•3
    – Omvända flyes med hantlar (ståendes framåtlutad) 12•3

    Pass 2
    – Dips 6•4
    – Omvända flyes med hantlar (ståendes framåtlutad) 12•3
    – Flyes 10•3
    – Tricepspress med hantlar 12•3

    Passen har genomförts varannan dag, varannat pass; tis-pass 1, tor-pass 2, lör-pass 1, tis-pass 2 osv.
    Ifall någon undrar var benpassen är så är det så att jag dras med en knäskada som försvårar många övningar. Jag tränar rörlighet och rehab utöver ovannämnda pass, men det känns inte relevant att redovisa i träningsupplägget.

    Jag har valt övningarna utifrån att jag har endast haft tillgång till hantlar och hävstång, alltså inga maskiner eller skivstänger.

    Det jag undrar nu är om det finns något jag kan göra för att jämna ut skillnaderna, eller kan det vara anatomiskt?

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.